Posłowie: ezt-y PKP IC jeżdżą brudne. MI: Są czyszczone

inforail
19.03.2020 10:45

Temat czystościezt-ów eksploatowanych przez PKP Intercity. Na łamach InfoRail.pl poruszaliśmygo już kilkukrotnie, zwłaszcza w kontekście jednostek ED250. Teraz zainteresowałasię nim także grupa posłów, składając interpelację do Ministra Infrastruktury.

Piszą w niej: niewątpliwie z zadowoleniem należy przyjąćproces modernizacji taboru eksploatowanego przez PKP IC, jednak niepokojącyjest stan utrzymania czystości pociągów szczególnie relatywnie nowego taboruExpress Intercity Premium (EIP) „Pendolino” i składów Intercity (IC) „Stadler”i „Pesa”. O ile stan czystości wewnątrz pociągów nie budzi zastrzeżenia, to zzewnątrz składy są zazwyczaj brudne, a nawet bardzo brudne. Nie dotyczy totylko części dachowej, na której osadzają się zanieczyszczenia z trakcji iodbieraków prądu, ale i także okien i pozostałych elementów nadwozi.

Co na to resort?

Wyjaśnia, że Spółka PKP Intercity codziennie podejmujedziałania, których celem jest zapewnienie komfortu podróży we wszystkichuruchamianych pociągach. Czynności związane z zapewnieniem właściwego stanu sanitarnegopojazdów serii ED160 (FLIRT3 – wyprodukowany przez firmę STADLER), ED161 (DART- wyprodukowany przez firmę PESA) i ED250 (PENDOLINO – wyprodukowany przezfirmę ALSTOM) realizowane są w ramach:

– kontraktów utrzymaniowych z producentami taboru zgodnie zdokumentacją systemu utrzymania;

– codziennego utrzymania taboru w czystości.

Co i jak jestczyszczone?

Podstawowym typem czyszczenia stacjonarnego jest tzw.czyszczenie codzienne, którym każdy pociąg objęty jest co najmniej 1 raz wciągu doby. W zakresie tego czyszczenia zawarte są niemal wszystkie elementywewnątrz wagonu, a także okna, drzwi, uchwyty i poręcze z zewnątrz.

Ponadto każdy pociąg przechodzi tzw. czyszczenie okresowe.Jest to czyszczenie o najszerszym zakresie, obejmujące wszystkie elementywagonu, w tym pudło wagonowe z zewnątrz. Wszystkie ww. pojazdy, zgodnie zzawartymi umowami na usługi utrzymania, podlegają okresowemu czyszczeniu pokażdym przeglądzie, zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania. Przeglądy P1pojazdów ED161 i ED160 wykonywane są co ok. 15 dni, natomiast przeglądy P1pojazdów serii ED250 wykonywane są co ok. 10 dni.

Skierowanie składów do mycia uzależnione jest od harmonogramuprzeglądów, który wynika z czasookresów przyjętych w dokumentacji systemuutrzymania.

Stosowane środki czyszczące są zgodne z wytycznymiproducentów pojazdów. Do mycia zewnętrznego stosowana jest ciepła woda zdodatkiem odpowiedniego środka myjącego. Jednym ze stosowanych środków do myciazewnętrznego jest produkt Henkel Bonderite C-MC DB. Nie aplikuje siędodatkowych środków konserwujących. Stosowane preparaty czyszczące do myciazasadniczego pozostawiają po sobie powłokę ochronną pozwalającą dłużej utrzymaćpojazd w czystości. Preparaty te ulegają również biodegradacji.

W trosce o wysoki standard świadczonych usług składy przygotowywanedo drogi są każdorazowo kontrolowane i odbierane przez uprawnione do tegoosoby. Wyniki zdecydowanej większości kontroli wykazują, że pociągi wyprawianew drogę spełniają wymogi dotyczące czystości. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowościpodejmowane są stosowne działania korygujące – wyjaśnia Andrzej Bittel, wiceministerinfrastruktury.