Poznań: 160 lat kolei w Poznaniu
W dniu 10 sierpnia br. minęło równo 160 lat od czasów wjazdu pierwszego oficjalnego pociągu do Poznania. Był to zarazem początek rozwoju kolei w całej Wielkopolsce. Z racji tej ważnej kolejnej kolejowej rocznicy nie mogło zabraknąć różnorakich atrakcji z pojazdami szynowymi w roli głównej.
Największą z nich był oczywiście pociąg specjalny Poznaniak prowadzony trakcją parową. W tej roli wystąpił, a jakby mogło być inaczej, wolsztyński parowóz ciągnący piękne wagony retro z czasów ery pary. Tym razem wybór padł na bardzo popularny Ol49-69 (oznaczenie fikcyjnie). Trasa wiodła z Poznania Głównego przez stacje Starołęka, towarową Franowo, a następnie tzw. obwodnicą towarową (przez stacje towarowe Koziegłowy i Poznań Piątkowo) do stacji Kiekrz. Z Kiekrza parowy pociąg wrócił na stację Poznań Główny dokładnie tą samą trasą, którą przed 160 laty przyjechał pierwszy pociąg ze Szczecina (przez stację Wola). Bilet kosztował 10 zł (ulgowy połowę ceny). Pociąg wyjechał o godzinie 11, a wrócił przed 13. Niestety chętnych do przejazdu było znacznie więcej niż miejsc w wagonach i wielu przybyłych musiało zadowolić się jedynie widokiem odjeżdżającego w kłębach pary i dymu parowozu.
Organizatorami tej niecodziennej imprezy było PKP Cargo (właściciel wolsztyńskich parowozów), Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, MPK Poznań oraz Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.