Pomorze sprzedaje sześć ezt-ów; okazyjnie

inforail
22.08.2022 15:45

Województwo Pomorskie wystawiło na sprzedaż sześć ezt-ów.

Pięć z nich to EN57, kolejny to EN71.

Pociągi na sprzedaż

Do kupienia są następujące składy:

Seria i numerEN57-765EN57-849EN57-952EN57-962EN57-967
Numer fabryczny299382485495500
Europejski numer pojazdu (EVN)94 51 2 122 967-4 94 51 2 122 968-2 94 51 2 122 969-094 51 2 121 263-9 94 51 2 121 264-7 94 51 2 121 265-494 51 2 121 467-6 94 51 2 121 468-4 94 51 2 121 469-294 51 2 121 497-3 94 51 2 121 498-1 94 51 2 121 499-994 51 2 121  509-5 94 51 2 121  510-3 94 51 2 121  511-1
Oznaczenie typu5B+6B+5B5B+6B+5B5B+6B+5B5B+6B+5B5B+6B+6B+5B
Rok produkcji19701971197319731973
ProducentPAFAWAG Wrocław
Miejsce postojuPOLREGIO S.A. Pomorski Zakład w Gdyni Sekcja w Chojnicach, Chojnice, ul. Tucholska 6a
Data wyłączenia z eksploatacji2016-10-182019-09-202018-08-012018-05-132019-09-17
Data ważności świadectwa sprawności2016-11-022019-09-202018-07-312018-05-122019-09-16
Data (oznaczenie) ost. naprawy rewizyjnej P42011-11-02 (1R6)2013-12-23 (1R7)2012-11-30 (1R7)2012-08-13 (1R6)2013-12-17 (1R6)
Przebieg w km od ost. naprawy rewizyjnej P4290 441 km363 396 km386 320 km376 762 km327 357 km
Data (oznaczenie) ost. naprawy głównej P51990-09-28 (G1)1992-07-27 (G1)1991-05-02 (G1)1993-10-11 (G1)1993-03-31 (G1)
Przebieg w km od początku eksploatacji4 524 533 km5 150 885 km5 209 145 km4 752 253 km4 827 302 km
Przetwornica napięciastatyczna ENI-PZT 3000/32MMwirowa LKp330
Sprężarkatłokowa CM-38
Sprzęgautomatyczny sprzęg Scharfenberga
Średnica kół w zestawach kołowych (konstrukcyjna)napędowych: 1000 mm, tocznych: 940 mm
Liczba i system WC2 szt. w systemie otwartym
Napięcie zasilania3 000 V DC
Maksymalna prędkość110 km/h
Typ silników trakcyjnychLKf-450
Liczba i moc znam. silników trakcyjnych4 × 145 kW
Liczba miejsc siedzących188
Liczba miejsc stojących468
Masa służbowa pojazdu125 t
Długość całego pojazdu65 408 mm
Szerokość pojazdu2 880 mm
Wysokość pojazdu3 720 mm
Seria i numerEN71-009
Numer fabryczny9
Europejski numer pojazdu (EVN)94 51 2 130 339-6 94 51 2 130 102-8 94 51 2 130 103-6 94 51 2 130 104-4
Oznaczenie typu5B+6B+6B+5B
Rok produkcji1976
ProducentPAFAWAG Wrocław
Miejsce postojuPOLREGIO S.A. Pomorski Zakład w Gdyni Sekcja w Chojnicach, Chojnice, ul. Tucholska 6a
Data wyłączenia z eksploatacji2019-09-17
Data ważności świadectwa sprawności2019-09-16
Data (oznaczenie) ost. naprawy rewizyjnej P42013-12-17 (1R5)
Przebieg w km od ost. naprawy rewizyjnej P4364 804 km
Data (oznaczenie) ost. naprawy głównej P51991-08-22 (G1)
Przebieg w km od początku eksploatacji3 879 888 km
Przetwornica napięciawirowa LKp330
Sprężarkatłokowa CM-38
Sprzęgautomatyczny sprzęg Scharfenberga
Średnica kół w zestawach kołowych (konstrukcyjna)napędowych: 1000 mm, tocznych: 940 mm
Liczba i system WC2 szt. w systemie otwartym
Napięcie zasilania3 000 V DC
Maksymalna prędkość110 km/h
Typ silników trakcyjnychLKf-450
Liczba i moc znam. silników trakcyjnych8 × 145 kW
Liczba miejsc siedzących264
Liczba miejsc stojących624
Masa służbowa pojazdu182 t
Długość całego pojazdu87 480 mm
Szerokość pojazdu2 880 mm
Wysokość pojazdu3 720 mm

