Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznańska Kolej Metropolitalna na wiosnę 2018 roku. Jest porozumienie

inforail
11.12.2017 12:26

W UrzędzieMarszałkowskim podpisano porozumienie w sprawie Poznańskiej KoleiMetropolitalnej.

Zawarte zostało ono pomiędzy Województwem Wielkopolski,Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim oraz Stowarzyszeniem Metropolia Poznań, agminami i powiatami położonymi wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.Dotyczy podjęcia wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń wramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Podpisanie porozumień jest kontynuacją rozmów, prowadzonychz przedstawicielami zainteresowanych gmin i powiatów na spotkaniach, któreodbyły się siedzibie UMWW niecały miesiąc temu.

Dzisiejszeporozumienie jest intencją, że to o czym wcześniej rozmawialiśmy, terazbędziemy wspólnie realizować. Na poszczególnych liniach muszą zaangażować sięwszystkie samorządy – stwierdził Wojciech Jankowiak, wicemarszałekwojewództwa.

Ze względu na dużą liczbę uczestników spotkanie podzielonona dwa bloki. W pierwszej części podpisano dwa porozumienia przedstawicielamisamorządu terytorialnego położonych wzdłuż linii kolejowej na odcinku PoznańGłówny – Wągrowiec oraz Poznań Główny – Jarocin. Kolejne porozumienia dotyczyłylinii kolejowej na odcinku Poznań Główny – Nowy Tomyśl oraz Poznań Główny -Grodzisk Wielkopolski.

Dużo się mówiło oKolei Metropolitalnej, a tak naprawdę dzisiaj mamy po raz pierwszy sytuację,kiedy wszystkie samorządy, a na to wygląda, zarówno powiaty, jak i gminy,Miasto Poznań, Starostwo Powiatowe, Starostwo Poznańskie, zgodnie podpisałyporozumienie – mówi Maciej Wudarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania. To pierwszy krok, który na razie nie rodziskutków finansowych. Kolejnym elementem będą umowy, które będą zawierane już napodstawie zarezerwowanych budżetów. Zakładamy, że Kolej Metropolitalna naczterech pierwszych liniach ruszy na wiosnę 2018 roku – dodaje.

Później ma ona zostać poszerzona o kolejne pięć linii, naktórych w tej chwili trwają remonty albo zaczną się one niedługo, jak np.przebudowa linii kolejowej do Piły, budowa i remont trasy do Warszawy, czylinii do Szczecina.

Dopiero w roku 2020,2022, będziemy mogli mówić, że Kolej Metropolitalna w pełni działa. Tedoświadczenia, które zdobędziemy na tych pierwszych czterech liniach będziemywykorzystywać w kolejnych realizacjach – dodaje przedstawiciel MiastaPoznań.

Pociągi będą jeździły co pół godziny w szczycie, poza nim cogodzinę. Na stacji Poznań Wschód, przez którą będą przebiegały trzy linie, jestszansa na to, żeby pociągi zatrzymywały się w szczycie nawet do 10 minut.Będzie to doskonałe połączenie i uzupełnienie komunikacyjne dla mieszkańcówchociażby okolic ul. Głównej, czy Antoninka, którzy bardzo szybko będą moglidojechać na Dworzec Główny, czy też na stację Poznań Garbary.

Są również plany, żeby niektóre pociągi nie zatrzymywały sięna stacji Poznań Główny, a jechały dalej, do najbliższej stacji na którejbędzie mógł zawrócić.

Miasto Poznań będziefinansował najwięcej ze wszystkich samorządów. Szacujemy to dofinansowanie od1,2 do 1,5 mln zł na te cztery linie, a ponad 3 mln zł po uruchomieniuwszystkich dziewięciu. To dofinansowanie będzie jednak maleć jeśli będą dużedochody z biletów – wyjaśnia Maciej Wudarski.