Pomorze chce kupić dwa ezt-y

inforail
29.03.2022 13:45
Samorząd województwa pomorskiego podjął decyzję o zakupie dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jest też opcja zakupu kolejnych 29 pojazdów.

Inwestycje

Decyzję o rozpoczęciu postępowania przetargowego podjął 29 marca 2022 roku Zarząd Województwa Pomorskiego.

Systematyczny i konsekwentny rozwój infrastruktury kolejowej na Pomorzu oraz ogromne zainteresowanie podróżami koleją powoduje, że samorząd województwa inwestuje nie tylko w budowę i modernizację szlaków kolejowych, ale także w posiadany tabor.

 – Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla linii PKM po jej elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach obsługujących ruch aglomeracyjny – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – To musi być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Docelowo chcemy, aby było to 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla aglomeracji oraz 11 pojazdów dedykowanych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – dodaje marszałek.

Jakie konkretnie będą nowe pociągi, to będzie wiadomo po sporządzeniu specyfikacji przetargowej

Pomorze kolejowym liderem

Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące kolejowych przewozów pasażerskich w 2021 roku. Województwo pomorskie jest liderem wykorzystania kolei przez mieszkańców. Wskaźnik wykorzystania kolei, czyli liczba podróży pociągiem, którą odbył mieszkaniec regionu w 2021 r. wyniósł 19,9.

– Ten wynik nie jest najwyższy w historii, ale widać powolne odbicie po okresie pandemii, kiedy liczba podróżnych spadła o prawie połowę – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala pandemii lub inne okoliczności, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy odnotowywać wzrastającą liczbę pasażerów w składach – dodaje.

Drugie miejsce w zestawieniu zajęło województwo mazowieckie. Tam wskaźnik wynosi 13,6.

Warto dodać, że planowany zakup EZT to nie jedyna inwestycja w tabor, jaką planuje samorząd województwa. W drugiej edycji rządowego programu Polski Ład złożony został wniosek na zakup 4 pojazdów o napędzie hybrydowym (spalinowo – elektryczny). Takie pojazdy są niezbędne z uwagi na przedłużającą się elektryfikacją linii kolejowej 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.