Poznański Węzeł Kolejowy będzie rozbudowany. Jest umowa na koncepcję
Więcej pociągów,wyższy komfort podróży przywrócenie połączeń na nieczynnych trasach oraz budowanowych linii kolejowych – takie są założenia rozwoju kolei w Poznaniu iaglomeracji poznańskiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (11 marca) umowęna opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego.
Określony będzie zakres inwestycji, które usprawniąkomunikację i zapewnią dogodny dostęp do kolei w jednym z największych węzłówkolejowych w Polsce. Dokumentacja za 1,9 mln zł będzie gotowa w połowie 2023 r.
W ramach kompleksowego opracowania powstaną 4 scenariuszerozwoju kolei w Poznaniu i okolicznych miejscowościach, zawierające co najmniej8 szczegółowych wariantów planowanych inwestycji. Propozycje zostanąskonsultowane z samorządami oraz przewoźnikami, dzięki czemu uwzględniąpotrzeby prognozowanego ruchu kolejowego. Analizowana będzie możliwość budowynowych przystanków i połączeń kolejowych oraz reaktywacja nieczynnych obecnietras. Materiały umożliwią dostosowanie Poznańskiego Węzła Kolejowego dorosnącego natężenia pociągów i zapewnienia lepszego dostępu do kolei przy corazwiększej liczbie podróżnych.
Rozpoczynając pracestudialne patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywnyrozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemyinwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwieniedostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei wregionie,. Podobnie jak w aglomeracji poznańskiej, analizy i zmiany są m.in. waglomeracjach szczecińskiej, warszawskiej, wrocławskiej – powiedział ArnoldBresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wstępne studium wykonalności określi m.in. możliwość budowynowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierzaprzez lotnisko Poznań Ławica. Dokumenty odpowiedzą na pytanie o zasadnośćreaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu, a także potrzebębudowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, ŚrodyWielkopolskiej i Piły, co umożliwiłoby oddzielenie ruchu aglomeracyjnego idalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych.
Analiza obejmie przebudowę torów na stacjach, m.in. PoznańGłówny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka w celu umożliwienia wjazdu na stacjewiększej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków, zapewniającychmieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integracjępociągów z pozostałymi środkami transportu. Studium uwzględni również planowanedostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przyzachowaniu płynności przewozów cargo.
Sprawne podróże kolejąw obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całejaglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodnedojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochronaśrodowiska i poprawa komfortu życia. Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymimiejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunkówtransportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju –powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.
Ważną częścią analizy jest usprawnienie przewozu ładunków zpółnocy na południe i ze wschodu na zachód Polski m.in. przez przebiegająceprzez Poznań transportowe korytarze europejskie TENT-T Bałtyk – Adriatyk orazMorze Północne – Bałtyk. Prace studialne uwzględnią konieczność przystosowaniaPoznańskiego Węzła Kolejowego do obsługi cięższych pociągów cargo o długościprzekraczającej 750 m. Zapewni to bardziej efektywny przewóz ładunków.Planowana budowa nowych torów między stacjami: Poznań Franowo, Luboń i PoznańGórczyn umożliwi przewoźnikom uruchomienie większej liczby składów towarowych izwiększy niezawodność przewozu ładunków.
Umowę na opracowanie „Wstępnego Studium WykonalnościPoznańskiego Węzła Kolejowego” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dlawybranych projektów” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś wWielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Dokumentację przedprojektowąwykona firma WYG International Sp. z o.o. Prace studialne warte są ok. 1,9 mlnzł ze środków własnych. Materiały będą gotowe w połowie 2023 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najważniejszezałożenia wstępnego studium wykonalności:
Analiza przebiegu nowej linii kolejowej do TarnowaPodgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Ławica;
Możliwość nowego połączenia Poznań – Kalisz – Łódź –Warszawa;
Reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu;
Budowa nowych torów do Gniezna, Kościana, ŚrodyWielkopolskiej;
Powstanie nowych stacji i przystanków.
„