Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Postępuje elektryfikacja szlaków w Czechach

inforail
14.12.2006 16:00
W Czechach postępują prace przy elektryfikacji kolejnych szlaków. Po uruchomieniu pociągów elektrycznych na liniach Karlovy Vary –Kadaň (okolice Chomutova) i Ostrawa –Opawa przyszedł czas na kolejne linie. Trwają obecnie prace nad elektryfikacją linii z Austriackiego Retz do Czeskiego Znojma. Powodem elektryfikacji była chęć kolei austriackich do zastąpienia pociągów ciągniętych lokomotywami spalinowymi ich elektrycznymi odpowiednikami (ze Znojma jeżdżą bezpośrednie pociągi do Wiednia). Koleje czeskie zgodziły się na elektryfikację, co ciekawsze zezwolono na elektryfikację linii napięciem 15kV 16 i2/3Hz, czyli napięciem niemieckim i austriackim. Powody takiej decyzji były dwa. Pierwszy to postulat OeBB aby mogli stosować na linii lokomotywy jedno systemowe, natomiast drugim jest fakt, że trakcja czeska (25kV 50Hz) do Znojma nie dociera. W ten oto sposób na szlakach czeskich pojawiły się wszystkie spotykane w kontynentalnej europie napięcia sieci trakcyjnej czyli 1,5 kV i 3 kV prądu stałego oraz zmienne 25 kV 50Hz oraz 15 kV 16 i 2/3Hz. Obecnie linia jest już „pod napięciem”do stacji granicznej Šatov.
Kolejne projekty obejmują elektryfikację odcinków Zábřeh na Moravie –Šumperk. W dalszej fazie planuje się dociągnięcie trakcji aż do Kouty nad Desnou. Przewiduje się również elektryfikację przejść granicznych do Niemiec (wychodzących ze stacji Cheb) oraz z Polską (przejście Międzylesie).