Powypadkowy Husarz EU44-004 do naprawy

inforail
02.10.2020 07:45

PKP Intercityopublikowały ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante, dotyczącewykonania naprawy powypadkowej lokomotywy EU44-004. Jako wykonawcę wskazanoproducenta lokomotywy, Siemens Mobility.

Jak podano zamówienie zostanie udzielone w trybie zamówieniaz wolnej ręki. PKP Intercity jako Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnejręki, jeżeli usługa może być zrealizowana tylko przez jednego Wykonawcę zprzyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnychprzepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lubrozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężeniaparametrów zamówienia. Powyższa, wynikająca z ustawy Pzp przesłanka udzieleniazamówienia, występuje w przypadku przedmiotowego postępowania.

Wyjaśniając udzielenie zamówienia z przyczyn związanych zochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów wskazano, że PKPIntercity S.A. jest uprawniona na mocy umowy dostawy, którą zawarła 19.8.2008na dostawę 10-ciu lokomotyw wraz z usługami ich utrzymania technicznego, doużytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w umowie sposób,tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pojazdów, do ichprzeglądów i usług utrzymania oraz napraw okresowych. PKP Intercity możerównież, w określonym w Umowie dostawy zakresie, upoważniać inne podmioty,działające na jego zlecenie, do wykorzystywania dokumentacji konstrukcyjnej wopisany wyżej sposób. Podmiotem wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własnościintelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych i innych praw własnościintelektualnej do dokumentacji Pojazdów, wyprodukowanych na podstawie Umowydostawy zawartej pomiędzy PKP Intercity S.A. a konsorcjum Siemens AG z siedzibąw Monachium oraz Siemens Sp. z o.o. (w tym dokumentacji konstrukcyjnej,dokumentacji Warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru,Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planuutrzymania technicznego), jest Siemens Mobility GmbH i to ten podmiot jest jakojedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej Dokumentacji praw. Tylkouzyskanie pełnych praw do dokumentacji (w tym dokumentacji konstrukcyjnej,dokumentacji Warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru,Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planuutrzymania technicznego uprawniałoby PKP Intercity do zlecenia naprawypodmiotowi innemu niż Siemens Mobility GmbH.

Spółka PKP Intercity posiada deklarację od firmy SiemensMobility GmbH oraz Siemens Mobility Sp. z o.o., że Siemens Mobility Sp. z o.o.jest uprawniona do oferowania usług naprawy lokomotywy i w przypadku pozyskaniazamówienia, będzie również uprawniona do wykorzystania dokumentacjikonstrukcyjnej lokomotywy w wymaganym zakresie. Ponadto obydwie firmy wskazują,że ze względu na ochronę know-how i bezpieczeństwo produktu Siemens Mobilitynie może zgodzić się na wykorzystanie dokumentacji konstrukcyjnej przez osobytrzecie do celów napraw powypadkowych oraz Siemens Mobility nie może dostarczyćdodatkowej dokumentacji, która nie została uzgodniona w ramach Umowy dostawydziesięciu lokomotyw serii EU44 typu ES64U4, w tym lokomotywy o numerze 004.

Ponadto wskazano, że nie istnieje rozsądne rozwiązaniealternatywne lub rozwiązanie zastępcze względem wykonania zamówienia przezSiemens Mobility Sp. z o.o., a brak konkurencji nie jest wynikiem celowegozawężenia parametrów zamówienia.

W sytuacji, w której Wykonawca posiada prawa wyłączne dodanej dokumentacji projektowej, a jej wykorzystanie jest niezbędne do zakupuczęści i podzespołów o właściwych parametrach technicznych, nie może być mowy otym, iż takie rozwiązanie alternatywne istnieje.

Przypomnimy, że Husarz wykoleił się podczas jazd testowych,przy sprawdzaniu rozjazdów. Do zdarzenia doszło późnym wieczorem 9 sierpnia2019 roku w okolicy posterunku Warszawa Michałów. Wykolejona lokomotywaprowadziła skład w relacji Warszawa – Ciechanów, zestawiony z wagonu drugiejklasy i wagonu barowego oraz jeszcze jednego Husarza. Zniszczeniu w wynikuwykolejenia uległ także jeden z wagonów.