Portugalia przystąpi do budowy szybkiej kolei do Hiszpanii
inforail
11.02.2013 14:45
Portugalia przystąpi do budowy szybkiej kolei do Hiszpanii
Portugalia rozpocznie w 2014 r. budowę szybkiej kolei do Hiszpanii o standardowym europejskim rozstawie szyn. Linia łącząca Lizbonę z Madrytem zostanie w 85 proc. sfinansowana ze środków unijnych.
Portugalska sieć kolejowa, podobnie jak hiszpańska, ma tzw. iberyjski rozstaw szyn – 1668 mm, odmienny od większości państw UE, gdzie wynosi on 1435 mm. Jak poinformował minister finansów Portugalii Vitor Gaspar, pierwsze prace przy budowie szybkiej kolei łączącej obie stolice rozpoczną się już w przyszłym roku i prowadzone będą do 2020 roku.
“Wynegocjowaliśmy już z Brukselą wsparcie finansowe dla tej inwestycji. Komisja Europejska przystała na współpracę w realizacji tej trasy i zgodziła się pokryć 85 proc. jej kosztów”- napisał minister w komunikacie przekazanym telewizji TVI. Deklaracja ministra finansów oznacza, że udział KE w realizacji przedsięwzięcia zwiększy się o 60 pkt. procentowych wobec pierwotnego projektu przygotowanego przez rząd Portugalii, który w styczniu 2012 r. zawiesił inwestycję z uwagi na braki budżetowe. Jej koszt szacowany był wówczas na 190 mln euro.
Poza linią pasażerską, na trasie Lizbona-Madryt wybudowana zostanie również szybka linia przewozów towarowych. Posiadać będzie ona rozgałęzienie do nadatlantyckiego Sines, położonego 160 km na południe od portugalskiej stolicy. Trasa kolejowa połączona zostanie z miejscowym portem morskim oraz rafinerią. W maju ub.r. projekt linii Lizbona-Madryt-Paryż został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Europejską, a Bruksela umieściła go wśród 20. najważniejszych dla Unii Europejskiej inwestycji. Dzięki niej możliwy będzie transport pasażerów oraz towarów szybką koleją z Portugalii przez Hiszpanię i Francję do Europy Środkowej. Oferta kolejowa przez Pireneje ma być konkurencyjna wobec przewoźników drogowych, zmuszonych do kilkudziesięciogodzinnych postojów na niedrożnej granicy francusko-hiszpańskiej. Podczas zorganizowanego w Porto 9 maja ubiegłego roku XXV Szczytu Portugalsko-Hiszpańskiego premierzy obu krajów zapowiedzieli, że dołożą starań, by do 2018 roku zakończyć budowę szybkiej linii przewozów towarowych między Lizboną a miastem Irun, na granicy hiszpańsko-francuskiej.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024