Polska nie wykorzystuje unijnych środków na kolej!
Komisja Europejska potwierdziła, że wciąż nie jestzadowolona z wykorzystania przez Polskę środków UE na kolej. Wg danych zwrześnia Polska wykorzystała 61 proc. pieniędzy przewidzianych na ten cel wprogramie Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013.
W odpowiedzi na interpelację europosła PiS Tomasza Porębyunijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu przyznała, że”transport kolejowy był w latach 2007-2013 jednym z najbardziejproblematycznych sektorów”, jeśli chodzi o wykorzystanie przez Polskęśrodków z programu „Infrastruktura i Środowisko”. Na inwestycje w tymsektorze przewidziano w sumie 4,9 mld euro unijnych środków.
– Odnotowano utrudnienia w postaci opóźnień wprzygotowywaniu i realizacji projektów ze względu na problemy administracyjne itechniczne. Rezultatem tego był niższy poziom wykorzystania środków wporównaniu z innymi sektorami – napisała Cretu w odpowiedzi, opublikowanej nastronach Parlamentu Europejskiego i datowanej na 7 października.
Według Cretu do września br. Polska wykorzystała 61 procśrodków na kolej, ale wciąż możliwe jest, że do końca 2015 roku wykorzystawięcej z tej puli unijnych pieniędzy.
Rzecznik KE ds. polityki regionalnej Jakub Adamowiczpodkreślił, że Polska ma wiele pozytywnych osiągnięć w dziedzinie realizacjipolityki spójności UE.
– Ten ogólnie pozytywny obraz nie jest pozbawiony pewnychwyzwań – powiedział rzecznik. – W szczególności Komisja nadal jest poważniezaniepokojona absorpcją unijnych funduszy na kolej w ramach programu”Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013. Komisja poczyniłapewne kroki, by zapobiec utracie środków – dodał Adamowicz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2012 r. Komisja i polskie władze utworzyły grupęzadaniową, aby nadzorować problematyczne projekty, co pozwoliło na usunięciewielu przeszkód oraz przyspieszenie realizacji projektów i wykorzystania środkóww ciągu ostatnich dwóch lat.
Według rzecznika KE co miesiąc otrzymuje szczegółowymonitoring realizacji projektów kolejowych, a także zgodziła się na podzieleniedziewięciu projektów na dwa etapy realizacji, z których pierwszy zakończył sięw 2013 r., a drugi obejmuje lata 2014-2020. Komisja poprosiła także polskiewładze o „poprawę zdolności administracyjnych operatora infrastrukturykolejowej PKP PLK SA” – poinformował rzecznik. To jeden z warunków wypłatyśrodków, przewidzianych na koleje w nowym budżecie unijnym.
Komentując odpowiedź komisarz Cretu na swą interpelację,europoseł Tomasz Poręba ocenił, że słabe wykorzystanie środków na kolej tozmarnowanie najlepszego okresu z punktu widzenia możliwości unijnegofinansowania, a także zmarnowanie „historycznej szansy na modernizacjępolskiej kolei”.
„