Powiat Starachowicki unieważnił przetarg na remont torowiska zabytkowej wąskotorówki
Nie udało się wybrać wykonawcy remontu torowiska Starachowickiej Kolei Wąskotorowej na odcinku Marcule Nadleśnictwo – Lubienia.
Wszystkie złożone oferty zostały odrzucone.
O zadaniu
Przedmiotem zamówienia był remont części zabytkowej linii kolei wąskotorowej Starachowice Wsch. Wąskotorowe - Iłża na odcinku Marcule Nadleśnictwo - Lipie (fragment o długości 1 900 m, w lokalizacji wskazanej przez Zamawiającego). Na wskazanym odcinku torowiska zachowane zostały wszystkie elementy nasypu kolejowego oraz fragmenty torowiska wykonanego z szyn S49 mocowanych do drewnianych podkładów kolejowych za pomocą śrub, wkrętów, haków, podkładek. Teren porośnięty jest częściowo samosiejkami drzew i innych roślin (do usunięcia). W związku z budową obwodnicy drogowej miasta Iłża, za zgodą konserwatora zabytków fragment torowiska kolei wąskotorowej o długości 2081 m.b. zostanie wybudowany z nowych materiałów w odległości kilkudziesięciu metrów od torowiska istniejącego. Na wniosek Powiatu Starachowickiego materiały z rozbiórki istniejącego torowiska (szyny S30 - 1900 m.b.) zostaną przekazane do uzupełnienia torowiska na odcinku Marcule Nadleśnictwo - Lipie. Materiały te mogą bez szkody dla zabytku zostać wbudowane w torowisko. Szyny będą mocowane przy użyciu takich samych technik, których używano pierwotnie przy budowie torowiska.
Stan torowiska na odcinku Marcule Nadleśnictwo - Lipie od 2008 roku nie uległ zmianie. Wówczas sporządzony został projekt budowlany p.n. Odbudowa linii Starachowickiej Kolei Wąskotorowej Starachowice Wsch. Wąskotorowe - Iłża na odcinku od km 11 514 do km 13 249 (Lubienia - Marcule Nadleśnictwo) na działce nr ewid. 187 i na odcinku od km 8 265 do km 11 514 na działce 775 (Lipie – Lubienia). Różnica pomiędzy zamierzeniami ujętymi w projekcie, a obecnie planowanymi polega na tym, że do uzupełnienia braków w torowisku zostaną użyte materiały staroużyteczne po weryfikacji ich przydatności do ponownej zabudowy, a nie nowe materiały, jak to przewidziano w projekcie. Demontowanie torowiska Pastwiska - Błaziny będzie prowadzone w sposób umożliwiający jego położenie na remontowanym odcinku w takiej samej kolejności dzięki odpowiedniemu oznakowaniu szyn. Wg wstępnej oceny konieczne będzie użycie części nowych śrub łubkowych i przytwierdzeń szyn do podkładów. Ilość tych materiałów niezbędnych do uzupełnienia zostanie określona po demontażu torowiska i ocenie pod względem przydatności do ponownego użycia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prace miały polegać na: usunięciu zakrzaczeń i oczyszczeniu wierzchniej warstwy nasypu kolejowego z trawy, uzupełnieniu podbudowy torowiska tłuczniem (wg potrzeb), ułożeniu toru zgodnie z załączoną dokumentacją wraz z podbiciem podkładów, udrożnieniu istniejących rowów i przepustów. Prace przy torowisku wykonywane będą ręcznie lub przy użyciu ręcznego sprzętu z napędem mechanicznym, co gwarantuje wysoką ich jakość i nie doprowadzi do uszkodzeń nasypu możliwych przy użyciu ciężkiego sprzętu.
W przetargu złożono dwie oferty, obie zostały odrzucone.