Poznańska Kolej Metropolitalna zwiększa zasięg

inforail
16.04.2019 15:04

Od września PoznańskaKolej Metropolitarna zwiększy swój zasięg i będzie dojeżdżać do Kostrzyna. Dosystemu PKM włączone zostaną połączenia na linii Poznań – Gniezno.

To ma przyczynić się do wzrostu liczby pasażerów korzystającychz transportu kolejowego. We wtorek w Urzędzie Marszałkowskim WojewództwaWielkopolskiego podpisano porozumienie, w ramach którego powiaty i gminy,leżące na trasie linii kolejowej z Poznania do Gniezna i Kostrzynazadeklarowały chęć współfinansowania PKM. Porozumienia muszą być jeszczeprzegłosowane przez rady zainteresowanych samorządów.

Jak poinformował wicemarszałek Wojciech Jankowiak, lokalnesamorządy dopłacają jedynie do kilku par pociągów (w zależności od liczbykursów jest to od pięciu do siedmiu) kursujących w ciągu doby, z czego 20procent współfinansuje powiat, 40 procent zainteresowane gminy, a pozostałe 40procent urząd marszałkowski. Wielkopolski samorząd rocznie dopłaca do PKMblisko 185 mln złotych.

„Po uruchomieniu Poznańskiej Kolei Metropolitalnejodnotowaliśmy wzrost pasażerów średnio o 16-20 procent. Zwiększyliśmyczęstotliwość połączeń, a co za tym idzie, nastąpił wzrost kosztów. Sami, jakourząd marszałkowski, nie bylibyśmy wstanie udźwignąć tego ciężaru” -powiedział na konferencji prasowej Jankowiak.

Jak dodał rosnąca liczba pasażerów to z jednej strony powóddo satysfakcji, ale też pojawia się kłopot z dostępnością taboru. Władzesamorządu czekają na nowe pociągi, ale ich dostawa opóźniona jest już o kilkamiesięcy.

„Po części padliśmy ofiarą swojego sukcesu.Zainteresowanie koleją metropolitalną jest ogromne, ludzie z niej chętniekorzystają, ale w godzinach szczytu nasze pociągi są zbyt małe, mimo że łączymyskłady. Ten problem uda się rozwiązać, gdy na torach pojawi się nowy tabor.Pierwszych 10 pociągów ma być dostarczonych do końca września, tak zadeklarowałproducent, czyli bydgoska PESA, natomiast pięć kolejnych w przyszłym roku.Obecnie wspomagamy się dzierżawą taboru od innych operatorów, ale z punktuwidzenia ekonomii, jest to dość drogie przedsięwzięcie” – wyjaśniłJankowiak.

PKM na trasie E20 (Poznań – Warszawa) obsługuje obecniepołączenie ze stolicy Wielkopolski do Swarzędza. Od września zostanie onowydłużone o ok. 10 kilometrów do Kostrzyna. Docelowo, prawdopodobnie wprzyszłym roku, kolej metropolitalna na tej trasie będzie dojeżdżać do Wrześni.

Z kolei pociągi PKM już kursują na trasie Poznań – Gniezno,ale dopiero w tym roku lokalne samorządy, poprzez deklarację owspółfinansowaniu przedsięwzięcia, oficjalnie dołączą do projektu.

„Na tej linii zostanie zachowany status quo, 26 parpołączeń na dobę. To najwięcej w całej poznańskiej aglomeracji poznańskiej.Gdyby nie było woli przystąpienia samorządów do PKM, musielibyśmy stopnioworedukować liczbę kursów” – tłumaczył wicemarszałek.

Poznańska Kolej Metropolitalna to wspólne przedsięwzięcieMarszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, MiastaPoznań, Powiatu Poznańskiego oraz 39 gmin i 10 powiatów położonych wzdłuż 9linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, oparte na zasadzie solidaryzmu.

Funkcjonowanie PKM obejmie obszar w promieniu około 50 km odPoznania, wyznaczany przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach: NowyTomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Wronki, Rogoźno, Kościan, Gniezno iWrześnia.