Powstaje studium wykonalności Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej
Województwo Podkarpackie ogłosiło przetarg na Opracowaniedokumentacji przedprojektowej dla projektu Studium wykonalności Budowa PodmiejskiejKolei Aglomeracyjnej ? PKA. Ma ono zostać przygotowane w ciągu maksymalnie 300dni. Oferty można składać do 23 marca 2016 roku. Kryteria wyboru stanowią: cena? 90% oraz zdiagnozowane problemy i zagrożenia ze wskazaniem metodyprewencyjnej lub naprawczej ? 10%.
O projekcie
Projekt PKA polega na przebudowie części obecnych przystankówkolejowych i budowie nowych przystanków na istniejących liniach kolejowych będącychprzedmiotem analiz, budowie linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka,budowie punktu obsługi technicznej dla pojazdów kolejowych w Rzeszowie orazzakupie taboru dla potrzeb Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekt obejmujebudowę nowych parkingów systemu park and ride wraz z budową dróg dojazdowych,chodników, dojść do peronów. Studium ma dotyczyć następujących linii i odcinkówkolejowych:
linia kolejowa nr 91 odcinek Dębica-Przeworsk (km 110,665 ?km 194,396),
linia kolejowa nr 71 odcinek Kolbuszowa -Rzeszów (km 36,890? km 66,311),
linia kolejowa nr 106 odcinek Rzeszów ? Strzyżów (km 0,475 ?km 31,090) w aspekcie wykorzystania ich do budowy Podmiejskiej KoleiAglomeracyjnej (przebudowa części obecnych przystanków osobowych i budowanowych przystanków osobowych),
a także:
budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka(około 5 km linii kolejowej),
budowy punktu obsługi technicznej wraz z zapleczem w Rzeszowie,
zakupu taboru kolejowego oraz
przebudowy części obecnych przystanków kolejowych orazbudowa nowych przystanków kolejowych wraz z parkingami systemu park and ride,chodnikami i dojściami, a także drogami dojazdowymi.
Przejrzystość i prostota układu sieci kolejowej wokółRzeszowa sprzyjają utworzeniu systemu kolei aglomeracyjnej. Podmiejska KolejAglomeracyjna PKA ma stanowić alternatywny wariant dla transportu drogowego kołowegoindywidualnego oraz zbiorowego w ramach funkcjonowania układu komunikacyjnegorzeszowskiego obszaru metropolitalnego. Ma stanowić dopełnienie przewozówpublicznych kolejowych realizowanych jako wojewódzkie przez Przewozy RegionalneSp. z o.o.
Cele projektu
Wykonanie studium wykonalności,a potem realizacja Projektu musi umożliwić osiągnięcie następujących celówogólnych:
1)Powstanie kolei aglomeracyjnej w obrębie miasta Rzeszowa oraz powiatów sąsiednich,
2)Przeniesienie części udziału w transporcie drogowym kołowym na kolej,
3)Skrócenie czasu jazdy,
4)Poprawa częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
5)Zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
6)Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacjidla przewoźników,
7)Poprawa bezpieczeństwa podróżnych,
8)Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
9)Poprawa mobilności mieszkańców regionów oddalonych od aglomeracji,
10)Zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom o ograniczonej możliwościporuszania,
11) Integracja transportukolejowego podmiejskiego z innymi rodzajami transportu w tym transportemmiejskim autobusowym oraz transportem podmiejskim autobusowym,
12) Integracjatransportu kolejowego podmiejskiego z transportem kolejowym wojewódzkim, a takżemiędzywojewódzkim.
Realizacjaprojektu ma przyczynić się również w sposób pośredni do:
1) Pobudzenia rozwoju przedsiębiorstw, w tym kooperujących zkoleją,
2) Zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionów w pobliżulinii kolejowych,
3) Zmniejszenia zatłoczenia na drogach kołowych,
4) Zapewnienia efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich iracjonalizacji zatrudnienia,
5) Zmniejszenia zagrożeń środowiskowych wynikających zfunkcjonowania transportu drogowego kołowego tak zbiorowego jak iindywidualnego,
6) Zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego,
7) Zwiększeniemobilności mieszkańców centralnej części województwa.
