Poznańska SKM na obwodnicy towarowej

inforail
24.01.2017 07:27

StowarzyszenieMETROPOLIA POZNAŃ przygotowuje opracowanie poszerzonej koncepcji pt.”Usprawnienie transportu kolejowego w aglomeracji poprzez uruchomienie szybkiejkolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania”.

Właśnie ogłoszony został przetarg na przygotowanie takiegodokumentu. Oferty można składać do 31 stycznia 2017 roku. Kryteria wyboru to:

cena wykonania zamówienia ? 60% oraz

długość okresu gwarancji na wykonaną usługę ? 40%.

Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został wykonanyw terminie do 65 dni kalendarzowych, licząc od dnia podpisania umowy.

Ogólnym celem Projektu jest zwiększenie atrakcyjności iudziału transportu kolejowego w podróżach realizowanych na terenie aglomeracjipoznańskiej i zidentyfikowanie potencjału ruchu pasażerskiego na obwodnicytowarowej Poznania.

Bezpośrednimi celami opracowania jest dostarczenie zamawiającemui instytucjom odpowiedzialnym za realizację projektów finansowanych ze środkówpublicznych niezbędnych informacji do podjęcia decyzji dotyczących realizacjiProjektu.

W szczególności Zamawiający oczekuje:

a) wykazania celowości realizacji zadań z określeniemproblemów terenowych, technicznych, funkcjonalnych, ekonomicznych, społecznych,ekologicznych;

b) uzyskania danych ruchowych uzasadniających realizacjęinwestycji w czasie i przestrzeni oraz określenia parametrów technicznych, atakże sposobu rozwiązania powiązań komunikacyjnych;

c) otrzymania wymaganych informacji w postaci opracowaniaanalizującego poszczególne problemy w trakcie prac.

W ramach opracowania należy przeanalizować rozwiązaniaorganizacyjne i infrastrukturalne niezbędne do uruchomienia połączeń szybkiejkolei miejskiej na trasie obwodowej obejmującej kolejno odcinki:

– linia kolejowa nr 351 na odcinku Poznań Główny ? PoznańPOD,

– linia kolejowa nr 354 na odcinku Poznań POD ? nowoutworzony posterunek odgałęźny przed obecnym podg. Suchy Las,

– nowy odcinek linii kolejowej łączący linię nr 354 z linią395,

– linia kolejowa nr 395 na odcinku Poznań Piątkowo ?Zieliniec,

– linia kolejowa nr 394 na odcinku Zieliniec ? PoznańFranowo,

– linia kolejowa nr 352 na odcinku Poznań Franowo ? PoznańStarołęka,

– linia kolejowa nr 272 na odcinku Poznań Starołęka ? PoznańGłówny.

Zamawiający oczekuje od Wykonawcy przeprowadzenia analizzwiązanych z lokalizacją nowych przystanków kolejowych na trasie obwodowej.Analizie należy poddać co najmniej lokalizacje wskazane w Studium UwarunkowańRozwoju Przestrzennego Aglomeracji Poznańskiej, tj.:

Poznań Grudzieniec,

Poznań Jeżyce,

Poznań Golęcin,

Poznań Podolany,

Poznań Piątkowo,

Poznań Uniwersytet,

Poznań Naramowice,

Poznań Janikowo,

Poznań Zieliniec,

Poznań Kobylepole,

Poznań Franowo,

Poznań Żegrze.

W analizie należy uwzględnić potencjał poszczególnychprzystanków (z uwzględnieniem istniejącej i planowanej zabudowy, a takżeotoczenia inwestycyjnego), ale również zmniejszenie prędkości handlowej wynikającejz zagęszczania sieci przystankowej, możliwość etapowania budowy nowychprzystanków, a także ograniczenia wynikające z zakończonych lub prowadzonychinwestycji współfinansowanych ze środków unijnych. Należy przeanalizować budowęprzy przystankach parkingów Park & Ride, Bike & Ride oraz przystankówkomunikacji autobusowej. Wykonawca powinien wykonać analizę poprawienia dostępudo transportu kolejowego jak największego obszaru oraz powiązania komunikacjikolejowej z komunikacją miejską na terenie miasta Poznania.

Przedmiot zamówienia obejmuje również przedstawienie przezWykonawcę wariantów oferty przewozowej oraz zapotrzebowania na tabor w10-letnim i 20?letnim okresie horyzoncie czasowym. Na bazie oferty przewozowejnależy poddać analizie:

– wielkości i możliwości dostępu do krawędzi peronowych nastacji Poznań Główny;

– przepustowość wszystkich odcinków linii kolejowychwchodzących w skład trasy obwodowej, ze szczególnym uwzględnieniemwspółwystępowania ruchu pasażerskiego i towarowego;

– przepustowość odcinka podg. Poznań POD (Jeżyce) ? PoznańWola (z uwzględnieniem planów realizacji połączenia kolejowego do PortuLotniczego Ławica) oraz uzasadnieniem dobudowy trzeciego toru na do POD Jeżyce.

Z naszego punktu widzenia ważne jest, że wykonawcaprzeprowadzi analizę taboru realizującego obecnie przewozy regionalne naterenie województwa wielkopolskiego, a także analizę planów zakupowychWojewództwa Wielkopolskiego, pod kątem możliwości jego wykorzystywania doprowadzenia przewozów pasażerskich na kolejowej obwodnicy Poznania. Należy wszczególności przeanalizować pojemność taboru, komfort i sprawność wymianypasażerów na peronach, a także jego obecne wykorzystanie, pod kątem możliwościobsługi dodatkowej relacji.