Powstanie Poznańska Kolej Metropolitalna
inforail
10.06.2013 09:14
Powstanie Poznańska Kolej Metropolitalna
Wniosek o dofinansowanie projektu Master Planu Kolei Metropolitalnej złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Stowarzyszenie Metropolia Poznań – poinformował w niedzielę w Kobylnicy koło Poznania prezes stowarzyszenia Ryszard Grobelny, prezydent Poznania. W ramach projektu zostaną przygotowane: koncepcja zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego, z wydzieleniem kolejowego ruchu metropolitalnego, koncepcja budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych czy inwentaryzacja obiektów stacyjnych. Wartość projektu to nieco ponad 1.9 mln złotych, z czego dotacja wyniesie 85 proc. kosztów kwalifikowanych tj. 1 621 468 zł. Projekt po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego będzie realizowany w latach 2014-2016.
’Taki dokument pozwoli nam na aplikowanie o środki unijne w nowej perspektywie finansowej, będziemy też wiedzieli, ile taka kolej będzie kosztowała i jak poszczególne jej części realizować. Za dwa lata będziemy mieli koncepcję i będziemy mogli ją realizować’ – powiedział podczas konferencji prasowej Ryszard Grobelny. Dla lepszej realizacji koncepcji budowy kolei metropolitalnej zawiązano partnerstwo, w skład, którego obok Stowarzyszenia, jako lidera, weszły m.in. Województwo Wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. oraz 23 samorządy.
’Takie partnerstwo daje nam szanse na szybsze zagospodarowanie środków i zbudowanie docelowo takiego systemu, który pozwoli mieszkańcom na korzystanie z połączeń kolejowych zamiast dojeżdżania do Poznania samochodem’ – powiedział starosta poznański Jan Grabkowski. Potrzeba stworzenia w aglomeracji poznańskiej kolei metropolitalnej wynika m.in. z analizy badań zamówionych przez Stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych. Z badań tych wynika, że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do Poznania ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6-krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei. Miasto Poznań oraz Powiat Poznański dysponują rozbudowaną infrastrukturą Poznańskiego Węzła Kolejowego z dziewięcioma koncentrycznie zbiegającymi się liniami kolejowymi, która w niewielkim tylko stopniu jest wykorzystywana przez mieszkańców obszaru metropolitalnego.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024