Polregio ws. EN57 przekroczyło granicę absurdu

inforail
11.05.2021 08:45

Jakiś czas temu wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelację poselską, przedstawił dane dotyczące składów EN57.

Jak powszechnie wiadomo najwięcej takich składów eksploatuje Polregio (Przewozy Regionalne). W odpowiedzi tej wskazano, że przewoźnik ten wozi pasażerów 98 niezmodernizowanymi EN57. Informację tę przekazał nie tylko portal InfoRail.pl, ale także chociażby portal NaKolei.pl.

Odczekawszy krótką chwilę wystąpiliśmy do Polregio z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej czynnych niezmodernizowanych EN57. I dostaliśmy odmowę. W Polregio uznano, że nie można przekazać informacji, która nie dość, że jest publiczna, to jeszcze dosłownie chwilę wcześniej została opublikowana w mediach.

Doskonale rozumiemy, że w Polregio mogą – co zrozumiałe – nie czytać naszego portalu. Ale aż się wierzyć nie chce, że nie czytają innych portali, które również tę informację przekazały. I szkoda tylko Pana Piotra Matuszyńskiego, piastującego zaszczytne stanowisko dyrektora biura zarządu w Polregio, który z własnej bądź nie z własnej woli takie, i tu nazywamy rzecz po imieniu, głupoty musi podpisywać.

Przy okazji warto również zaznaczyć, że prezesowi Arturowi Martyniukowi udała się rzecz niesamowita. Dokonał bowiem czegoś, co wydawało się niewykonalne. Zabetonował beton, który był już tak zabetonowany, że niebetonowalny. A jednak! Gratulacje panie prezesie. I przypomnijmy. Polregio eksploatuje obecnie 98 niezmodernizowanych EN57. I nie wie, kiedy je wycofa. Wiemy też, że są w ich posiadaniu zakłady w Bydgoszczy, Białymstoku, Gdyni, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Wrocławiu, Rzeszowie oraz Zielonej Górze.

Zgodnie z danymi przekazanymi przez przewoźników, najstarszą aktualnie eksploatowaną jednostką EN57 jest wyprodukowany w 1963 roku pojazd o numerze EN57-038, użytkowany przez Koleje Mazowieckie. Ale właścicielem pierwszej i najstarszej zachowanej jednostki EN57 i numerze 001 jest Polregio. Przed chwilą wysłaliśmy do spółki zapytanie o udzielenie informacji publicznej, pytając czy Polregio jest właścicielem EN57-001. Czekamy teraz na odmowę udzielenia informacji. Na marginesie EN57-001 gnije właśnie gdzieś na Podkarpaciu, bo w Polregio tak właśnie dba się o historię i pojazdy, które ją tworzą.