Polskie Koleje Linowe w rękach Polskich Kolei Górskich
inforail
23.05.2013 09:39
Polskie Koleje Linowe w rękach Polskich Kolei Górskich
Polskie Koleje Górskie, spółka akcyjna powołana przez cztery podhalańskie samorządy – Miasto Zakopane, Gminy Bukowina Tatrzańska, Kościelisko i Poronin – została nowym właścicielem Polskich Kolei Linowych. To kluczowa decyzja dla przyszłości polskich Tatr i zrównoważonego rozwoju oferty turystycznej regionu. Oferta złożona przez PKG została oceniona jako najlepsza w kilkuetapowym procesie sprzedaży przeprowadzonym przez PKP. Umowa została podpisana 22 maja 2013 r. Wartość transakcji to 215 mln złotych. Środki finansowe, pozwalające na zakup i rozwój kolei górskich, pochodzą z jednego z funduszy inwestycyjnych. Kapitały, którymi dysponuje, zostały mu powierzone między innymi przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR), finansowany przez kraje członkowskie Unii Europejskiej, Europejski Bank Inwestycyjny czy międzynarodowe firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne.
–To wielki sukces mieszkańców Podhala. Nasza spółka kupuje Polskie Koleje Linowe. Po raz pierwszy samorząd ma tak silny wpływ na kształt, rodzaj i jakość oferty turystycznej. Koleje górskie będą integrującym centrum nowoczesnej oferty, oczekiwanej przez turystów –powiedział Janusz Majcher, Burmistrz Zakopanego. –Pozyskaliśmy optymalnego partnera finansowego, który dobrze rozumie oczekiwania gmin. Koleje górskie zyskują szansę na zrównoważony rozwój, uwzględniający oczekiwania mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców i turystów. Gwarantujemy też mieszkańcom możliwość udziału we własności spółki w ramach Akcjonariatu Obywatelskiego. Podtrzymujemy również zaproszenie dla samorządu Województwa Małopolskiego, aby dołączył on do grona akcjonariuszy PKG – dodał.
Zarówno władze samorządowe, jak i kierownictwo PKG podkreślają, że zakup PKL to dopiero początek drogi. Ich strategia to nie tylko przejęcie kolei linowych, ale również doskonale przygotowany projekt wykreowania oferty turystycznej konkurencyjnej wobec zagranicznych ośrodków. To do nich z każdym rokiem wybiera się coraz większa grupa Polaków.
–PKL mają wielki potencjał, który zamierzamy właściwe rozwijać z korzyścią dla całego regionu. Chcemy by koleje górskie stanowiły bazę do integracji branży turystycznej, umożliwiając zbudowanie nowoczesnej i profesjonalnej oferty. Zakup PKL oraz połączenie sił samorządów i funduszu jest gwarancją podjęcia koniecznych inwestycji z jednoczesnym poszanowaniem górskiej przyrody –zapewnił Łukasz Chmielowski, prezes zarządu PKG.
Przyszłe korzyści dla lokalnej społeczności w związku ze sprzedażą PKL Polskim Kolejom Górskim podkreślił także prezes PKP S.A. – Nabycie PKL przez PKG to rzadki przykład sytuacji, w której zyskują nie tylko bezpośrednie strony transakcji. Spółka regionalna o profilu turystycznym znajdzie się w rękach tych, którzy najlepiej pokierują jej przyszłością, czyli społeczności lokalnych. Wiarygodny partner finansowy zapewnia sprawne przeprowadzenie transakcji i gwarantuje rozwój spółki. Profesjonalnie przeprowadzona transakcja pozwala PKP SA na pozyskanie środków na spłatę zadłużenia oraz jest dobrą prognozą dla pozostałych projektów prywatyzacyjnych – mówi Jakub Karnowski, prezes PKP SA.
Potrzebę długoterminowego współdziałania dostrzega także fundusz Mid Europa Partners, traktując inwestycję w koleje górskie jako perspektywiczną i prestiżową. –Chcemy wnieść do tego przedsięwzięcia nasze doświadczenie na rynku usług. Zdajemy sobie przy tym sprawę, że przed samorządami i PKG jeszcze wiele pracy. Mid Europa będzie aktywnym inwestorem, co oznacza, że jesteśmy gotowi do uczestniczenia w budowie i realizacji strategii turystycznego rozwoju Podhala –podkreślił Tomasz Blicharski, Dyrektor w Mid Europa Partners.
Po podpisaniu umowy rozpoczął się proces, w rezultacie którego PKG przejmie majątek PKL. Wszystkie kolejki będą działać pod marką Polskie Koleje Górskie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024