Poznań City Center

inforail
20.01.2012 11:29
Jak już informowaliśmy w aktualnościach InfoRail, we wtorek, 17 stycznia 2012 roku, odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego dworca PKP w Poznaniu, a właściwie centrum komunikacyjnego, połączonego z centrum handlowym. W uroczystości udział wzięli m.in. prezydent Poznania Ryszard Grobelny, wojewoda wielkopolski Piotr Florek, Marszałek Województwa Marek Woźniak, Metropolita Poznański abp. Stanisław Gądecki czy prezes Zarządu PKP S.A. Maria Wasiak. Wartość projektu to 170 mln euro. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2011 roku, zaś ich planowane zakończenie przewidziano na koniec 2013 roku, ale sam dworzec kolejowy ma być gotowy już na EURO 2012. Dotrzymanie tego terminu będzie prawdziwym mistrzostwem świata. Wszyscy będziemy jednak kibicować, aby to zadanie udało się w terminie wykonać –powiedział wojewoda wielkopolski Piotr Florczyk. Rzeczywiście do rozpoczęcia mistrzostw zostało niewiele czasu. Jednak jak zapewniają przedstawiciele wykonawcy roboty idą zgodnie z harmonogramem. Najgorsze prace, a więc wyście ponad poziom trakcji kolejowej, są już za nami –powiedział Tomasz Lisiecki, prezes TriGranit Development Polska. Dzięki temu możemy pracować 24 godziny na dobę. Wcześniej robotnicy mogli wykonywać swoje zadania tylko przez 4 godziny, nocą, kiedy wyłączony był ruch kolejowy. Dworzec jest już w 50% gotowy. W tym tygodniu, w nocy z poniedziałku na wtorek, rozpoczął się montaż stalowej konstrukcji dachu dworca. Do końca lutego ma zostać zamknięty budynek wraz ze szklaną fasadą –poinformował Lisiecki. Pierwsze wrażenie kibiców, którzy przyjadą na mecze do Poznania jest bardzo ważne. Dlatego cieszy fakt, że na EURO miasto będzie miało już nowy dworzec –mówił podczas uroczystości wmurowanie kamienia węgielnego marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak. Podczas uroczystości wojewoda wielkopolski przekazał zabytkową cegłę pochodzącą z XIX-wiecznych fortyfikacji poznańskich. Zostanie ona symbolicznie wbudowana w nowopowstający dworzec.
Prace ptzy budowie dworcaTak dziś wygląda budow dworca
Kilka zdań warto poświęcić samemu Poznań City Center, bo tak nazywać się będzie kompleks dworcowo –handlowy, pełniący funkcje handlowe, rozrywkowe, rekreacyjne, usługowe i hotelowe oraz co z naszego punktu widzenia najważniejsze komunikacyjne. Budowa obiektu jest kolejnym etapem realizacji planu zagospodarowania centrum miasta i kreowania jego nowego oblicza, w którym uczestniczy Inwestor, spółki PKP S.A. oraz TriGranit Development Corporation. Nowoczesne centrum komunikacyjno-handlowe Poznania powstaje na obszarze 9 ha, w miejscu tzw. „wolnych torów”. Jego poszczególne elementy zlokalizowane zostaną na trzech poziomach. Centralnym punktem będzie nowoczesny dworzec kolejowy, położony nad torami, który stanowić będzie funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego. Na poziomie 0 zaplanowano terminale autobusowe na 19 stanowisk wraz z kasami i biurami operatorów, połączone z dworcem kolejowym windami i ruchomymi platformami. Na poziomie +1 zorganizowane zostanie centrum obsługi pasażera PKP. Wszystkie elementy Centrum łączyć się będą z parkingiem na 1500 aut i galerią handlową, w której zlokalizowanych będzie ponad 220 sklepów oraz punktów gastronomicznych. Wokół Poznań City Center powstanie sieć nowych ulic i ścieżek rowerowych.
Wbudowanie kamienia węgielnego pod budowę Poznań City CenterWbudowanie kamienia węgielnego pod budowę Poznań City CenterWbudowanie kamienia węgielnego pod budowę Poznań City CenterWbudowanie kamienia węgielnego pod budowę Poznań
Jak już wspominaliśmy w pierwszym etapie budowy, do maja 2012 roku powstanie dworzec kolejowy Poznań Główny, w drugim etapie, który powinien zakończyć się pod koniec 2013 roku, zbudowane zostanie centrum handlowo –rozrywkowe Poznań City Center wraz nowym dworcem PKS, parkingiem oraz nowym układem komunikacyjnym. Warto w tym miejscu zauważyć, iż w obrębie nowego kompleksu będą zlokalizowane przystanki komunikacji miejskiej, w tym linii tramwajowych. Jest to bardzo trudna inwestycja, zarówno ze względu na jej znaczenie, jak i lokalizację –mówił prezydent Poznania Ryszard Grobelny. Będzie miała ona wpływ na układ komunikacyjny całego miasta. Na terenach kolejowych pojawi się szybki tramwaj. Równocześnie przebudowujemy Rondo Kaponiera, w związku z tym wizerunek Poznania zmieni się znacznie –dodał Grobelny. Zintegrowane centrum komunikacyjne ma też olbrzymie znaczenie w kontekście rozwoju Poznania. Nie można na nie patrzeć tylko przez pryzmat miesięcznego wydarzenia, jakim będę Mistrzostwa Europy ale w dalszej perspektywie –zakończył prezydent.
Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)Tak będzie wyglądał nowy poznański dworzec (źródł: TriGranit)
Stawiamy na kolej –powiedział nam natomiast marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak. Niedawno powołaliśmy do życia własna spółkę kolejową. Za kilka miesięcy Poznań będzie miał dworzec, który stanie się wizytówka miasta. Będą mogli niego korzystać przecież pasażerowie pociągów wszystkich przewoźników –dodał Woźniak. Wykonawcą inwestycji jest TriGranit Development Corporation. Firma węgierska. Inwestujemy w Poznaniu, bo uważamy, że za 20 lat to Wschodnia Europa będzie nadawała ton Europie i tu będzie żyło się lepiej niż w krajach zachodu. Polska może stać się motorem napędowym dla tej części kontynentu –powiedział Sandor Demjan, współwłaściciel inwestora. Łączą nas nie tylko wspólne interesy, ale także historia, przeszłość. Tym przyjemniej inwestuje się w Polsce –dodał.
Podstawowe dane Poznań City Center
Wartość Projektu
170 mln euro
Obszar zajmowany przez Projekt:
 
