Pomorskie szynobusy coraz bardziej opóźnione

inforail
02.02.2014 19:51

Województwo Pomorskie przekłada, o prawie miesiąc, termin otwarcia ofert na dostawę czterech dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do obsługi linii Malbork –Grudziądz. Producenci mają czas do 26 lutego 2014 roku, poprzedni termin to 30 stycznia 2014 roku. Zmienia się także okres realizacji dostaw. Pierwotnie planowano, że składy zostaną dostarczone do 19 maja 2015 roku, teraz ten termin został wydłużony do 27 września 2015 roku. Każdy z pojazdów ma zabierać na swój pokład od 120 do 140 pasażerów. Zamówienie jest współfinansowane ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Przypomnijmy, że celem projektu jest przede wszystkim osiągnięcie znacznych oszczędności (20-40%) w kosztach uruchamiania pociągów przez użycie tańszego w eksploatacji taboru kolejowego. Proponowane lekkie pojazdy szynowe o napędzie spalinowym są odpowiedzią na zapotrzebowania i oczekiwania samorządów terytorialnych oraz przewoźników kolejowych, krajowych i zagranicznych. Do najważniejszych zalet pojazdów należą m. in. ekonomiczny spalinowy silnik nowej generacji o niskim zużyciu paliwa, klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinie maszynisty, monitoring wnętrza pojazdu, tempomat. Pojazdy będą przystosowane do peronów o niskich i średnich wysokościach. Dwie kabiny maszynisty umożliwiają jazdę w obu kierunkach z jednoosobową obsługą. Możliwa jest modyfikacja aranżacji wnętrza wybór zespołu napędowego oraz innych wymagań. Celem projektu jest zakup zestawów o następujących parametrach:
•maksymalna prędkość 120 km/h;
•ilość miejsc siedzących 120 –140.

 Kto dostarczy kolejne szynobusy dla pomorskiego?

Zastosowanie tańszego w eksploatacji taboru pozwala na uatrakcyjnienie oferty przewozowej w ramach regionalnych przewozów kolejowych i stwarza możliwość zachowania zagrożonych kolejowych przewozów pasażerskich. Przypomnijmy też, zamawiający dość jasno dawał do zrozumienia, że liczy na start w przetargu producentów zagranicznych, co wydaje się, przy zamówieniu tylko czterech pojazdów, dość niezrozumiałe. Kryteria wyboru ofert są następujące:

1. Cena brutto oferowanego pojazdu (C) 54%,
2. Koszty utrzymania (KU) 12%,
3. Warunki techniczne (WT) 16%,
4. Koszty eksploatacji (KE) 8%,
5. Wskaźniki eksploatacyjne (N) 10.