Polska homologacja dla ETCS GUARDIA z mazowieckich Flirt-ów
ETCS GUARDIA,pokładowy system bezpieczeństwa pociągu opracowany przez joint venture StadleraAngelStar, uzyskał po raz pierwszy zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.Pierwsze pociągi FLIRT wyposażone w ETCS GUARDIA produkowane dla KoleiMazowieckich będą kursowały w Polsce, w regionie Mazowsza.
Stadler otrzymał w Polsce pierwszą homologację dla własnegosystemu bezpieczeństwa pociągu ETCS GUARDIA zgodnie z wymaganiami wersji 3.4.0.ETCS to europejski system sterowania pociągiem, który odpowiada standardomsterowania pojazdem obowiązującym w Europie i zapewnia interoperacyjność ruchukolejowego na wszystkich europejskich trasach.
GUARDIA to urządzenie europejskiego pokładowego systemusterowania pociągiem ETCS odpowiadające najnowszym standardom techniki,opracowane, wdrożone i homologowane wspólnie przez spółkę AngelStar i Stadlera.AngelStar to przedsięwzięcie joint-venture utworzone przez firmy Mermec iStadler.
ETCS GUARDIA został wykorzystany w Polsce w pięcioczłonowychzespołach trakcyjnych typu FLIRT zamówionych przez regionalnego przewoźnikaKoleje Mazowieckie. Zezwolenie zostało wydane zgodnie z wymogami«Rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w sprawie technicznej specyfikacjiinteroperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w UniiEuropejskiej».
Najnowsze pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostaływyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA, który obsługuje zarówno poziom 1 i2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to,że pociąg może być stale połączony z centrum ETCS, ale może także korzystać zsystemów specyficznych dla danego kraju. Dlatego FLIRT KM jest wyposażonyrównież w polski system SHP, a przełączenie systemów odbywa się dynamicznie,bez konieczności zatrzymania pojazdu.
Bardzo się cieszymy zuzyskania pierwszego zezwolenia na dopuszczenie do regularnej eksploatacjipojazdu z systemem ETCS GUARDIA. To istotny kamień milowy dla spółki AngelStarjak i dla całej Grupy Stadler. Kolejne procesy homologacji są prowadzone wdziewięciu innych krajach i również przebiegają pomyślnie. Dzięki ETCS GUARDIAStadler będzie oferował swoim klientom pojazdy o jeszcze wyższej jakości i efektywności– powiedział Alexandre Grêt, szef Stadler Signaling.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Magdalena Dankowska, dyrektor projektu Koleje Mazowieckiedodaje: Zezwolenie uzyskane dla pojazdówFLIRT dla Kolei Mazowieckich jest pierwszym w Polsce zezwoleniem bez żadnychograniczeń oraz warunków eksploatacyjnych dla EZT wyposażonego w ETCS poziomu 2Baseline 3.4.0. Testy funkcjonalności systemu ETCS GUARDIA zostałyprzeprowadzone z wynikiem pozytywnym przez jednostkę notyfikowaną IK podczasjazd próbnych na linii kolejowej E30. System został przetestowany wedługwszystkich scenariuszy testowych zgodnie ze specyfikacją TSI Sterowanie. Wkonsekwencji system umożliwia prowadzenie eksploatacji pojazdu przy zachowaniunajwyższych standardów bezpieczeństwa, z pełną dynamiczną tranzycją pomiędzyETCS poziom 1, 2 oraz SHP.
Stadler rozpoczął prace nad własnymi rozwiązaniami z zakresusygnalizacji w 2016 roku aby uniezależnić się od konkurencji. Dzisiaj firma może sama oferować ten ważny elementnowoczesnej technologii kolejowej.
W tym celu utworzona została spółka inżynieryjna wWallisellen w Szwajcarii, która od początku 2020 roku jest niezależną firmą wGrupie Stadler.
„