Południowa część śląskiego pozbawiana kolei
Rola pasażerskiegotransportu kolejowego w południowej części województwa śląskiego zostałazmarginalizowana przez wyłączenie z ruchu linii kolejowej 190 Cieszyn ?Bielsko-Biała na całej jej długości ? twierdzi poseł Grzegorz Puda.
Ze względu na zły stan techniczny końcowych odcinków liniiod 2012 roku pociągi kursują tylko na jej centralnym odcinku Skoczów ?Goleszów. W ub. roku w efekcie intensywnych działań samorządów powiatówcieszyńskiego i bielskiego oraz zaangażowaniu i przychylności władzsamorządowych województwa remont odcinka z Cieszyna do Goleszowa zostałuwzględniony w zakresie inwestycji kolejowych RPO województwa śląskiego na lata2014-2020. Dzięki temu pojawiła się perspektywa przywrócenia ruchu pociągów natym odcinku. Remont odcinka Skoczów ? Bielsko-Biała, jak na razie nie zostałuwzględniony w żadnym planie inwestycyjnym dla infrastruktury kolejowej.
Przy realizacji inwestycji powinna być określona jasnaperspektywa dla odcinka L 190 Bielsko-Biała ? Skoczów, żeby można było gouwzględnić przy docelowych rozwiązaniach np. dla funkcji stacji kolejowych.Brak tej perspektywy trwający już od kilku lat powoduje wiele ujemnych skutków.Jednym z nich jest np. odmowa Rady Miejskiej Skoczowa przejęcia budynku dworcaPKP. Przedłużający się stan nieczynności linii, brak realnej perspektywyprzywrócenia jej do ruchu stwarza realne zagrożenie, że docelowo jedyną opcjądla zarządcy będzie likwidacja tego odcinka. Z upływem czasu taką decyzję mogąteż przyspieszyć działania samych samorządów, przez teren których liniaprzebiega, ponieważ przy braku perspektyw uruchomienia linii samorządy mogą jejnie uwzględniać przy podejmowaniu decyzji planistycznych i lokalizacyjnych. Wefekcie może dojść do sytuacji, że istniejące jeszcze przystanki mogą zostaćodcięte od ciągów komunikacyjnych i przez to stać się nieprzydatne.
Należy podkreślić, że likwidacja tego odcinka linii, któryna ponad połowie swojej długości przebiega przez gęsto zabudowane terenyzachodnich dzielnic miasta Bielska-Białej (9 km) oraz gmin Jaworze i Jasienica(4 km) dla mieszkańców tego terenu zamknęłaby na stałe możliwość dostępu doalternatywnego, niezależnego od infrastruktury drogowej środka transportupublicznego. Przy aktualnie promowanych w Europie odwrotnych tendencjach.
Warto zastanowić się, dlaczego wspomniana linia uległadegradacji i wyłączeniu. W 2008 roku oferta połączeń po linii 190 Bielsko-Biała? Cieszyn liczyła tylko 4 pary połączeń, gdy jeszcze w 2001 roku kursowało tu12 par pociągów. W 2008 roku te 4 pary pociągów na pokonanie odległości 22 km zBielska do Skoczowa potrzebowały średnio 45 minut, gdy w 2001 roku czasprzejazdu tego odcinka wynosił ok. 36 minut. Zmniejszenie zainteresowania byłospowodowane znaczącym obniżeniem jakości oferowanej usługi przewozowej, naktórą składało się głównie wydłużenie czasu przejazdu o 30% oraz zmniejszenieilości kursów o ponad 60%. Był to czas trudny dla kolei w całej Polsce z powodumocno ograniczonych środków finansowych. Nałożyło się na to jeszcze w 2008 r.przekazanie Przewozów Regionalnych samorządom wojewódzkim odpowiedzialnym zatransport za publiczny na swoim terenie. Samorządy mając na swoim utrzymaniuprzewoźnika zaczęły szukać oszczędności. W naszym regionie jedną z pierwszychofiar tych działań były właśnie pociągi z linii 190.
Za perspektywą uruchomienia Linii 190 przemawiają dodatkowonastępujące argumenty:
1. W dokumencie Strategia Rozwoju Systemu TransportuWojewództwa Śląskiego na liście dużych przedsięwzięć transportu szynowegowymieniony jest korytarz kolejowy Bielsko-Biała – Cieszyn.
