Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstaje Poznańska Kolej Metropolitalna

inforail
27.11.2013 09:03

Samorządy, spółki kolejowe i organizacje samorządowe zobowiązały się do działania na rzecz powstania kolei metropolitalnej w Poznaniu i okolicach. We wtorek podpisano umowę w tej sprawie.

Kolej metropolitalna ma być podstawowym elementem budowy systemu komunikacji publicznej w Poznaniu i okolicach. Przy wykorzystaniu istniejącej sieci kolejowej powstaną połączenia dla mieszkańców metropolii, zostaną zrewitalizowane dworce, powstaną nowe przystanki i zakupiony zostanie tabor do obsługiwania tych linii.
Umowę podpisały 23 gminy leżące wokół Poznania – większość z nich to członkowie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, które będzie realizowało projekt budowy kolei metropolitalnej, Województwo Wielkopolskie, PKP PLK, Koleje Wielkopolskie oraz cztery stowarzyszenia.
Kolej metropolitalna ma być podstawowym elementem budowy systemu komunikacji publicznej w Poznaniu i okolicach (foto: K. Wach)
Pierwszym zadaniem wspólnie realizowanym w ramach partnerstwa będzie Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na ten projekt, wart 1,9 mln złotych, 85 proc. dofinansowania przekazało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014. Master Plan ma określić konieczne do spełnienia warunki dla funkcjonowania połączeń kolejowych z gmin będących partnerami projektu – do stacji Poznań Główny, z częstotliwością w godzinach szczytu co 30 minut. Plan ma być gotowy do końca 2014 roku.
Na jego podstawie zostaną przygotowane kolejne projekty, które będą miały szanse na dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Znajdą się wśród nich: zakup nowego taboru kolejowego, rozbudowa poznańskiego węzła komunikacyjnego czy rewitalizacja dotychczas istniejących dworców. To ostatnie zadanie może kosztować 50 mln euro.
Partnerzy podpisanego porozumienia mają opracować m.in. plany zagospodarowania dla okolic dworców i przystanków kolejowych. 'Taki plan może np. zakładać, oprócz koniecznej budowy parkingów, także np. przedszkola, w których rodzice jadący do pracy mogliby zostawić swoje dzieci, a także inne funkcje usługowe’ – powiedział prezydent Poznania Ryszard Grobelny.