Poznań: Konferencja o Euro 2012 Polska – Ukraina
W dniach 19-20 listopada 2008 r. w Poznaniu, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, odbyła się Konferencja PRESS EURO 2012 Polska –Ukraina. Jest to pierwsza z cyklu pięciu konferencji poświęconych organizacji EURO 2012 w Polsce. Coroczne spotkania pozwolą zarówno organizatorom, jak i obserwatorom przygotowań do mistrzostw ocenić, co udało się już zrobić, a co jeszcze przed nami.
Konferencja PRESS EURO 2012 zorganizowana została z myślą o miastach goszczących EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie, menedżerach firm wykorzystujących EURO w swoich strategiach biznesowych, agencjach reklamowych i public relations, mediach i dziennikarzach oraz o organizatorach imprezy.
W programie dwudniowej konferencji znalazły się trzy panele tematyczne:
•strategia promocyjna miast i regionów w kontekście EURO 2012,
•media i telekomunikacja, a EURO 2012,
•inwestycje związane z EURO 2012.
W pierwszym panelu doświadczenia Austrii w zakresie działań promocyjnych i reklamowych przedstawił Michael Bielowski, członek Komitetu Organizacyjnego Euro 2008 w Innsbrucku. Austriaccy goście zaprezentowali również wyniki badań na temat stopnia akceptacji społecznej dla organizacji tegorocznych mistrzostw, poziomu satysfakcji i zadowolenia mieszkańców i gości z różnych elementów organizacji jak np. bezpieczeństwo, transport, baza hotelowa, obsługa medyczna i informacyjna. Warto zaznaczyć, że wyniki tej ankiety jednoznacznie wskazują na kolej, jako najbardziej satysfakcjonujący środek transportu w czasie rozgrywek.
Plany działań promocyjnych Polski zaprezentowali: Marcin Herra, prezes spółki PL 2012, koordynującej i nadzorującej przygotowania naszego kraju do EURO 2012 oraz Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Uczestnicy konferencji mieli również możliwość zapoznania się ze stanem przygotowań naszego ukraińskiego partnera.
Panel zakończyły prezentacje działań promocyjnych miast –gospodarzy EURO 2012 –Gdańska, Poznania i Wrocławia.
Drugi panel poświęcony był szeroko rozumianym działaniom medialnym – współpracy z dziennikarzami, przygotowaniu materiałów prasowych, obsłudze logistycznej mediów podczas wielkich imprez masowych, organizacji centrów obsługi medialnej, a także roli biur prasowych Urzędów Miejskich.
Swoje doświadczenia ze współpracy z mediami w czasie rozgrywek w 2008 r. przedstawili: Carlos Fernàndez de Retana, szef Komitetu Organizacyjnego Euro 2008 w Klagenfurcie oraz Michael Bielowski z Innsbrucku. Swoją wiedzą podzielili się również m. in. przedstawiciele Międzynarodowych Targów Poznańskich, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i telewizji Polsat Sport.
Drugiego dnia konferencji omawiano inwestycje realizowane w Polsce pod kątem EURO 2012. Goście z Austrii przedstawili wyniki finansowe miast austriackich i szwajcarskich po zakończeniu mistrzostw oraz możliwe i konieczne rozwiązania finansowania inwestycji związanych z Euro, w tym sposoby wykorzystania środków pomocowych UE. Omówili także dopasowanie projektów inwestycyjnych nie tylko do potrzeb związanych z Euro, ale też do możliwości wykorzystania obiektów i rozwiązań po zakończeniu rozgrywek.
Stan przygotowań do EURO 2012 zaprezentowali przedstawiciele miast –Warszawy i Krakowa.
Poruszono również problemy transportu masowego w czasie EURO 2012, możliwości ich rozwiązania i istniejące zagrożenia. Zakres prac modernizacyjnych linii kolejowych do maja 2012 r. przedstawiła Ewa Gugałka z Zespołu ds. EURO 2012 w Biurze Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Maciej Cłapiński z PKP Intercity zaprezentował zamierzenia spółki w kwestiach komunikacji kolejowej międzymiastowej i międzynarodowej w czasie EURO oraz zakupów nowego taboru, przystosowanego do prędkości 250 km/h.