Potencjalne kierunki eksportowe dla polskich producentów taboru

inforail
05.05.2017 07:45

Podobne warunkistrukturalne w zakresie przewozów pasażerskich co w Polsce występują w takichkrajach jak: Austria, Francja, Dania, Węgry, Słowacja i Słowenia – twierdzi DyrektorDepartamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa TomaszBuczyński.

Za wyjątkiem Słowenii, wszystkie wymienione kraje mająwiększe wskaźniki liczby podróży i pracy przewozowej na 1 mieszkańca. Mniejpasażerów niż w Polsce podróżuje koleją w Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Grecji,na Litwie, Rumunii, Macedonii i Turcji. Średnie natężenie ruchu kolejowego w transporciepasażerów w Polsce wynosiło ok. 18 pociągów na dobę. Dla porównania: Austria –3,37 razy wyższe, Dania – 2,21 razy wyższe, Francja – 3,25 razy wyższe, Węgry –1,87 razy wyższe i Słowacja – 1,14 razy wyższe. Dla Słowenii współczynnikwynosi 0,72, dla Czech – 1,95 i Niemcy – z uwagi na rozwinięty transport – 2,7.

Mając powyższe na uwadze oraz dostępność środków unijnychmożna wskazać kierunki rozwoju eksportu – Bułgaria, Chorwacja, Litwa i Rumunia.Zdaniem Buczyńskiego środki unijne pozwolą tym państwom na zakup taboru. Biorącpod uwagę konieczność modernizacji taboru kolejowego, Turcja również powinna byćbrana pod uwagę jako kierunek eksportu.

Dostrzegamy potencjał w państwach wschodnich, czyli Rosji,Ukrainie i Białorusi – stwierdza Buczyński. Na tych kierunkach istnieje ryzykopolityczne. Ekspansja eksportowa wiąże się z pewnymi problemami i ryzykiem.Mieliśmy przypadki, że nasi producenci wygrywali przetargi w państwachzachodnich, natomiast mieli problem z dopuszczeniem taboru do eksploatacji.Takie ryzyko zachodzi i jest poważne – mówi Buczyński.

W zakresie przewozów towarowych na 1 mieszkańca Polska nieodbiega znacząco od większości krajów sąsiednich. Wyższa praca przewozowa występujenp. w Austrii, Szwecji, Słowenii czy też Estonii. Posiadamy jeden z największychparków taboru towarowego w Europie. Natomiast trzeba wziąć pod uwagę, że około70% jego stanu wykorzystuje się dla przewozów.

Na podstawie założeń wskazanych w materiale, wydaje się,że potencjalnymi kierunkami eksportowymi są: Bułgaria, Węgry, Chorwacja i Litwa.W tych krajach obserwowane jest zjawisko podobne do polskiego, czyli potrzebakompleksowej wymiany parku taborowego. Szanse eksportowe niesie za sobą budowalinii kolejowej Belgrad – Budapeszt oraz realizowany przez stronę chińską kierunekrozwoju przewozów od strony Morza Śródziemnego – uważa Tomasz Buczyński.