Polska wykorzysta (prawie) wszystkie pieniądze na kolej?
inforail
18.09.2013 10:04
Polska wykorzysta (prawie) wszystkie pieniądze na kolej?
Polska kolej może wykorzystać wszystkie lub prawie wszystkie pieniądze z funduszy unijnych na lata 2007-2013 –poinformowała dziennikarzy minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Dodała, że szanse na to są większe niż jeszcze kilka miesięcy temu. 'Wciąż nie jest to sytuacja, że możemy osiąść na laurach, ale w porównaniu z tym, co było jeszcze kilka miesięcy temu, to teraz sytuacja jest znacznie bardziej ustabilizowana’ – wyjaśniła minister. Dodała, że niewykorzystany przez kolej może być mały procent przeznaczonych dla kolejarzy pieniędzy.
Europejski komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn, który na początku tygodnia gościł w Polsce ocenił wówczas, że Polska dobrze sobie radzi z wdrażaniem unijnych funduszy, nawet w porównaniu z krajami, którym przyznano znacznie mniejsze budżety. Przyznał, że jeśli chodzi o wydawanie unijnych pieniędzy na inwestycje w sektorze kolejowym, to Polska boryka się z problemami i opóźnieniami. Sytuacja jest jednak bardziej optymistyczna niż kilka miesięcy temu. Przypomniał, że w lutym br. przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu uzgodnili, że pułap unijnego dofinansowania do inwestycji kolejowych będzie wyższy – dzięki temu kolejarze mogą przeznaczyć mniej pieniędzy na wkład własny i szansa na wykorzystanie całej puli wzrosła. 'Zgodziliśmy się na to pod warunkiem, że wynikające z tego oszczędności w polskim budżecie też będą przekazane na kolej’ – przypomniał Hahn. Zdaniem komisarza należy dokonać przeglądu realizowanych inwestycji kolejowych i ocenić, które z nich nie mają szans na zakończenie i rozliczenie do 2015 r. Według niego należy przesunąć ich realizację na kolejne lata tak, by mogły być współfinansowane z budżetu. na lata 2014-2020. 'To jest we wspólnym interesie nas wszystkich, żeby polska sieć kolejowa została ulepszona’ – podsumował Hahn. Podczas swojej wizyty w Warszawie Hahn omawiał z Bieńkowską także postępy w przygotowaniu wdrażania funduszy z kolejnego unijnego budżetu. Szefowa resortu rozwoju regionalnego przypomniała dziennikarzom, że trwają konsultacje projektu umowy partnerstwa (czyli dokumentu, w którym Polska określi, jakie cele chce osiągnąć dzięki funduszom unijnym) i projektów nowych programów operacyjnych. 'Zgodnie z harmonogramem zarówno projekty programów, jak i umowy partnerstwa powinny być zatwierdzone przez Radę Ministrów w grudniu, tak aby na początku przyszłego roku można było przesłać je do dalszych konsultacji w Komisji Europejskiej’ – poinformowała. Hahn poinformował natomiast, że Polska znajduje się wśród krajów najbardziej zaawansowanych w negocjacjach. Według niego porozumienie może zostać osiągnięte w pierwszym lub drugim kwartale w 2014 r. Jak wskazał, strony muszą się jeszcze porozumieć co do proporcji podziału pieniędzy między koleje a drogi oraz odnośnie spraw związanych z efektywnością energetyczną. 'Tu jeszcze jest trochę rzeczy do ustalenia, ale takie negocjacje to nic nadzwyczajnego’ – wyjaśnił komisarz. W unijnym Programie infrastruktura i środowisko na dofinansowanie inwestycji w transport kolejowy w latach 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro, czyli ok. 20 mld zł. W ubiegłym roku eksperci KE przygotowali raport, z którego wynika, że w optymistycznym wariancie kolej nie zdoła wykorzystać 400 mln euro, a według bardziej pesymistycznych scenariuszy kolej może stracić 1 mld 200 mln euro lub nawet 1 mld 800 mln euro.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024