Cele te mogązostać osiągnięte w szczególności poprzez:
1) Zwiększenie oferty przewozowej z użyciem nowoczesnegotaboru nowej generacji w ruchu aglomeracyjnym przez nowo wybudowany tor naodcinku Rzeszów-Jasionka Port Lotniczy, budowę nowych przystanków i przebudowęinfrastruktury na obecnie działających przystankach kolejowych.
2) Zastosowanie nowych technologii.
3) Zwiększenie komfortu podróży.
4) Eliminację barier architektonicznych dla osób oograniczonej możliwości poruszania.
5) Ochronę środowiska naturalnego na terenach położonych wzdłużlinii kolejowej.
6) Utworzenie ?węzłówprzesiadkowych kolei? z innymi środkami transportu publicznego.
StudiumWykonalności projektu powinno w należyty i dokładny sposób dostarczyć Zamawiającemui instytucjom odpowiedzialnym za wdrażanie projektów finansowanych ze środkówpublicznych w Polsce, podstaw do podjęcia decyzji finansowych i rzeczowych odnośnierealizacji Projektu.
StudiumWykonalności, będące kluczowym elementem zamówienia, to podstawowy dokument dlarealizacji całego Projektu. Rozwiązania i koncepcje w nim zawarte staną siępodstawą do opracowania pozostałych elementów dokumentacji i etapów w ramachprojektu.
W związku zrealizacją zamówienia Zamawiający oczekuje od Wykonawcy osiągnięcia następującychcelów:
1) Określenie optymalnego wariantu inwestycyjnego w zakresierealizacji projektu na podstawie analizy kosztów i korzyści;
2) Określenie modelu finansowania projektu i jego wpływu nasytuację finansową Zamawiającego;
3) Kompleksoweprzedstawienie uwarunkowań i rekomendacja najlepszych rozwiązań realizacjiprojektu w sensie sposobu organizacji PodmiejskiejKolei Aglomeracyjnej;
4)Ustalenie zakresu koniecznych działań w celu spełnienia wymagań interoperacyjnościwraz z identyfikacją i podaniem uzasadnienia dla ewentualnych odstępstw od ichstosowania.
5) Przygotowanie niezbędnychdokumentów umożliwiających uzyskania decyzji środowiskowych.
Warianty
Wykonawca, wybrany w przetargu,będzie musiał przygotować warianty rozwiązań. I tak:
Wariant 0
W istniejącym stanieinfrastruktury oraz przy istniejącym taborze zakłada się funkcjonowanieprzewozów aglomeracyjnych jako uzupełnienie dla Przewozów Regionalnych.
Wariant 1
W wariancie tym przyjąć należy,że powstaje pełna wersja PKA. Powstają nowe przystanki, przebudowane są obecnei dostosowane do obecnych i przyszłych potrzeb przewozowych. Powstaje liniakolejowa do Portu Lotniczego Rzeszów ?Jasionka. Powstaje zaplecze techniczne doobsługi technicznej i bieżącego utrzymania taboru w Rzeszowie. Wokółprzystanków powstają zintegrowane z innymi rodzajami transportu parkingi parkand ride. Powstają nowe drogi dojazdowe do przystanków, nowe chodniki i dojściado peronów. Dla potrzeb PKA zostaje zakupiony nowy tabor kolejowy. PKA działa wformule funkcjonowania Przewozów Regionalnych.
Wariant 2
Wariant ten różni się odwariantu 1 sposobem funkcjonowania PKA. Organizacyjnie PKA funkcjonuje jakoniezależna spółka z o.o. właścicielem której jest Województwo Podkarpackie orazJST.
„