Polska wykorzysta (prawie) wszystkie pieniądze na kolej?

inforail
18.09.2013 10:04

Polska kolej może wykorzystać wszystkie lub prawie wszystkie pieniądze z funduszy unijnych na lata 2007-2013 –poinformowała dziennikarzy minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Dodała, że szanse na to są większe niż jeszcze kilka miesięcy temu. 'Wciąż nie jest to sytuacja, że możemy osiąść na laurach, ale w porównaniu z tym, co było jeszcze kilka miesięcy temu, to teraz sytuacja jest znacznie bardziej ustabilizowana’ – wyjaśniła minister. Dodała, że niewykorzystany przez kolej może być mały procent przeznaczonych dla kolejarzy pieniędzy.

Europejski komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn, który na początku tygodnia gościł w Polsce ocenił wówczas, że Polska dobrze sobie radzi z wdrażaniem unijnych funduszy, nawet w porównaniu z krajami, którym przyznano znacznie mniejsze budżety. Przyznał, że jeśli chodzi o wydawanie unijnych pieniędzy na inwestycje w sektorze kolejowym, to Polska boryka się z problemami i opóźnieniami. Sytuacja jest jednak bardziej optymistyczna niż kilka miesięcy temu. Przypomniał, że w lutym br. przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu uzgodnili, że pułap unijnego dofinansowania do inwestycji kolejowych będzie wyższy – dzięki temu kolejarze mogą przeznaczyć mniej pieniędzy na wkład własny i szansa na wykorzystanie całej puli wzrosła. 'Zgodziliśmy się na to pod warunkiem, że wynikające z tego oszczędności w polskim budżecie też będą przekazane na kolej’ – przypomniał Hahn. Zdaniem komisarza należy dokonać przeglądu realizowanych inwestycji kolejowych i ocenić, które z nich nie mają szans na zakończenie i rozliczenie do 2015 r. Według niego należy przesunąć ich realizację na kolejne lata tak, by mogły być współfinansowane z budżetu. na lata 2014-2020. 'To jest we wspólnym interesie nas wszystkich, żeby polska sieć kolejowa została ulepszona’ – podsumował Hahn. Podczas swojej wizyty w Warszawie Hahn omawiał z Bieńkowską także postępy w przygotowaniu wdrażania funduszy z kolejnego unijnego budżetu. Szefowa resortu rozwoju regionalnego przypomniała dziennikarzom, że trwają konsultacje projektu umowy partnerstwa (czyli dokumentu, w którym Polska określi, jakie cele chce osiągnąć dzięki funduszom unijnym) i projektów nowych programów operacyjnych. 'Zgodnie z harmonogramem zarówno projekty programów, jak i umowy partnerstwa powinny być zatwierdzone przez Radę Ministrów w grudniu, tak aby na początku przyszłego roku można było przesłać je do dalszych konsultacji w Komisji Europejskiej’ – poinformowała. Hahn poinformował natomiast, że Polska znajduje się wśród krajów najbardziej zaawansowanych w negocjacjach. Według niego porozumienie może zostać osiągnięte w pierwszym lub drugim kwartale w 2014 r. Jak wskazał, strony muszą się jeszcze porozumieć co do proporcji podziału pieniędzy między koleje a drogi oraz odnośnie spraw związanych z efektywnością energetyczną. 'Tu jeszcze jest trochę rzeczy do ustalenia, ale takie negocjacje to nic nadzwyczajnego’ – wyjaśnił komisarz. W unijnym Programie infrastruktura i środowisko na dofinansowanie inwestycji w transport kolejowy w latach 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro, czyli ok. 20 mld zł. W ubiegłym roku eksperci KE przygotowali raport, z którego wynika, że w optymistycznym wariancie kolej nie zdoła wykorzystać 400 mln euro, a według bardziej pesymistycznych scenariuszy kolej może stracić 1 mld 200 mln euro lub nawet 1 mld 800 mln euro.