Posłowie pytają o zasadność likwidacji IR Piast i Bolko?
Posłowie Artur Gierada, Marzena Okła-Drewnowicz oraz LucjanMarek Pietrzczyk wnieśli interpelację poselską w sprawie likwidacji połączeń?Piast? (rel. Warszawa ? Wrocław ? Warszawa przez Włoszczową Płn., Sosnowiec,Katowice, Opole) oraz ?Bolko? (rel. Wrocław ? Lublin ? Wrocław przez Radom,Kielce, Włoszczową Płn., Katowice i Opole).Przypomnijmy, że pociągi teprzestały jeździć na tych trasach już 14 czerwca br.
Jak piszą posłowie według władz Przewozów Regionalnych, zmianyte podyktowane były analizą finansową przeprowadzoną przez spółkę, którawykazała niskie dochody z połączeń ?Piast? i ?Bolko?. Na decyzję o likwidacjipołączeń wpłynęły też problemy techniczno-logistyczne Przewozów Regionalnych,m.in. posiadanie niewystarczającej liczby pojazdów, które są przystosowane doobsługi połączeń dalekobieżnych. Swoją decyzję władze tłumaczą również faktem,że większa część pociągów to autobusy szynowe i składy elektryczne, które sąprzystosowane do kursowania w relacjach aglomeracyjnych i regionalnych.
W związku z decyzją władz Przewozów Regionalnych likwidacjapociągu InterRegio ?Piast? oznacza, że znika ostatnie tanie połączenie Śląska zWarszawą, gdzie bilety na przejazd można było kupić w promocji ?Super bilet?już od złotówki. Jako posłowie Ziemi Świętokrzyskiej autorzy interpelacjipragną również zwrócić uwagę na daleko idące ograniczenia, które niesieprojektowana zmiana dla pasażerów z Kielc i regionu. Dla wielu z nichlikwidowane połączenia to jedyny bezpośredni środek transportu do miejsc pracy.
Sprawa likwidacji połączeń kolejowych ?Piast? i ?Bolko?budzi wiele emocji wśród pasażerów, którzy korzystają z usług PrzewozówRegionalnych. W związku z tą sprawą, posłowie skierowali do Minister MariiWasiak pytania: Czy likwidacja połączeń ?Piast? i ?Bolko? jest konieczna orazczy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewiduje możliwość dofinansowaniapołączeń w celu ich utrzymania?
O połączenia InterRegio pyta także poseł Jacek Osuch. Zadajeon Minister Wasiak pytania:
Jakie alternatywne propozycje połączeń zaoferuje PKPpasażerom, w miejsce likwidowanych kursów? oraz ile PKP ma nawiązanychumów/porozumień o partycypowanie w kosztach eksploatacji pociągów w relacjachregionalnych i aglomeracyjnych z marszałkami województw i samorządamilokalnymi? Na jakich trasach one obowiązują?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poseł Osuch pisze, iż niestety systematycznie spada liczbapołączeń kolejowych. PKP (pociągi InterRegio są uruchamiane przez PrzewozyRegionalne ? red.) likwidują kolejne rozkłady jazdy (połączenia ? red.),argumentując, że nie mogą ponosić żadnych strat. Jednocześnie zmuszają pasażerów,by przesiedli się do innych środków transportu. Mieszkańcy powiatu olkuskiegoodczuli skutki wycofania kilka lat temu połączenia na linii Olkusz ? Bukowno ?Jaworzno-Szczakowa, dziś natomiast okazuje się, że z Centralnej MagistraliKolejowej znika ostatnie tanie połączenie Śląska z Warszawą prowadzonepociągiem Przewozów Regionalnych.
Przypomnijmy, o czym pisaliśmy już na łamach naszegoportalu, że połączenie Wrocław ? Lublin wraca jako TLK Bolko. Zostanie onouruchomione przez PKP Intercity.
Czekamy na odpowiedź z MIR. Do tematu wrócimy na łamachInfoRail.