Poznaliśmy wyniki konkursu INNOTABOR
Narodowe CentrumBadań i Rozwoju ogłosiło wyniki I konkursu programu sektorowego INNOTABOR. Nawsparcie nowatorskich projektów polskich firm przeznaczy ponad 157 mln zł.
? Konsekwentnie kierujemy środki do tych gałęzi przemysłu,które posiadają potencjał i warunki do dynamicznego rozwoju w oparciu o efektyprac B+R. Dzięki środkom z programu INNOTABOR polskie firmy wcielą w życienowatorskie rozwiązania, m.in. pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę zwielosystemowymi układami napędowymi, innowacyjną technologię jazdybeztrakcyjnej tramwaju wraz z prototypem pierwszego tego typu pojazdu w Polsce,tramwaje nowej generacji oraz proekologiczny wagon do przewozu skroplonychproduktów gazowych ? mówi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższegoJarosław Gowin. ? Łączna wartość wszystkich wyłonionych w konkursie projektówto ponad 317,7 mln zł, z czego ponad 161 mln zł stanowi wkład stawiających nainnowacje przedsiębiorców ? podkreśla wicepremier Gowin.
Program sektorowy INNOTABOR, realizowany przez NCBR w ramachProgramu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, ma na celu zwiększenieinnowacyjności i konkurencyjności polskiego sektora przemysłu taboru szynowegow perspektywie 2023 roku. Dedykowany przedsiębiorcom program jest jednym z 8programów sektorowych uruchomionych przez NCBR w 2016 roku. Powstał na wniosekgrupy największych polskich przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym,w składzie: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., NEWAG S.A., Wagony ŚwidnicaS.A., Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon Sp. z o.o., H. Cegielski FabrykaPojazdów Szynowych Sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A.
? Cieszy nas, że mające już doświadczenia w komercjalizacjiprac B+R firmy nie ustają w wysiłkach na rzecz tworzenia nowatorskich rozwiązańi korzystając z potencjału naszych naukowców chcą wprowadzić na rynek nowetechnologie i innowacyjne pojazdy szynowe. Wspierając badania przemysłowe ieksperymentalne prace rozwojowe związane ze środkami transportu szynowegoprzyczyniamy się nie tylko do poprawy konkurencyjności tej konkretnej branży,ale docelowo również do poprawy jakości i bezpieczeństwa przewozów pasażerskichi towarowych ? zaznacza prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego CentrumBadań i Rozwoju.
NCBR ogłosiło pierwszy konkurs w ramach programu INNOTABOR wpołowie lipca zeszłego roku. Dofinansowanie w wysokości prawie 157 mln złotrzyma 13 nowatorskich projektów spośród 14 zgłoszonych w konkursie. Wśróddofinansowanych projektów znajdują się m.in. prace nad:
– pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymispalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi,
– wysokowydajną technologią jazdy beztrakcyjnej tramwaju,bez konieczności ingerencji w infrastrukturę liniową oraz budowa prototypu pierwszegotego typu pojazdu w Polsce,
– prototypem spalinowego zespołu trakcyjnego nowejgeneracji,
– nowatorskim wysokosprawnym wielosystemowym układemnapędowym i zasilania do elektrycznych zespołów trakcyjnych,
– proekologicznym wagonem do przewozu skroplonych produktówgazowych,
– tramwajami nowej generacji oraz
– nowoczesnym tramwajem pomiarowym do pomiarów parametrów ioceny stanu infrastruktury
W ramach programu sektorowego INNOTABOR planowane jestogłoszenie jeszcze 2 konkursów. Kolejny konkurs zostanie ogłoszony w 2018 roku.
W ramach I konkursu INNOTABOR wpłynęło 14 wniosków odofinansowanie projektów na łączną kwotę dofinansowania 160 339 067,62 zł.Wszystkie złożone wnioski zostały ocenione pozytywnie pod względem formalnym iprzekazane do oceny merytorycznej. W trakcie indywidualnej oceny merytorycznej1 wniosek został oceniony negatywnie, natomiast 13 wniosków zostało ocenionychpozytywnie i przekazanych do kolejnego etapu oceny.
