Pomorze Zachodnie zaprezentowało w Berlinie hybrydę z superkondensatorem  

inforail
21.09.2022 15:45

Uroczysta prezentacja pierwszego hybrydowego pojazdu IMPULS 2 wyposażonego w superkondensator odbyła się 21 września 2022 roku podczas targów w Berlinie.

Pociąg z innowacyjnym urządzeniem do magazynowania energii został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie.

Do Kołobrzegu

Skład będzie kursował na trasie Szczecin - Kołobrzeg, a rozpoznać go można po efektownym malowaniu nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.

foto: InnoTrans 2022

Impuls z superkondensatorem to jeden z nowoczesnych pociągów zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. W ramach umowy zawartej z firmą NEWAG do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii. Nazywana jest „europejską” ze względu na efektowną malaturę ze złotymi gwiazdami.

- Wjeżdżamy tym nowoczesnym pociągiem do Europy, dosłownie i w przenośni - mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Premiera hybrydowego pojazdu z superkondensatorem odbędzie się podczas InnoTrans, największych na świecie międzynarodowych targów transportowych. Bardzo się cieszymy, że jako Województwo Zachodniopomorskiego mamy swój udział we wdrażaniu innowacji techniki kolejowej. I jesteśmy nie tylko krajowym liderem w unowocześnianiu taboru.

Jak działa superkondensator?

Jak ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu. Zgromadzona w zasobniku energia pozwala na rozruch pojazdu do prędkości 50 km/h i pokonanie odcinka o długości do 500 metrów. To pozwala znacząco zmniejszyć hałas podczas postoju oraz odjazdu ze stacji, a przede wszystkim zredukować zużycie paliwa i emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Z analiz przeprowadzonych dla niezelektryfikowanego odcinka Goleniów - Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) wynika, że dzięki superkondensatorowi oszczędność paliwa osiągnie poziom 17 procent (około 45 litrów).

foto: InnoTrans 2022

Przyjmując że pojazd hybrydowy 36WEh z superkondensatorowym zasobnikiem energii wykona na tej trasie siedem pełnych obiegów dziennie - zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 115 000 litrów rocznie. A emisja CO2 zostanie zredukowana o 299 ton!