Ponad 98% pracowników Przewozów Regionalnych za strajkiem

inforail
19.07.2011 11:58
Spośród 12959 pracowników zatrudnionych w zakładach spółki Przewozy Regionalne w referendum strajkowym udział wzięło 9156 pracowników, co stanowi 70,7% ogółu zatrudnionych. Spośród biorących udział 98,1% z nich było za podjęciem strajku, 1,42% pracowników było przeciw, 19 kart było nieważnych –poinformowali przedstawiciele kolejowych związków zawodowych. Pracownikom Przewozów Regionalnych postawiono pytanie: „Czy jesteś za podjęciem strajku w sprawie podwyżek płac w 2011 r. dla pracowników Spółki Przewozy Regionalne?’. Referendum jest ważne.
Spośród 12959 pracowników zatrudnionych w zakładach spółki Przewozy Regionalne w referendum strajkowym udział wzięło 9156 pracowników, co stanowi 70,7% ogółu zatrudnionych
Przypomnijmy, iż referendum strajkowe zostało przeprowadzone po strajku ostrzegawczym, jaki odbył się 5 lipca. Kolejarze domagają się 280 zł podwyżki, Zarząd Spółki deklaruje 130 zł od października. O stanowisko w sprawie konfliktu wokół Przewozów Regionalnych zapytaliśmy przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury. Pomimo tego, że spółka Przewozy Regionalne pozostaje własnością samorządów województw i Minister Infrastruktury nie może ingerować w relacje pomiędzy organami statutowymi spółki a działającymi w niej organizacjami związkowymi, Minister podejmuje inicjatywy, których celem jest rozwiązanie zaistniałego konfliktu –poinformowała nas Teresa Jakutowicz, zastępca Dyrektora Biura Informacji i Promocji. Minister Infrastruktury prowadzi rozmowy z działającymi w spółce organizacjami związkowymi, właścicielami spółki oraz jej Zarządem, pełniąc rolę mediatora, co daje podstawy do wypracowania rozwiązań akceptowanych przez wszystkie zainteresowane strony. Zdaniem Jakutowicz usamorządowienie spółki Przewozy Regionalne, polegające na przekazaniu jej udziałów samorządom województw, nastąpiło w związku z rozwiązaniami przyjętymi w rządowej „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013”. Celem usamorządowienia przewozów regionalnych było skupienie na szczeblu samorządu województwa wszystkich podstawowych funkcji związanych z realizacją zadań przewozowych, tj. organizatora, wykonawcy i dofinansowującego przewozy o charakterze publicznym. Realizacja procesu usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne umożliwiła przekazanie jej, na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”(Dz. U. Nr 97, poz. 624), środków finansowych w kwocie 2,16 mld zł, które zostały przez nią przeznaczone na spłatę zadłużenia. Ponadto, na podstawie zawartego w dniu 9 grudnia 2008 r. pomiędzy Ministrem Infrastruktury a Marszałkami województw Porozumienia, samorządom województw zagwarantowane zostały środki finansowe na zakup, modernizację i naprawy kolejowych pojazdów szynowych służących do realizacji regionalnych przewozów osób wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych w latach 2009 –2020 oraz wskazane zostały sposoby pokrycia straty bilansowej spółki Przewozy Regionalne z lat ubiegłych –kończy Teresa Jakutowicz.
Spośród biorących udział 98,1% z nich było za podjęciem strajku, 1,42% pracowników było przeciw, 19 kart było nieważnych
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze podczas wakacji kolejarze zastrajkują po raz kolejny i tym razem nie będzie to strajk ostrzegawczy a generalny. Wszystko wskazuje też na to, że wyjeżdżający na wakacyjny wypoczynek mogą zwyczajnie utknąć z powodu strajku. Zdaniem Leszka Miętka przewodniczącego Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, nikt nie interesuje się losem pracowników Przewozów Regionalnych, a ci mają już tego zwyczajnie dość. Z przytoczonej powyżej informacji, jaką nasza redakcja otrzymała z Ministerstwa Infrastruktury, można wywnioskować coś nieco innego. Przewozami Regionalnymi i samym konfliktem zainteresował się nawet sam Minister Infrastruktury, jednakże z działań, które podejmuje wynika niewiele. Tymczasem jak informuje na swojej stronie internetowej Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP w dniu 18 lipca 2011 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach sporu zbiorowego związków zawodowych z Zarządem spółki Przewozy Regionalne, w którym brał udział mediator pan Longin Komołowski. Podczas spotkania Strony przedstawiły swoje stanowiska, jak następuje:
Strona związkowa:
1. Podtrzymuje żądanie wdrożenia podwyżki płac w wysokości 280,00 zł w uposażeniu zasadniczym średnio na każdego zatrudnionego w spółce Przewozy Regionalne z terminem wdrożenia od dnia 1 czerwca 2011 r.
2. Dopuszcza możliwość rozłożenia podwyżki płac na dwie części, z tym, że pierwsza część podwyżki w uposażeniu zasadniczym w wysokości nie mniejszej niż 120,00 zł średnio na każdego zatrudnionego w Spółce Przewozy Regionalne z naliczeniem podwyżki od 1 lipca 2011 r., a co do wdrożenia pozostałej kwoty zawarcie odrębnego porozumienia w terminie nie później niż do 15 września 2011 r.
3. Modyfikacja postulatu zgodnie ze stanowiskiem strony związkowej określona w pkt. 2 możliwa jest pod warunkiem odstąpienia od zwolnień z przyczyn nie dotyczących pracowników we wszystkich zakładach Spółki do czasu podpisania porozumienia kończącego spór zbiorowy.
Zarząd Spółki podtrzymał swą dotychczasową propozycję podwyżki płac w wysokości 130,00 zł w uposażeniu zasadniczym od 1 października 2011 roku.
Mediator w sporze Longin Komołowski złożył propozycję, by w najbliższym czasie doszło do spotkania strony związkowej z marszałkami województw, ministrem infrastruktury oraz zarządem Przewozów Regionalnych, aby znaleźć definitywne rozwiązanie dla dalszego rozwoju tej spółki i zakończenia aktualnego sporu zbiorowego.

Jak informuje Leszek Miętek kolejne spotkanie Ministra ze związkowcami i marszałkami województw ma odbyć się do 29 lipca 2011 roku. Jeżeli nie przyniesie ono pożądanych efektów pociągi staną. Przypomnijmy, że Przewozy Regionalne są obecnie największą kolejową spółką w Polsce i uruchamiają dziennie około 2700 pociągów. Do sprawy będziemy wracać na łamach InfoRail.