Pomorskie: Modernizacja odcinka Pruszcz Gdański – Gdynia Chylonia

inforail
25.03.2011 09:29

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii. Remont infrastruktury kolejowej na odcinku około 40 km ma kosztować ponad 1 mld zł. Prace potrwają trzy lata.
We wtorek w Sopocie podpisano protokół rozpoczęcia robót. PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały wykonawcom teren budowy.
Modernizacja trasy z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii odbywa się w ramach remontu linii kolejowej E 65 na odcinku Warszawa Wschodnia-Gdynia Chylonia (ponad 350 km). W połowie 2014 r. jednym z efektów remontu infrastruktury kolejowej będzie przyspieszenie podróży do 160 km/godz. a na niektórych odcinkach nawet do 200 km/godz.
Członek zarządu PKP PLK Alina Giedryś poinformowała podczas konferencji prasowej w Sopocie, że na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii zostanie zmodernizowanych ok. 110 km torów, sieć trakcyjna, będzie ułożony kabel światłowodowy, wyremontowane zostaną przejazdy, perony, mosty, wiadukty i przejścia podziemne dla pieszych. Zostaną też zbudowane nowe przejścia oraz wiele udogodnień dla podróżnych, by m.in. infrastruktura była dostępna dla niepełnosprawnych.
Dyrektor projektu Andrzej Krawczyński powiedział, że na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii zostanie zmodernizowana cała infrastruktura kolejowa. – Wszystko zostanie zdemontowane i zbudowane od początku i to wszystko przy zachowaniu kursowania pociągów – zaznaczył. Dodał, że gdyby nie musiał być utrzymany ruch, prace trwałyby o połowę krócej.
Poinformował, że na czas remontu linia będzie jednotorowa i należy liczyć się ze znacznymi utrudnieniami w kursowaniu pociągów. 'Rozkłady jazdy będą korygowane, co trzy miesiące, aby ruch pociągów dostosować do prowadzonych prac. Najbliższa zmiana rozkładu będzie 1 czerwca, a kolejna 1 września’ – dodał. Zapewnił, że do końca maja podróżni nie odczują na tym odcinku prowadzonych prac. Natomiast od 1 czerwca planowane jest zamknięcie jednego toru z Gdańska do Gdyni.
Prezes zarządu trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) Maciej Lignowski powiedział, że także pasażerowie SKM odczują utrudnienia związane z inwestycją. – Część pociągów będzie miała zmienione relacje i godziny odjazdu – dodał.
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: Torpol z Poznania, Feroco z Poznania, Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor z Zawiercia i Zakładu Usług Komunikacyjnych – DOM z Poznania.
Krawczyński poinformował, że do końca roku zakończy się modernizacja linii kolejowej na trasie z Szymankowa do Pruszcza Gdańskiego. Prace na tym odcinku objęły m.in. remont najdłuższego w Polsce mostu przez Wisłę, modernizację prawie 80 kilometrów toru oraz rozbudowę rozjazdów i budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
Projekt modernizacji linii kolejowej jest w 70 proc. finansowany ze środków Unii Europejskiej. Pozostałe 30 proc. kosztów pokrywa budżet państwa i kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.