Cena wywoławcza:

EN57-765 – 159 000 PLN brutto

EN57-849 – 227 000 PLN brutto

EN57-952 – 179 000 PLN brutto

EN57-962 – 227 000 PLN brutto

EN57-967 – 243 000 PLN brutto

EN71-009 – 417 000 PLN brutto

Wszystkie jednostki są odstawione w Chojnicach.

Oferty w przetargu można składać do 20 września 2022 roku.

To już kolejna próba sprzedaży tych składów. Uchwałę w tej sprawie podjęto 9 sierpnia 2022 roku. W związku z koniecznością unieważnienia postępowania prowadzonego w trybie przetargu publicznego na sprzedaż sześciu sztuk używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i EN71 zachodzi potrzeba ogłoszenia kolejnego przetargu.

Przedmiot przetargu w postaci pięciu sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i jednego serii EN71 zostanie ponownie wystawiony na sprzedaż w trybie przetargu publicznego (pisemnego), przy czym dla trzech pojazdów serii EN57 o numerach 849, 962, 967 i jednego serii EN71 o numerze 009 zmieniona zostanie cena wywoławcza. Z uwagi na brak złożonych ofert zakupu w poprzednim postępowaniu przetargowym, wysokość ceny wywoławczej dla ww. pojazdów w kolejnym postępowaniu zostanie obliżona o wartość 75% ceny wywoławczej określonej dla pierwszego przetargu i zaokrąglona do pełnych tysięcy złotych. Pozostałe dwa elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 o numerach 765 i 952 zostaną wystawione na sprzedaż bez zmienionej ceny wywoławczej względem poprzedniego przetargu, z uwagi na zbliżenie cen pojazdów do wartości szacowanej jako złomu, ustalonej na podstawie średnich cen skupu złomu w Polsce – VII 2022 r.

Średni wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych, będących przedmiotem sprzedaży, wynosi obecnie ponad 49 lat. Pojazdy te są wyeksploatowane, nie spełniają obowiązujących obecnie norm technicznych oraz oczekiwań podróżnych względem jakości przewozów.

Ze względu na upływ terminu ważności świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych, zarówno pojazdy EN57 o numerach 765, 849, 952, 962 i 967 jak i pojazd EN71 o numerze 009 zostały wyłączone z eksploatacji. Możliwość dalszego eksploatowania pojazdów uzależniona jest od wykonania napraw głównych piątego poziomu utrzymania (P5), co wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych, które wielokrotnie przekraczają wartość rynkową pojazdów ustaloną przez rzeczoznawców reprezentujących zarówno Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej (SITK RP) Oddział w Warszawie jak i Stowarzyszenie Inzynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Poznaniu. Z operatu opracowanego w lipcu 2018 r. przez rzeczoznawcę reprezentującego SITK RP Oddział w Warszawie dla pojazdów serii EN57 o numerach 765 i 952 wynika, że koszty napraw głównych wycenianych jednostek wraz z modernizacją dochodzą do 9 000 000 zł netto. Wartości te znacząco przewyższają wartość rynkową pojazdów określoną przez rzeczoznawcę na: 864 000 zł netto dla pojazdu nr 765 i 970 000 zł netto dla pojazdu nr 952. Cena ofertowa pozostałych czterech pojazdów wystawionych na sprzedaż wynika z przeprowadzonej wyceny zakończonej w grudniu 2020 r. przez SITK RP Oddział w Poznaniu. Z opracowania wykonanego przez rzeczoznawców SITK RP wynika, że wartość rynkowa EZT na dzień 30.11.2020 r. oszacowana metodą wartości odtworzeniowej wynosi 737 300 zł netto dla każdego z pojazdów serii EN57 o numerach 849, 962; dla pojazdu serii EN57 o numerze 967 wynosi 791 200 zł netto, a dla pojazdu serii EN71 o numerze 009 wynosi 1 356 800 zł netto.

Środki finansowe pozyskane w wyniku sprzedaży pojazdów kolejowych zasilą budżet Województwa Pomorskiego.