Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poseł Polaczek pyta Ministra Grabarczyka o projekty unijne na Śląsku

inforail
10.05.2011 11:15
Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
9 maja 2011r.
 
Pan
Cezary Grabarczyk
Minister Grabarczyk
 
Interpelacja poselska
W sprawie realizacji projektów kolejowych w ramach Programu Operacyjny Infrastruktura
i Środowisko (POIiŚ) na terenie województwa śląskiego
 
Szanowny Panie Ministrze,
W 2006 roku w Ministerstwie Transportu i Polskich Liniach Kolejowych S.A. pracowano intensywnie nad przygotowaniem Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko, do którego wprowadzono szereg projektów kolejowych. W planowaniu zadań kierowano się wieloma kryteriami makroekonomicznymi, społecznymi, środowiskowymi
i technicznymi. Program zatwierdzony został przez Radę Ministrów w listopadzie 2006r.
Na podstawie programu sporządzono listę projektów kolejowych (listę projektów indykatywnych) i zatwierdzono przez rząd w styczniu 2007r.
Na terenie Górnego Śląska na listę projektów indykatywnych, oś priorytetowa VII – Transport przyjazny środowisku, wprowadzone były następujące projekty:
1.     Projekty podstawowe:
a) Modernizacja linii kolejowej E30/CE30 Zgorzelec/Bielawa Dolna – Wrocław –Katowice – Kraków –Medyka II etap, w tym: na terenie województwa śląskiego był projekt:
– odcinek Opole – Kędzierzyn Koźle – Gliwice – Zabrze: do realizacji w latach 2009 – 2012
b) Modernizacja linii kolejowej E65 Gdynia –Warszawa –Katowice Zwardoń/Zebrzydowice w tym: na terenie województwa śląskiego były projekty:
– odcinek Katowice –Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice: do realizacji w latach 2013 –2014,
– odcinek Czechowice Dziedzice –Bielsko Biała –Zwardoń: do realizacji w latach 2013 – 2014
c) Dojazdy do lotnisk, w tym na terenie województwa śląskiego był projekt:
– Katowice –Pyrzowice: do realizacji w latach 2013 – 2014
2. Projekty rezerwowe:
Modernizacja linii kolejowej E30/CE30 Zgorzelec- Wrocław –Katowice Kraków –Medyka, w tym: na terenie województwa śląskiego był projekt:
– odcinek Zabrze – Katowice –Kraków: do realizacji 2013 – 2014
Po pogłębionych analizach stanu linii kolejowych w 2007 roku na listę projektów indykatywnych POIiŚ, pod działaniem 7.1 – Rozwój transportu kolejowego, oś priorytetowa VII Transport przyjazny środowisku –wprowadzono dodatkowo na obszarze województwa śląskiego poprzez przeniesienie z listy rezerwowej na podstawową odcinek Zabrze –Katowice –Kraków.
W zestawieniu pn. Indykatywny wykaz indywidualnych projektów kolejowych w tym dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko do realizacji
w latach 2009 -2015 na terenie województwa śląskiego były zapisane projekty kolejowe –wykaz projektów wg stanu na 30.01.2008r. :
1.     Projekty podstawowe:
 
a)      Modernizacja linii E65/C-E65 na odcinku Katowice –Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice;planowana do realizacji w latach 2011 –2014,
b)      Modernizacja linii E65/CE-65 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała –Zwardoń;zaplanowana do realizacji w latach 2011 -2015,
c)      Modernizacja linii Kolejowej E30, etap II:
           – odcinek Opole –Gliwice –Zabrze: planowany do realizacji 2009 –2013
           – odcinek Zabrze –Katowice –Kraków : planowany do realizacji 2009 –2014
d)      Budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami aglomeracji Górnego Śląska, odcinek Katowice –Pyrzowice;planowana do realizacji w latach 2010 -2012.
 
