Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Potrzeba 300 nowych lokomotyw

inforail
26.06.2018 09:15

Przewoźnicy towarowiplanują zakup prawie 300 nowych lokomotyw. Urząd Transportu Kolejowegoprzyjrzał się aktualnej sytuacji taborowej i planom inwestycji do 2023 r.

W porównaniu z rokiem 2016 liczba eksploatowanych lokomotywspadła o 284 sztuki. Średni wiek lokomotyw na koniec 2017 r. to prawie 37 lat. Należyjednak zauważyć, że pomimo starzenia się tego rodzaju pojazdów poprawiła sięefektywność ich wykorzystania i organizacja pracy.

Według deklaracji przewoźników na 31 grudnia 2017 r. 1 269lokomotyw było trwale bądź czasowo wyłączonych z eksploatacji (36,8% ogółu –spadek o 1,4 p. p.).

Dane z 2017 r.dotyczące taboru wskazują na potrzebę zmian – przekonuje Ignacy Góra,Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Przewoźnicypowinni pamiętać, że inwestycje taborowe to przedsięwzięcia długoterminowejednak przynoszą wymierne efekty. Racjonalna gospodarka taborem może przynieśćznacznie oszczędności. Modernizacja lub zastąpienie starego taboru nowym naprzykład zmniejsza ryzyko związane z wystąpieniem awarii – dodaje.

Przewoźnicy powinni pamiętać, że stan taboru kolejowego mabezpośredni wpływ na jakość wykonywania usług przewozowych, zarówno w kontekściepunktualności, jak i bezpieczeństwa przewożonych towarów a także postrzeganiacałej branży – stwierdza UTK.

Sześciu z ośmiu ankietowanych przewoźników planujeinwestycje w lokomotywy elektryczne. Łączna kwota planowanych nakładów to ok.690 mln zł, co obejmuje zarówno zakup, jak i inne formy pozyskania lokomotyw(np. leasing, dzierżawa czy odnowienie posiadanego taboru). Inwestycje dotyczą116 lokomotyw elektrycznych.

W przypadku trakcji spalinowej, sześciu z ośmiu ankietowanychprzewoźników planuje zakup lokomotyw nowych bądź używanych, leasing, dzierżawęlub odnowienie. Inwestycje mają objąć 167 spalinowych pojazdów trakcyjnych zakwotę ok. 930 mln zł. Biorąc pod uwagę planowany udział inwestycji taborowychwg nakładów na zakup lokomotyw do 2023 r., ankietowani przewoźnicy wykazaliprzewagę liczby lokomotyw spalinowych względem lokomotyw elektrycznych.

Jeśli chodzi o lokomotywy elektryczne, w posiadaniuankietowanych przewoźników było 1 269 szt. (89%) z ogólnej liczby 1 419 szt. Ztej liczby 62% stanowiły lokomotywy w stanie umożliwiającym eksploatację (793szt.). Planowane inwestycje obejmą 116 lokomotyw, z czego:

• 82 szt. dotyczyć będzie odnowienia posiadanego jużelektrycznego taboru trakcyjnego;

• 20 szt. obejmie dzierżawa;

• 9 szt. dotyczyć będzie zakupu nowych pojazdów;

• 5 szt. zostanie objętych leasingiem.

Inwestycja w lokomotywy elektryczne w zadeklarowanymzakresie nie wpłynie znacząco na rynek. Co najmniej 71% z pojazdów objętychinwestycjami dotyczy lokomotyw posiadanych przez przewoźników (lokomotywy, dlaktórych zaplanowane jest odnowienie). Należy zakładać, że pojazdy te tylko wpewnym stopniu powiększą obecny ilostan taboru eksploatowanego ponieważ część znich zastąpi pojazdy, które są obecnie w ostatniej fazie eksploatacji.

Stosunkowo nieduża liczba planowanych nowych lokomotywwynika z faktu, że do transportu krajowego nie wykorzystującego dużychprędkości nie są konieczne nowe lokomotywy wielosystemowe, których koszt zakupusięga kilkunastu milionów złotych. Należy zakładać, że największą wartościądodaną inwestycji w lokomotywy elektryczne do 2023 r. będzie podniesieniedostępności tych pojazdów.

W odróżnieniu od lokomotyw elektrycznych lokomotywyspalinowe zapewniają możliwość transportu towarów na całej sieci, w tym naodcinkach niezelektryfikowanych stanowiących w 2017 r. 39% linii kolejowych.Inwestycje w tego typu tabor powinny mieć na celu zwiększenie rentowności przewozóworaz zmniejszenie emisji szkodliwych dla środowiska spalin.

W przypadku lokomotyw spalinowych, ich odsetek dla ankietowanychpodmiotów w stosunku do liczby ogółem wynosi 77% (1 556 szt.). Z tej liczby 853szt. to lokomotywy nie wyłączone ani czasowo ani trwale z eksploatacji (55%).

Planowane do 2023 r. inwestycje obejmują 167 lokomotywspalinowych, z czego :

• 99 szt. zostanie odnowione;

• 40 szt. zostanie zakupione jako używane;

• 17 szt. zostanie zmodernizowane;

• 6 szt. zostanie wydzierżawione;

• 5 szt. zostanie zakupione jako nowe.

W mniejszym stopniu niż w przypadku lokomotyw elektrycznych,inwestycje w tabor spalinowy będą opierać się na odnowieniu (w tym przypadku59% z ogółu lokomotyw spalinowych objętego inwestycjami). 10% lokomotywzostanie zmodernizowanych, co poprawi ich podstawowe parametry. Zakup lokomotywnowych to tylko 3% z zaplanowanych inwestycji. Warto podkreślić, że zarówno w przypadkulokomotyw spalinowych jak i elektrycznych, zakres planowanych inwestycji niebędzie miał dużego znaczenia dla średniego wieku taboru. Należy równieżpamiętać, że aby mógł nastąpić maksymalny zwrot z inwestycji w lokomotywy,infrastruktura powinna zapewniać przepustowość oraz optymalne parametry (np.prędkość maksymalna, naciski na oś).