Postoje techniczne jako rozkładowe
W rozkładzie jazdy 2020/2021 organizator publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (Minister Infrastruktury) podjął decyzję o wprowadzeniu postojów handlowych na przystankach i stacjach, na których realizowane są postoje techniczne – poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Rafał Weber.
To przystanki spełniające określone warunki (w tym trwające co najmniej w całym terminie danego zamknięciowego rozkładu jazdy).
Tylko tak gdzie można bezpiecznie wsiadać i wysiadać
Jak wyjaśnił wiceminister przekształcenia dotyczą tylko lokalizacji zapewniających podróżnym przede wszystkim bezpieczne wsiadanie i wysiadanie do/z pociągów, także w jednym kierunku jazdy. Taką stacją jest m.in. stacja w Machnaczu, o którą padło pytanie w interpelacji posła Krzysztofa Truskolaskiego. Zamiana części postojów technicznych pociągów dalekobieżnych na postoje handlowe ma na celu umożliwienie pasażerom korzystania z podróży pociągiem z przystanku, na którym następuje jego zatrzymanie. Wprowadzenie przedmiotowej zmiany nie wpłynie na wydłużenie czasu przejazdów pociągów, których ona dotyczy, gdyż z uwagi na wymogi prowadzenia ruchu pociągi te zatrzymałyby się w danej lokalizacji (przy krawędzi peronowej), ale wyłączona byłaby możliwość wsiadania i wysiadania.
Jak wskazał Rafał Weber postoje techniczne przekwalifikowane na handlowe są wprowadzone na określony czas i zostaną zniesione po ustąpieniu przyczyn technicznych zatrzymania pociągu na danej stacji czy przystanku osobowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co z Czarną Białostocką?
W nawiązaniu do zatrzymania pociągów dalekobieżnych TLK „Hańcza” oraz IC „Podlasiak” na stacji kolejowej Czarna Białostocka poinformował, że w chwili obecnej nie są planowane stałe zmiany w siatce postojów przedmiotowych pociągów. Władze samorządowe nie zgłaszały potrzeby zatrzymania ww. pociągów na stacji Czarna Białostocka i takie postulaty nie wpłynęły do Ministerstwa Infrastruktury.