2.     Projekt rezerwowy: 
Dostosowanie Centralnej magistrali kolejowej do prędkości 250 km/h na odcinku Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie, przewidywany okres realizacji projektu w latach 2011 –2015,
W 2008 roku na listę indykatywną projektów indywidualnych (na listę projektów indykatywnych), dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 pod działaniem 7.1 – Rozwój transportu kolejowego, Oś priorytetowa VII – Transport przyjazny środowisku, na terenie województwa śląskiego były wprowadzone projekty:
Projekty podstawowe:
1)     nr POIiŚ 7.1-2. Modernizacja linii E65/C-E65 na odcinku Katowice –Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice;przewidywany okres realizacji projektu w latach 2011 –2014,
2)     nr POIiŚ 7.1-3.  Modernizacja linii E65/C-E65 na odcinku Czechowice Dziedzice –Z Bielsko Biała –Zwardoń;przewidywany okres realizacji projektu w latach 2011 –2015,
3)     nr POIiŚ 7.1-10. Modernizacja linii Kolejowej E30, etap II. Odcinek Opole –Gliwice –Zabrze przewidywany do realizacji w okresie 2009 –2013r.
4)     nr POIiŚ 7.1-11. Modernizacja linii Kolejowej E30, etap II. Odcinek Zabrze –Katowice –Kraków: przewidywana (planowana) do realizacji w okresie 2009 –2014r.
5)     nr POIiŚ 7.1-20. Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice”w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice –Pyrzowice;okres realizacji 2010 -2012r.
Projekt rezerwowy:
1)     nr POIiŚ 7.1-35. Dostosowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 250 km/h na odcinku Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie, przewidywany okres realizacji projektu w latach 2011 –2015,
Projekty powyższe posiadały decyzje Komisji Europejskiej  o współfinansowaniu
z Funduszu Spójności, stosownie do wniosków przygotowanych i złożonych przez PLK
w latach 2007-2008.
W roku 2009 Zarząd PLK S.A. złożył wnioski o zmianę projektów indywidualnych. Na listach indykatywnych projektów podstawowych i rezerwowych POIiŚ zaszły ogromne zmiany. Zmiany programu POIiŚ zapewne były podstawą dla wnioskowania do Komisji Europejskiej o zmianę decyzji o współfinansowanie (zmianę kwot czy terminów) wielu projektów kolejowych. Z terenu Śląska wycofano projekty, które położone są na jednych
z najbardziej obciążonych i wyeksploatowanych linii kolejowych w Polsce. Na dużych odcinkach wprowadzono już prędkości przejazdów pociągów V20, V30km/h, co sprawia,
że pociągi na tej trasie – do niedawna najbardziej uczęszczanej w kraju –„opustoszały”. Czas przejazdu Katowice – Kraków , 78 km, przekracza 2 godz. Jedynie modernizacja tego korytarza europejskiego do prędkości V 160 i V200km/h pozwalałyby kolei konkurować czasem przejazdu z autostradą na relacji Kraków –Wrocław.
W miejsce wycofanych i ograniczonych rzeczowo projektów wprowadzono projekty
z listy rezerwowej. Inne zastąpiono tzw. „programem rewitalizacji linii kolejowych”. Program zakłada według deklaracji roczną dotację 1mld zł z budżetu państwa na przebudowę linii kolejowych w Polsce. Jak na razie jest rozdzielany bez jakichkolwiek kryteriów, wg uznania Zarządu PLK.
Ze Śląska wycofano z listy podstawowej projekty:
a)     nr POIiŚ 7.1-10. – modernizację linii Kolejowej E30, etap II. Odcinek Opole –Gliwice –Zabrze przewidywany do realizacji w okresie 2009 –2013r. –przeniesiony na listę projektów rezerwowych. Trwają działania na okoliczność zmiany trasy korytarza E30 z Kędzierzyna Koźla na Strzelce Opolskie oraz zmiany (obniżenia) prędkości pociągów V200 na V160km/h.