Powierzchnia brutto galerii (GBA)
ok. 140 000 m²
Powierzchnia netto galerii (GLA)
ok. 58 000 m²
Powierzchnia Dworca PKP
ok. 5700 m²
powierzchnia dla PKP
ok. 800 m²
powierzchnia handlowa na dworcu
ok. 1500 m²
Powierzchnia Terminala Autobusowego:
 
pomieszczenia dla PKS w budynku
ok. 590 m²
powierzchnia 19 przystanków
ok. 5350 m²
Parking –ilość miejsc parkingowych
ok. 1510
miejsca parkingowe nad torami
ok. 1020  
na poziomie „0”(antresola)
490
Układ drogowy
– wybudowanie 3 ulic o łącznej powierzchni samych
dróg ok. 37 000 m²
– przebudowa skrzyżowania przy ulic Matyi,
– budowa ronda na wjeździe do PKS,
– tunel podziemny
– nowe przystanki tramwajowe i autobusowe
Infrastruktura
– I etap kolektora wody deszczowej
– znacząca partycypacja w II etapie kolektora wody deszczowej do rzeki Warty
– pierwszy w Polsce nowo budowany budynek dworca w całości nad peronami
– estakada dojazdowa nad torowiskiem kolejowym
– rozpoczęcie rozwoju urbanistycznego całej nowej dzielnicy Poznania
– ścieżki rowerowe
Przewidywana ilość miejsc pracy
ok. 2.000 osób