W wyniku panelowej oceny merytorycznej 13 wniosków zostałorekomendowanych do dofinansowania. Sumaryczna kwota dofinansowania wnioskówwybranych do dofinansowania to 156 701 522,62 zł, natomiast ich całkowitawartość (uwzględniająca wkład własny wnioskodawców) to 317 717 453,38 zł.
Wszystkie wnioski wybrane do dofinansowania osiągnęłyminimalne progi w poszczególnych kryteriach oraz uzyskały sumaryczną ocenę napoziomie co najmniej 15 punktów.
Z intersujących nas projektów, dotyczących transportupasażerskiego, wybrano do dofinansowania:
1. H.CEGIELSKI-ENERGOCENTRUM SP. Z O.O.; MMB DRIVES SP. ZO.O. – Wysokosprawny wielosystemowy układ napędowy i zasilania z elementamipółprzewodnikowymi SiC oraz izolacją od sieci realizowaną na transformatorach wysokiejczęstotliwości przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych ? kwota dofinansowania2 765 515,31 zł;
2. POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A – Opracowanie prototypuspalinowego zespołu trakcyjnego nowej generacji z konstrukcją poszyciainspirowaną na „półskorupowej” stosowanej w lotnictwie ? kwota dofinansowania- 23 798 798,46 zł;
3. POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A. – Platforma lokomotywz zaawansowanymi spalinowoelektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi ?kwota dofinansowania 21 844 548,91 zł;
4. H. CEGIELSKI – FABRYKA POJAZDÓW SZYNOWYCH SP. Z O.O. – SpalinowyZespół Trakcyjny do obsługi ruchu dalekobieżnego, spełniający wymaganiawszystkich obowiązujących TSI ? kwota dofinansowania – 16 709 534,71 zł;
5. H. CEGIELSKI – FABRYKA POJAZDÓW SZYNOWYCH SP. Z O.O. – Lekkidwuczłonowy autobus szynowy z podwójnym zespołem napędowym, do realizacjiprzewozów w ruchu regionalnym ? kwota dofinansowania – 12 727 486,84 zł;
6. POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A. – Prace B+R nadopracowaniem wysokowydajnej technologii jazdy beztrakcyjnej tramwaju, bezkonieczności ingerencji w infrastrukturę liniową i budowa prototypu pierwszegotego typu pojazdu w Polsce ? kwota dofinansowania – 10 982 349,34 zł;
7. NEWAG S.A. – Pierwsza na świecie 4-osiowa lokomotywa zzaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymizgodna z TSI 2014 ? kwota dofinansowania – 12 479 961,43 zł;
8. MLABS SP. Z O.O.; TECHSOLUTIONS GROUP SP. Z O.O. – Tramwajpomiarowy do pomiarów parametrów i oceny stanu infrastruktury ? kwota dofinansowania- 14 500 884,93 zł;
9. „MEDCOM” SP. Z O.O. – Wielosystemowy układnapędowy i zasilania przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych zwykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC ? kwota dofinansowania – 3 406173,65 zł;
10. POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A. – Opracowanieznacząco ulepszonego, niskopodłogowego tramwaju o istotnie obniżonej masiepoprzez szerokie zastosowanie elementów kompozytowych i tworzyw sztucznych – 13618 633,95 zł;
11. SOLARIS BUS & COACH S.A. – Tramwaj nowej generacji zinnowacyjnymi systemami pokładowymi ? kwota dofinansowania – 10 408 739,34 zł;
12. H. CEGIELSKI – FABRYKA POJAZDÓW SZYNOWYCH SP. Z O.O. – Tramwajnowej generacji ze 100% niską podłogą i z innowacyjnymi systemami pokładowymioraz z zasobnikami energii do jazdy poza siecią trakcyjną – 10 298 094,35 zł;
Jeden projekt – GOVENA CONCEPT SP. Z O.O. – nie spełniłkryteriów. To tramwaj miejski nowej generacji wspomagany fotowoltaiką w 100%niskopodłogowy z innowacyjnym systemem pokładowym, oświetleniem OLED orazzasobnikami energii umożliwiającymi jazdę poza siecią trakcyjną.
„