b)     nr POIiŚ 7.1-11. – modernizację linii Kolejowej E30, etap II. Odcinek Zabrze –Katowice –Kraków: przewidywaną (planowaną) do realizacji w okresie 2009 –2014r. Projekt ograniczono rzeczowo do odcinka Jęzor –Kraków, wycofując prawie cały odcinek linii kolejowej E30 z województwa śląskiego. Wycofany odcinek posiada najgorsze (najbardziej wyeksploatowane i zużyte) tory i budowle kolejowe, które de facto powinny być przebudowane w pierwszej kolejności. Tymczasem na chwilę obecną PLK SA deklaruje jedynie to, iż odcinek Gliwice Łabędy –Jęzor będzie poddany rewitalizacji z programu budżetowego w latach 2012 –2015. Przewiduje na to zadanie około 350 mln zł. Wystarczy to jedynie  na nawierzchnię kolejową,
a budowle kolejowe, sieci trakcyjne i urządzenia sterowania pozostaną stare i zużyte. Skutkiem tych cięć w nakładach na modernizację infrastruktury na Śląsku będzie to, iż Region straci wiele inwestycji „integrujących”poszczególne miasta i całą aglomerację śląską. Zaplanowano tam wiele modyfikacji wiaduktów i estakad kolejowych, które miały poprawić komunikację pasażerów/mieszkańców poszczególnych ośrodków miejskich jak: Katowice, Chorzów, czy Mysłowice, oraz usprawnić transport aglomeracyjny i zintegrować miasta .
c)     nr POIiŚ 7.1-20. Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice”w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice –Pyrzowice;okres realizacji 2010 -2012r. – przeniesiony na listę projektów rezerwowych.
W 2010 roku ogłoszono i rozstrzygnięto przetargi na projekcie nr POIiŚ 7.1-11. Modernizacja linii Kolejowej E30, etap II. Odcinek Sosnowiec Jęzor –Kraków. 2009 –2014r. Na tym projekcie po przetargach zaoszczędzono prawie 1 mld zł
Warto podkreślić, iż praca przewozowa oraz przewóz ładunków na obszarze województwa śląskiego stanowi średnio około 40% wszystkich przewozów w Polsce.
W związku z istotnymi skutkami cięć inwestycyjnych na Śląsku podjętych w tej kadencji przez Zarząd PLK SA na „mapie inwestycji kolejowych”w Polsce zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1.     Jak kształtował się średnioroczny procentowy udział inwestycji kolejowych (modernizacji linii kolejowych) w województwie śląskim w stosunku do całości nakładów na inwestycje kolejowe w Polsce w latach 2008, 2009, 2010? Jak kształtuje się tenże procentowy udział w planie inwestycji kolejowych przewidzianych przez Zarząd PLK SA w Warszawie na 2011 rok? Czy prawdą jest, iż mimo około
40-procentowego udziału pracy przewozowej w województwie śląskim w stosunku do całości przewozów na terenie kraju, udział inwestycji i udział w inwestycjach, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury kolejowej spadł w 2011 roku do 2% w skali kraju?
 
2.     Proszę o podanie powodów tak radykalnych cięć na liście kolejowych projektów inwestycyjnych z obszaru województwa śląskiego, jakie zostały podjęte w tej kadencji rządu.
 
3.     Proszę o podanie sposobów w jaki rząd zamierza zrekompensować straty
w inwestycjach kolejowych w województwie śląskim, w szczególności wynikłe
z wykreślenia z listy podstawowej modernizacji linii kolejowej E30 Opole – Gliwice –Zabrze, odcinek Zabrze –Katowice –Kraków w zakresie modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych.
 
4.     Proszę o podanie trzech najważniejszych w ocenie rządu priorytetów w zakresie inwestycji kolejowych w Polsce, realizowanych, bądź przygotowywanych wraz
z przytoczeniem udziału własnego PLK oraz współfinansowania europejskiego.
Czy któryś z tych priorytetów inwestycyjnych dotyczy województwa śląskiego,
na którego wykonuje się średnio 40% pracy przewozowej w Polsce?