Poznańska SKM na obwodnicy towarowej
StowarzyszenieMETROPOLIA POZNAŃ przygotowuje opracowanie poszerzonej koncepcji pt.”Usprawnienie transportu kolejowego w aglomeracji poprzez uruchomienie szybkiejkolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania”.
Właśnie ogłoszony został przetarg na przygotowanie takiegodokumentu. Oferty można składać do 31 stycznia 2017 roku. Kryteria wyboru to:
cena wykonania zamówienia ? 60% oraz
długość okresu gwarancji na wykonaną usługę ? 40%.
Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został wykonanyw terminie do 65 dni kalendarzowych, licząc od dnia podpisania umowy.
Ogólnym celem Projektu jest zwiększenie atrakcyjności iudziału transportu kolejowego w podróżach realizowanych na terenie aglomeracjipoznańskiej i zidentyfikowanie potencjału ruchu pasażerskiego na obwodnicytowarowej Poznania.
Bezpośrednimi celami opracowania jest dostarczenie zamawiającemui instytucjom odpowiedzialnym za realizację projektów finansowanych ze środkówpublicznych niezbędnych informacji do podjęcia decyzji dotyczących realizacjiProjektu.
W szczególności Zamawiający oczekuje:
a) wykazania celowości realizacji zadań z określeniemproblemów terenowych, technicznych, funkcjonalnych, ekonomicznych, społecznych,ekologicznych;
b) uzyskania danych ruchowych uzasadniających realizacjęinwestycji w czasie i przestrzeni oraz określenia parametrów technicznych, atakże sposobu rozwiązania powiązań komunikacyjnych;
c) otrzymania wymaganych informacji w postaci opracowaniaanalizującego poszczególne problemy w trakcie prac.
W ramach opracowania należy przeanalizować rozwiązaniaorganizacyjne i infrastrukturalne niezbędne do uruchomienia połączeń szybkiejkolei miejskiej na trasie obwodowej obejmującej kolejno odcinki:
– linia kolejowa nr 351 na odcinku Poznań Główny ? PoznańPOD,
– linia kolejowa nr 354 na odcinku Poznań POD ? nowoutworzony posterunek odgałęźny przed obecnym podg. Suchy Las,
– nowy odcinek linii kolejowej łączący linię nr 354 z linią395,
– linia kolejowa nr 395 na odcinku Poznań Piątkowo ?Zieliniec,
– linia kolejowa nr 394 na odcinku Zieliniec ? PoznańFranowo,
– linia kolejowa nr 352 na odcinku Poznań Franowo ? PoznańStarołęka,
– linia kolejowa nr 272 na odcinku Poznań Starołęka ? PoznańGłówny.
Zamawiający oczekuje od Wykonawcy przeprowadzenia analizzwiązanych z lokalizacją nowych przystanków kolejowych na trasie obwodowej.Analizie należy poddać co najmniej lokalizacje wskazane w Studium UwarunkowańRozwoju Przestrzennego Aglomeracji Poznańskiej, tj.:
Poznań Grudzieniec,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poznań Jeżyce,
Poznań Golęcin,
Poznań Podolany,
Poznań Piątkowo,
Poznań Uniwersytet,
Poznań Naramowice,
Poznań Janikowo,
Poznań Zieliniec,
Poznań Kobylepole,
Poznań Franowo,
Poznań Żegrze.
W analizie należy uwzględnić potencjał poszczególnychprzystanków (z uwzględnieniem istniejącej i planowanej zabudowy, a takżeotoczenia inwestycyjnego), ale również zmniejszenie prędkości handlowej wynikającejz zagęszczania sieci przystankowej, możliwość etapowania budowy nowychprzystanków, a także ograniczenia wynikające z zakończonych lub prowadzonychinwestycji współfinansowanych ze środków unijnych. Należy przeanalizować budowęprzy przystankach parkingów Park & Ride, Bike & Ride oraz przystankówkomunikacji autobusowej. Wykonawca powinien wykonać analizę poprawienia dostępudo transportu kolejowego jak największego obszaru oraz powiązania komunikacjikolejowej z komunikacją miejską na terenie miasta Poznania.
Przedmiot zamówienia obejmuje również przedstawienie przezWykonawcę wariantów oferty przewozowej oraz zapotrzebowania na tabor w10-letnim i 20?letnim okresie horyzoncie czasowym. Na bazie oferty przewozowejnależy poddać analizie:
– wielkości i możliwości dostępu do krawędzi peronowych nastacji Poznań Główny;
– przepustowość wszystkich odcinków linii kolejowychwchodzących w skład trasy obwodowej, ze szczególnym uwzględnieniemwspółwystępowania ruchu pasażerskiego i towarowego;
– przepustowość odcinka podg. Poznań POD (Jeżyce) ? PoznańWola (z uwzględnieniem planów realizacji połączenia kolejowego do PortuLotniczego Ławica) oraz uzasadnieniem dobudowy trzeciego toru na do POD Jeżyce.
Z naszego punktu widzenia ważne jest, że wykonawcaprzeprowadzi analizę taboru realizującego obecnie przewozy regionalne naterenie województwa wielkopolskiego, a także analizę planów zakupowychWojewództwa Wielkopolskiego, pod kątem możliwości jego wykorzystywania doprowadzenia przewozów pasażerskich na kolejowej obwodnicy Poznania. Należy wszczególności przeanalizować pojemność taboru, komfort i sprawność wymianypasażerów na peronach, a także jego obecne wykorzystanie, pod kątem możliwościobsługi dodatkowej relacji.
„