Powiat Sanocki nie rezygnuje z przewozów kolejowych. Chce być organizatorem
Wygląda na to, żePowiat Sanocki nie rezygnuje z uruchomienia połączeń kolejowych. Chce uzupełnićplan transportowy o koleje.
Pod koniec marca w BIP pojawiło się ogłoszenie dotycząceopracowania w formie tekstowej i graficznej uzupełnienia „Planu zrównoważonegorozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Sanockiego” poprzezuzupełnienie sieci powiatowych połączeń komunikacyjnych w pasażerskichprzewozach drogowych i kolejowych z uwzględnieniem uruchomienia powiatowychprzewozów kolejowych oraz zweryfikowania zapotrzebowania na przewozy wperspektywie do 2025 roku. Uzupełnienie Planu Transportowego dla PowiatuSanockiego ma zawierać informacje dotyczące możliwości świadczenia powiatowychprzewozów kolejowych w kontekście eksploatacji linii kolejowych 107 i 108 oraz zasadyorganizacji rynku powiatowych przewozów kolejowych, zasady organizacji systemuinformacji w powiatowych przewozach kolejowych, regulaminu przewozów osób wpowiatowych przewozach kolejowych.
Zainteresowanie wykonaniem ww. zamówienia wykazało aż 10podmiotów, rozbieżności w cenie są znaczne:
Lp. |
Nazwa wykonawcy |
Cena brutto |
1
|
Blue Ocean Consulting Sp. z o.o. |
46740,00 zł |
2
|
DATAGIS.PL Technologie Geoinformacyjne Michał Brzezinka |
13700,00 zł |
3
|
Atmoterm S.A. |
25600,00 zł |
4
|
RFUNDA Sp. z o.o. |
28891,47 zł |
5
|
Pomorska Grupa Konsultingowa S.A. |
8000,00 zł |
6
|
Kompleksowe Usługi Doradcze Maciej Gabory |
12175,00 zł |
7
|
BWCG Mateusz Witański |
24600,00 zł |
8
|
PB Konsulting Piotr Bochenko |
14000,00 zł |
9
|
International Management Service Sp. z o.o. |
22140,00 zł |
10
|
Silesia Transport Sp z o.o. |
20000,00 zł |
O uruchomieniu przewozów kolejowych przez Powiat Sanockimówi się już od kilkudziesięciu miesięcy. Byłaby to sytuacja nowa na polskimrynku przewozowym, jednostki bowiem samorządu terytorialnego tego szczebla niepodejmowały się dotychczas roli organizatora w świetle przepisów ustawy opublicznym transporcie zbiorowym. Zadania te wypełniały głównie województwaoraz w niewielkim stopniu gminy, a także w zakresie przewozów międzywojewódzkichminister ds. transportu. Ustawa jednak nie wyklucza możliwości pełnieniafunkcji organizatora przez powiat, samorządowcy z podkarpacia chcą z tej opcjiskorzystać. Oczywiście powiaty pełniły już rolę organizatora kolejowychprzewozów, były one jednak albo okazjonalne, albo sezonowe.
W przypadku Powiatu Sanockiego w grę wchodzą trasy Sanok –Łupków, Sanok – Jasło czy Sanok – Krościenko. Kandydatem do pełnienia funkcjioperatora jest SKPL, która wykazała zainteresowanie realizacją ww. połączeń. Dodajmy,że na pierwszej z tras przewoźnik realizował już program pilotażowych przewozów.Przez 5 tygodni kursowały tu pociągi. Obecnie na stronie widnieje jedyniekomunikat nowy rozkład jazdy w przygotowaniu.
Powiat Sanocki liczy na współpracę z okolicznymi gminami, główniew kontekście finansowym. Uruchomienie połączeń kolejowych to kwoty sięgającemilionów złotych, stąd też współpraca jest ważna. Można zatem spodziewać się,że samorządowcy będą chcieli nawiązać w tym zakresie porozumienie powiatowo-gminne,możliwość taką dopuszcza ustawa.
„