Poznań: Modernizacja poznańskiego węzła kolejowego
Dnia 15 grudnia 2008 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyła się uroczystość oddania do eksploatacji 21-kilometrowego zmodernizowanego odcinka linii kolejowej od stacji Swarzędz do przystanku osobowego Poznań Junikowo.
Spotkanie rozpoczęto od wyświetlenia, przygotowanego specjalnie na tę okazję, filmu prezentującego efekty modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego. Narrację opisującą etapy realizowanych robót uzupełnił Krzysztof Celiński –prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W uroczystości aktywny udział wzięli także: minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, prezes zarządu PKP S.A. Andrzej Wach, prezydent miasta Poznania Ryszard Grobelny oraz prezes zarządu Feroco S.A. Lucjan Noras.
Ostatnim punktem programu była konferencja prasowa zakończona serią pytań i bezpośrednich wywiadów.
Poznański Węzeł Kolejowy jest zlokalizowany w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, na skrzyżowaniu dwóch ważnych międzynarodowych ciągów komunikacyjnych łączących wschód i zachód oraz północ i południe Europy.
Zakres prowadzonych prac objął modernizację układu torowego, nawierzchni i podtorza, zasilania elektroenergetycznego, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz obiektów inżynieryjnych. Skalę projektu i zakres prac pokazuje liczba zmodernizowanych lub zbudowanych, na stosunkowo krótkim odcinku, obiektów: 15 wiaduktów kolejowych, 7 przepustów, 4 mosty kolejowe, 6 przejść podziemnych, 3 ściany oporowe, 14 nowych krawędzi peronowych. W ramach zasilania trakcji kolejowej położono blisko 74 km sieci trakcyjnej.
Przestarzałe urządzenia stacyjne zastąpione zostały nowoczesnymi, sterowanymi komputerowo urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Cały odcinek od Swarzędza do przystanku Poznań Junikowo sterowany będzie z jednego miejsca: Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Poznań Główny. Pozwoli to na sprawniejszą kontrolę organizacji ruchu kolejowego, usprawni ruch pociągów, a także obniży koszty eksploatacji infrastruktury kolejowej.
Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego miała na celu między innymi poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów, zwiększenie przepustowości linii i węzła oraz ograniczenie czynników wpływających na zanieczyszczenie środowiska. Przyniosła też wymierne korzyści dla społeczeństwa. Wspólnie z gminą Swarzędz wybudowane zostało dwupoziomowe skrzyżowanie na ulicy Kirkora w Swarzędzu. Wykonano także bezkolizyjne przejście pod torami na cmentarz Miłostowo. Na stacjach i przystankach zrealizowano nowe podwyższone krawędzie peronowe, nowoczesne wiaty peronowe i windy dla osób niepełnosprawnych. Odnowiono również istniejące obiekty, między innymi mosty na Warcie i Cybinie oraz wiadukty na ul. Garbary, Przepadek, Libelta i Cichej. Dwa ostatnie pochodzą z 1905 roku i podlegają ochronie konserwatora zabytków.
W trakcie modernizacji zastosowano ekrany akustyczne oraz najnowsze rozwiązania w zakresie tłumienia drgań i hałasu: tor bezstykowy, szlifowanie szyn, warstwy stabilizujące.
•Umowa ISPA/FS Nr 2001/PL/16/P/PT/014
•Finansowanie: Fundusz Spójności (75%), budżet państwa (25%)
•Okres realizacji projektu: 2003 r. – 2009 r.