Powstanie pierwsza długa trasa kolei magnetycznej
Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Już kilkadziesiąt lat temu spodziewano się, że najszybsze pociągi zostaną zrealizowane w formie kolei magnetycznej Maglev. Koszty budowy okazywały się jednak wielokrotnie większe, niż dla szybkich pociągów na tradycyjnych szynach Vignolesa. Stąd przełomowa jest ostatnia decyzja o rozpoczęciu budowy linii maglev z Tokio do Nagoi.
Wyjątkowość kolei maglev polega na wykorzystaniu zjawiska lewitacji magnetycznej. Elektromagnesy umieszczone w torowisku unoszą nadwozie pojazdu w powietrzu. Odpowiednie zasilanie elektromagnesów prądem umożliwia ruch pojazdu. Kolei maglev nie należy mylić z koleją monorail –jednoszynową, w której pociąg porusza się w wyniku tarcia po pojedynczej, betonowej szynie. Kolej monorail funkcjonuje m. in. w Dubaju.
Pierwsze wzmianki o kolei maglev sięgają początku XX wieku. Próby z silnikiem liniowym prowadzono już w latach 60., jednakże rozwiązania te nie zyskały popularności. W drugiej połowie XX wieku powstały tory testowe do prób technologii maglev, m. in. w Japonii w latach 70. oraz w Emsland w Niemczech w latach 80. W Niemczech technika maglev nie miała szczęścia –w 2006 r. na torze testowym miał miejsce nieszczęśliwy wypadek, a z planów budowy linii Berlin-Hamburg zrezygnowano. Dotychczas najdłuższą eksploatowaną linią maglev jest 30-kilometrowa trasa w Szanghaju –Shanghai Transrapid, prowadząca na lotnisko. Trasa zbudowana w latach 2001-2004 kosztowała 1,2 mld dolarów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Planowana w Japonii linia ma liczyć 286 km i kosztować 51 mld dolarów. Budowa rozpocznie się w kwietniu przyszłego roku. Blisko 90% trasy przebiegać będzie w tunelach. Prace zostaną wykonane do 2027 roku, a czas podróży wyniesie 40 minut. Kolejną fazą budowy ma być odcinek Nagoia –Osaka, planowany do 2045 roku. Czas przejazdu między krańcowymi stacjami ma wynieść 1 godzinę i 7 minut. Finansowanie projektu mają zapewnić środki pieniężne JR Central, kredyty i pożyczki.
Realizację projektu rozpoczęto po ukończeniu rozbudowy toru testowego maglev z 18,4 do 42,8 km. 29 sierpnia 2013 r. pociągi osiągnęły na nim prędkość 500 km/h. Do testów używany jest 5-członowy pociąg, a od 2015 r. testowany będzie pojazd 9-członowy. Docelowo przewidziano eksploatację 12-wagonowych pociągów. Prototypowy pojazd L0 ma 2,9 m szerokości, 3,1 m wysokości i 25 m długości. Nie posiada on kabiny maszynisty, a siedzenia rozmieszczone są w układzie 2+2.