Ponad 7,5 mld zł dla PKP PLK z nowej unijnej perspektywy
Komisja Europejska pozytywnie oceniła wszystkie wnioskizłożone w konkursie CEF, w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014 ?2020. Oznacza to, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają ponad 7,5 mld złdotacji na realizację 7 projektów kolejowych. Dzięki unijnemu wsparciu, podróżna kluczowych liniach między największymi miastami w Polsce będzie krótsza,usprawnione też zostaną połączenia aglomeracyjne.
– To ogromny sukces polskiej kolei. Projekty, którezłożyliśmy, zostały pozytywnie ocenione przez niezależnych ekspertów KomisjiEuropejskiej, co potwierdza ich jakość i dobry stopień przygotowania dorealizacji. Decyzja Komisji Europejskiej oznacza, że już przyznano nam ponadjedną trzecią dotacji z przewidywanej dla PLK sumy w ramach CEF ? mówi MarcinMochocki, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. inwestycji.
W ramach pierwszej tury konkursu Komisja Europejskaotrzymała ponad 700 wniosków, z których zaakceptowano 276, w tym wszystkiezgłoszone projekty PLK. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniufunduszy z unijnego instrumentu finansowego ?Łącząc Europę? (ang. ConnectingEurope Facility ? CEF) zmodernizują linie kolejowe o łącznej długości 570 km.
Pasażerowie po zmodernizowanych liniach kolejowych pojadąszybciej, skorzystają też z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób oograniczonej mobilności.
Inwestycje, które zostały zaakceptowane przez KomisjęEuropejską:
1. Modernizacjatrasy Rawicz ? Czempiń; ostatni element magistrali Wrocław ? Poznań
2. Modernizacjatrasy Sadowne ? Białystok, ostatni element połączenia Warszawa ? Białystok wramach linii Rail Baltica
3. Modernizacjatrasy Sochaczew ? Swarzędz, kluczowa część magistrali Warszawa ? Poznań
4. Modernizacjatrasy Poznań ? Szczecin
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
5. Modernizacjatrasy Warszawa Włochy ? Pruszków ? Grodzisk Mazowiecki
6. Modernizacjakolei obwodowej w Warszawie; odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia ?Warszawa Gdańska
7. Budowa wiaduktówdrogowych nad CMK
Unijne fundusze pozwolą na realizację ostatnich etapówobecnie prowadzonych modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku iz Wrocławia do Poznania. Modernizacja obejmie trasę Warszawa ? Poznań,rozpoczną się także prace na odcinku Poznań ? Szczecin. PLK przygotowująrównież modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne wWarszawie: Warszawa Włochy ? Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowychbiegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do WarszawyGdańskiej. Środki unijne CEF mają zostać wykorzystane również na budowęwiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową, co pozwoli napodniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii idalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.
Poza siedmioma wnioskami dotyczącymi robót budowlanych, PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają także, reprezentując zagranicznychpartnerów, dofinansowanie na prace studialne związane z wdrażaniem i rozwojemkolejowych korytarzy towarowych. W imieniu narodowych zarządców infrastrukturykolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacjadla korytarza Morze Północne ? Morze Bałtyckie, zaś w imieniu zarządców zCzech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch dla korytarza Morze Bałtyckie ?Morze Adriatyckie.