2. W dokumencie Sprawozdanie z przebiegu i wynikówkonsultacji społecznych Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportuzbiorowego województwa śląskiego napisano m.in.: „Do uwzględnienia w dalszychpracach redakcyjnych zdecydowano się wykorzystać w głównej mierze uwagidotyczące:
– wprowadzenia informacji związanych z inwestycjami wzakresie infrastruktury kolejowej: rewitalizacja linii kolejowej nr 190Bielsko-Biała – Cieszyn;
– uwzględnienia w planowanej sieci połączeń kolejowychrealizowanych na terenie województwa śląskiego połączeń o charakterzeużyteczności publicznej: Bielsko-Biała ? Skoczów ? Cieszyn ? Czeski Cieszyn.”
3. W dokumencie Plan rozwoju kolei w województwie śląskimnapisano m.in.:
– „Subregion południowy charakteryzuje się istnieniem trzechgłównych ośrodków w zakresie dojazdów do pracy, do których należą:Bielsko-Biała, Żywiec i Cieszyn, z których ośrodkiem zdecydowanie największymjest Bielsko-Biała. Silne są powiązania pomiędzy głównymi ośrodkami tegosubregionu oraz powiązania z innymi subregionami.
– Największa liczba uczniów wyjeżdżających do szkoły doinnej gminy pokonuje dziennie trasę z Sosnowca do Dąbrowy Górniczej (651).Ponadto duże wartości osiągają również relacje: Jasienica ? Bielsko-Biała
– Najwięcej uczniów przyjeżdża do szkół ponadgimnazjalnychzlokalizowanych w Częstochowie (ponad 6 tys.), a następnie do placówek wBielsku-Białej.”
4. W przedstawionym przez MIiB do konsultacji projekcie zdn. 27-09-2016 r. Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportuzbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich imiędzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym wymieniono wwariancie pożądanym połączenia na trasie Bielsko-Biała ? Goleszów ? Cieszyn.
Mając na względzie powyższą argumentację poseł stawiapytania: czy Ministerstwo rozważy perspektywę przywrócenia drożnościkomunikacyjnej linii kolejowej nr 190 na odcinku z Bielska -Białej do Skoczowa,co byłoby świetną alternatywą dla transportu kołowego? oraz czy Ministerstwo zechcerozważyć uruchomienie na ww. linii krótkiego dwuwagonowego zestawu lubpojedynczego szynobusa, którego czas przejazdu całego odcinka mógłby wynosić 35minut? (tyle wynosił wg rozkładu jazdy PKP w latach 1986/87).
Poseł pisze dalej, że w takiej organizacji ruchu stacjekońcowe odcinka byłyby dla pasażerów stacjami węzłowymi z możliwościąprzesiadki, na stacji w Skoczów na kierunki Wisła /Cieszyn, Chybie, a na stacjiBielsko-Biała Gł. na kierunki Katowice, Żywiec i Wadowice. Docelowo, gdybyudało się przyciągnąć większą ilość pasażerów np. poprzez dodatkowe przystanki,pociąg na tym odcinku mógłby kursować wahadłowo w cyklu 1,5 godzinnym (jazda 35min i postój 10 min) przynajmniej w najbardziej ruchliwych porach dnia. Jest torealna koncepcja, konsultowana z władzami zainteresowanych gmin orazstowarzyszeniami kolejowymi. Dobrze się stało, że w 2015 r. do projektu RPO nr694/157/190/191 udało się włączyć odcinek Goleszów ? Cieszyn. Budżet tegoprojektu – 290 mln zł (prawie 6 mln zł/km) potwierdza, że jest on jednym znajbardziej doinwestowanych. Jednak bez odcinka Bielsko-Biała ? Skoczów,przerwany będzie naturalny kanał komunikacyjny Cieszyn ? Bielsko-Biała,ponieważ podróżni w większości będą korzystać na całym odcinku z samochodu alboz autobusu. Nie wydaje się, żeby dla podróżnego na osi Bielsko-Biała ? Cieszynpraktycznym było przesiadanie się w Skoczowie na autobus, albo jazda pociągiemprzez Chybie – Pszczynę lub Zebrzydowice ? Czechowice-Dziedzice.
„