Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poniemieckie szynobusy zjeżdżają z zachodniopomorskich torów

inforail
05.07.2011 12:52
Ponad sześć lat siedemnaście spalinowych szynobusów SA 110 (silnikowe) i SA 112 (doczepne) woziło pasażerów po województwie zachodniopomorskim. Obecnie ich eksploatacja w ruchu liniowym przez tamtejszy zakład Przewozów Regionalnych dobiegła końca. Cztery z nich pozostaną zachowane jako pojazdy historyczne. Dwa trafią do gryfickiego Muzeum Kolejnictwa, jako zestaw dwóch wagonów motorowych (SA 110), dwa kolejne pozostaną czynnym składem historycznym. Jak już wspomnieliśmy na wstępie pojazdy zostały sprowadzone do Polski sześć lat temu. Wszystko to odbywało się na mocy umowy z DB Regio, jaką województwo zachodniopomorskie zawarło 29 grudnia 2004 roku. Pojazdy zostały skierowane do obsługi połączeń regionalnych na trasach Kołobrzeg –Szczecin –Kołobrzeg oraz Szczecin –Kalisz Pomorski –Szczecin, Szczecin –Szczecinek –Szczecin, Sławno- Darłowo- Sławno, Kołobrzeg –Koszalin – Kołobrzeg. Ostateczna decyzja o wycofaniu popularnych „niemcobusów”zapadła 21 czerwca 2011 roku na posiedzeniu Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, po uprzednim uzyskaniu zgodny o ich likwidacji od właściciela –DB Regio. Jak już wspominaliśmy kasacji poddanych zostanie osiem pociągów SA110 i wszystkie pięć SA112. Decyzję o wycofaniu szynobusów z ruchu podjęto po zakupie przez samorząd wojewódzki nowych, znacznie bardziej ekonomicznych w eksploatacji pojazdów. Wpływ na taki ryuch miała także konieczność przeprowadzenia w roku 2012 praktycznie nieopłacalnej naprawy głównej w celu otrzymania dalszego dopuszczenia ich do eksploatacji oraz brak miejsca w bazie Przewozów Regionalnych w Kołobrzegu.
SA110 jeszcze w ruchu liniowym (foto: Michał Szymajda) SA110 jeszcze w ruchu liniowym (foto: Michał Szymajda) SA110 jeszcze w ruchu liniowym (foto: Michał Szymajda)
Szynobusy VT624 zostały wyprodukowane przez fabrykę MAN Waggonfabrik Uerdingen w latach 1964 –1966. Są to wysokopodłogowe pojazdy, które jednorazowo mogą przewieźć 228 pasażerów (dane dotyczą trójczłonu). Zanim pojawiły się na polskich szlakach kolejowych jako SA110/112 musiały przejść długotrwałe badania techniczne, dopuszczające je do eksploatacji, jak również otrzymać zezwolenia z Urzędu Transportu Kolejowego. Stąd też po raz pierwszy wyjechały na trasę dopiero w czerwcu 2005 roku, a nie jak planowano wcześniej w lutym tegoż roku. Paradoksalnie można tu przytoczyć pewien fakt z historii tych pojazdów, które jeszcze w barwach niemieckiego przewoźnika DB Regio z powodzeniem obsługiwały pociągi w relacji Argemunde –Szczecin Główny, korzystając z polskich torów. Składy, po przybyciu do naszego kraju zostały wyposażone w stosowny radiotelefon, zainstalowano w nich również SHP i skrócono je do dwuwagonowych. W związku z tym wagony silnikowe musiały zostać wyposażone w toalety, które fabrycznie zostały umieszczone tylko w członach środkowych. Nie zmieniło się natomiast malowanie pojazdów, które pozostało szaro –czerwono –białe.
Poniżej prezentujemy dane techniczne szynobusów SA110/SA112 – dotyczące wersji 3-wagonowej (2 wagony silnikowe i 1 doczepny).
V max
120 km/h
Masa służbowa
142 t
Długość
79460 mm
Średnica kół
950 mm napędzające i 900 mm toczne
Ilość miejsc
228, w tym 24 I klasa i 204 II klasa
Moc jednego członu silnikowego
331 kW