TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów
Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów
inforail
05.07.2011 12:52
Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów
Ponad sześć lat siedemnaście spalinowych szynobusów SA 110 (silnikowe) i SA 112 (doczepne) woziło pasażerów po województwie zachodniopomorskim. Obecnie ich eksploatacja w ruchu liniowym przez tamtejszy zakład Przewozów Regionalnych dobiegła końca. Cztery z nich pozostaną zachowane jako pojazdy historyczne. Dwa trafią do gryfickiego Muzeum Kolejnictwa, jako zestaw dwóch wagonów motorowych (SA 110), dwa kolejne pozostaną czynnym składem historycznym. Jak już wspomnieliśmy na wstępie pojazdy zostały sprowadzone do Polski sześć lat temu. Wszystko to odbywało się na mocy umowy z DB Regio, jaką województwo zachodniopomorskie zawarło 29 grudnia 2004 roku. Pojazdy zostały skierowane do obsługi połączeń regionalnych na trasach Kołobrzeg –Szczecin –Kołobrzeg oraz Szczecin –Kalisz Pomorski –Szczecin, Szczecin –Szczecinek –Szczecin, Sławno- Darłowo- Sławno, Kołobrzeg –Koszalin – Kołobrzeg. Ostateczna decyzja o wycofaniu popularnych „niemcobusów”zapadła 21 czerwca 2011 roku na posiedzeniu Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, po uprzednim uzyskaniu zgodny o ich likwidacji od właściciela –DB Regio. Jak już wspominaliśmy kasacji poddanych zostanie osiem pociągów SA110 i wszystkie pięć SA112. Decyzję o wycofaniu szynobusów z ruchu podjęto po zakupie przez samorząd wojewódzki nowych, znacznie bardziej ekonomicznych w eksploatacji pojazdów. Wpływ na taki ryuch miała także konieczność przeprowadzenia w roku 2012 praktycznie nieopłacalnej naprawy głównej w celu otrzymania dalszego dopuszczenia ich do eksploatacji oraz brak miejsca w bazie Przewozów Regionalnych w Kołobrzegu.
Szynobusy VT624 zostały wyprodukowane przez fabrykę MAN Waggonfabrik Uerdingen w latach 1964 –1966. Są to wysokopodłogowe pojazdy, które jednorazowo mogą przewieźć 228 pasażerów (dane dotyczą trójczłonu). Zanim pojawiły się na polskich szlakach kolejowych jako SA110/112 musiały przejść długotrwałe badania techniczne, dopuszczające je do eksploatacji, jak również otrzymać zezwolenia z Urzędu Transportu Kolejowego. Stąd też po raz pierwszy wyjechały na trasę dopiero w czerwcu 2005 roku, a nie jak planowano wcześniej w lutym tegoż roku. Paradoksalnie można tu przytoczyć pewien fakt z historii tych pojazdów, które jeszcze w barwach niemieckiego przewoźnika DB Regio z powodzeniem obsługiwały pociągi w relacji Argemunde –Szczecin Główny, korzystając z polskich torów. Składy, po przybyciu do naszego kraju zostały wyposażone w stosowny radiotelefon, zainstalowano w nich również SHP i skrócono je do dwuwagonowych. W związku z tym wagony silnikowe musiały zostać wyposażone w toalety, które fabrycznie zostały umieszczone tylko w członach środkowych. Nie zmieniło się natomiast malowanie pojazdów, które pozostało szaro –czerwono –białe.
Poniżej prezentujemy dane techniczne szynobusów SA110/SA112 – dotyczące wersji 3-wagonowej (2 wagony silnikowe i 1 doczepny).
V max
|
120 km/h
|
Masa służbowa
|
142 t
|
Długość
|
79460 mm
|
Średnica kół
|
950 mm napędzające i 900 mm toczne
|
Ilość miejsc
|
228, w tym 24 I klasa i 204 II klasa
|
Moc jednego członu silnikowego
|
331 kW
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024