Pomorskie znowu na zakupach; 1 ezt ale z opcją

inforail
16.06.2023 13:45

Województwo Pomorskie ogłosiło kolejny przetarg na dostawę taboru.

Zamówienie obejmuje dostawę jednej sztuki fabrycznie nowego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym.

O zamówieniu

Przedmiotem zamówienia jest dostawa jednej sztuki fabrycznie nowego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym (EZT) z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie 9 sztuk fabrycznie nowych pojazdów kolejowych do obsługi regionalnych połączeń kolejowych w realizowanych w ramach użyteczności publicznej na niżej wymienionych liniach kolejowych: 9 Malbork – Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej), 131 Tczew – Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej), 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg, 248 Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Rębiechowo, 405 Słupsk – Ustka Uroczysko.

Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 jest możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Gdańska Wrzeszcz.

Przetarg ogłoszono wraz z:

- udzieleniem instruktaży technicznych w zakresie obsługi i utrzymania pojazdów osobom wskazanym przez Zamawiającego;

- udzieleniem gwarancji i rozszerzonej rękojmi na dostarczone pojazdy;

- opracowaniem i przekazaniem dokumentacji technicznej;

- udzieleniem licencji na dokumentację techniczną i oprogramowanie.

W przypadku pozyskania dodatkowych środków ze źródeł zewnętrznych (np. programy Unijne, programy ministerialne, środki z Funduszy państwowych) na realizację przedmiotu zamówienia zamawiający przewiduje wykonanie przedmiotu zamówienia z ewentualnym zastosowaniem prawa opcji, zwiększającym przedmiot zamówienia o nie więcej niż 9 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT), pod warunkiem, że zaoferowana przez wykonawcę cena jednostkowa na dany typ pojazdu nie ulegnie zwiększeniu.

Prawo opcji będzie przejawiać się zatem tym, że zamawiający może zlecić dostawę do 9 kolejnych sztuk EZT, pod warunkiem pozyskania środków finansowych, z tym zastrzeżeniem, że wykonawcy nie przysługuje żadne roszczenie w stosunku do zamawiającego, w przypadku gdy z prawa opcji nie skorzysta.

- Samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas będziemy chcieli w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych zespołów trakcyjnych. Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

15 czerwca 2023 r. Samorząd Województwa Pomorskiego złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy dla projektu pn. „Zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych w celu poprawy dostępności transportowej mieszkańców województwa pomorskiego do rdzenia aglomeracji trójmiejskiej”. Kwota wsparcia o jaką ubiega się samorząd to blisko 250 mln zł.

Środki pozyskane z KPO pozwoliłyby kupić nawet 10 nowoczesnych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym. Zakup nowego taboru służyć będzie zwiększeniu dostępności transportowej na Pomorzu. Dzięki tej inwestycji zwiększy się także komfort podróży pasażerów.

Co prawda nabór wniosków prowadzony przez CUPT odbywa się w ramach KPO, ale środki przeznaczone na te inwestycje nie pochodzą z budżetu UE, tylko z środków krajowych.

Warto przypomnieć, że 17 czerwca br. minie rok od zaakceptowania przez Radę UE KPO. Do chwili obecnej do Polski nie trafiło jeszcze ani 1 Euro spośród przyznanych naszemu krajowi ponad 35 mld EURO dotacji oraz pożyczek.

Należy też zauważyć, że środki krajowe nie są w stanie zabezpieczyć finansowania wszystkich inwestycji zaplanowanych w ramach KPO. Co więcej, obecnie realizowane działania nie podlegają kontroli Komitetu Monitorującego i są realizowane poza kontrola budżetową, co może w przyszłości utrudnić uzyskanie refundacji, zwłaszcza mając na uwadze fakt, że niektóre z inwestycji uruchamiane są pozakonkursowo.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że krajowe środki zaangażowane obecnie w prefinansowanie KPO, mogłyby zostać przeznaczone na realizację szeregu innych potrzeb rozwojowych, zwłaszcza w obszarach, które wykraczają poza ramy wsparcia środkami UE.

Oferty można składać do 14 lipca 2023 roku.

Kryteria ich oceny to:

 Długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady na pojazd oraz dokumentację techniczną - Waga: 20%,

Termin dostawy pojazdu w ramach zamówienia - Waga: 16%,

Zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojeździe - Waga: 5%,

Cena - Waga: 59%.

Wymagane jest doświadczenie. Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonuje, dostawę co najmniej jednej sztuki fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego, wyposażonego w urządzenia systemu ETCS poziomu 2, wraz z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI lub zezwoleniem na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, o wartości nie mniejszej niż 20 000 000,00 zł.

Pojazd, który Samorząd Województwa Pomorskiego planuje kupić, będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych. Podobnie jak w przypadku poprzednich przetargów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring. Pojazd będzie posiadał  m.in. miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb takich osób. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.