Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce
inforail
16.12.2006 20:05
Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce
Dnia 7 grudnia br. o godzinie 13.00 w Żywcu odbyło się uroczyste spotkanie związane z zakończeniem realizacji umowy nr 2001/PL/16/P/PT/015-2 oraz umowy nr 2001/PL/16/P/PT/015-02A w ramach projektu 'Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce’ współfinansowanego z Funduszu Spójności. Uczestnikom uroczystości zaprezentowano działanie zainstalowanej samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Organizatorami uroczystości były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy współudziale Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. – wykonawcy projektu oraz Mott MacDonald –inżyniera projektu. Celem projektu „Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce”jest przywrócenie sprawności technicznej zużytych i wyeksploatowanych elementów infrastruktury na wybranych liniach kolejowych. Wszystkie linie, na których znajdują się lokalizacje ujęte w projekcie objęte są umowami AGC (umowa europejska o międzynarodowych ciągach kolejowych), AGTC (umowa o międzynarodowych liniach transportu kombinowanego) lub stanowią część paneuropejskich korytarzy transportowych. W ramach projektu ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/015 „Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce”(tzw. program likwidacji „wąskich gardeł”) w skali kraju przewiduje się wymianę ponad 300 km nawierzchni kolejowej, wymianę szyn obrabianych cieplnie, wymianę rozjazdów, naprawę podtorza, obiektów inżynieryjnych, wymianę sieci trakcyjnej oraz zabudowę instalacji samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Całkowita wartość projektu wynosi 135 420 tys. €, w tym koszty kwalifikowane 111 000 tys. €z czego 75% to środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Na terenie działania Oddziału Regionalnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Katowicach zakres rzeczowy przedstawia się następująco:
Zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej –9 kpl. –wykonawca Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o.
Naprawa obiektów inżynieryjnych –6 szt. i wymiana podtorza oraz zabezpieczenie usuwisk –4,430 km –wykonawca SKANSKA S.A.
Wymiana:
– szyn obrabianych cieplnie –13,733 km toru,
– nawierzchni torowej 31,756 km.,
– rozjazdów –10 kpl.,
– sieci trakcyjnej 35,860 torokilometrów.
Dotychczas w projekcie podpisanych zostało 11 kontraktów. W chwili obecnej trwają 3 procedury przetargowe. Łączna wartość prac na terenie Oddziału Regionalnego w Katowicach wyniesie ok. 21 mln €.
Efektem wykonania zaplanowanych robót będzie:
poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów,
zwiększenie punktualności i niezawodności przewozów pasażerskich i towarowych,
likwidacja ograniczeń prędkości,
skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich,
poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.
Na terenie Oddziału Regionalnego w Katowicach roboty zlokalizowane są na trzech liniach:
– linia nr 1 Warszawa Centralna –Katowice,
– linia nr 131 Chorzów Batory –Tczew,
– linia nr 139 Katowice –Zwardoń.
Większość nakładów przewidzianych dla naszego Oddziału skierowana jest na linię Katowice –Zwardoń –ok. 15 mln €. Realizacja zabudowy samoczynnych sygnalizacji przejazdowych została terminowo zakończona (w zakresie robót zasadniczych) przez firmę Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. W ramach zawartych dwóch umów wykonano na odcinku Żywiec –Zwardoń 8 kpl. urządzeń. Przedstawiciel firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. zapozna Państwa ze szczegółami realizacji tych i innych kontraktów prowadzonych przez firmę na terenie Polski. Poza robotami realizowanymi przez Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., na linii Katowice –Zwardoń wykonywana jest aktualnie przez SKANSKA S.A. modernizacja podtorza na szlaku Kobiór –Pszczyna. Podstawowe roboty udrażniające linię Katowice –Zwardoń zostaną rozpoczęte (po rozstrzygnięciu przetargu) w drugim kwartale 2007 roku z cyklem realizacyjnym 18 miesięcy. Po ich wykonaniu należy oczekiwać diametralnej poprawy warunków podróżowania (punktualność, niezawodność, skrócenie czasu jazdy) oraz zwiększenia możliwości obsługi przez PKP PLK S.A. przewoźników w ruchu towarowym. Zamawiającego –PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach zawartych kontraktów reprezentowały firmy:
– Mott MacDonald Ltd. –Inżynier Projektu,
– Jacobs GIBB (Polska) Sp. z o.o. –Konsultant.
Na podstawie komunikatu prasowego PKP PLK.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024