Polregio kupuje sześć składów, trzy ezt-y i trzy spalinowe
Polregio zakupiło sześć składów, które wystawił na sprzedaż Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski.
Wartość pojazdów to 27 mln zł. Łącznie przewoźnik pozyska więc w tym roku już 14 pociągów.
Urząd Marszałkowski podał, że przesłał już informację o rozstrzygnięciu do Polregio i na dniach można spodziewać się procedury, zmierzającej do podpisania umowy.
Przypomnijmy, że przedmiotem transakcji są trzy sztuki używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), typu 5B+6B+5B, o oznaczeniu kolejowym EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557 oraz dwie sztuki spalinowych zespołów trakcyjnych typu 223M serii SA139 i jedna sztuka spalinowego autobusu szynowego typu 212M nr serii SA109.
Co ważne, pojazdy były dotychczas eksploatowane przez Polregio właśnie.
POJAZDY EN57AL O NR 1515, 1570, 1557
W roku 2014 zakup 5 sztuk trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 wartość 6,15 mln zł.
W roku 2015 modernizacja 5 sztuk trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 wykonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. Całkowita wartość projektu 38,665 mln PLN.
Modernizacja pojazdów posiadanych przez Województwo elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 objęła swoim zakresem następujące elementy: układ napędowy, zestawy kołowe, łożyska osiowe, układ hamulcowy i instalację pneumatyczną, przekładnie zębate, wózki w zakresie usprężynowania I stopnia i prowadzenia zestawów kołowych – umożliwiające osiągnięcie prędkości do 120 km/h i przyspieszenia do 0,8 m/s2 przy zapewnieniu podróżnym dobrych warunków podróżowania. Z punktu widzenia podróżnych niezbędnym było dokonanie kompleksowej wymiany nadwozia pojazdu nowej aranżacji wnętrz, wymiany drzwi wejściowych, okien, toalet, siedzeń kończąc na klimatyzacji i systemach informacji pasażerskiej i WiFi.
SPALINOWY ZESPÓŁ TRAKCYJNY SA139 TYP 223M
Pojazdy są częściowo niskopodłogowe i mają wejścia (szerokości 1300 mm) na wysokości 600 mm nad poziomem główki szyny (możliwa jest także wersja 760 mm. Dodatkowy schodek umożliwia wsiadanie z peronów wysokości od 230 mm nad PGS. Dostęp z tej wysokości jest także możliwy dla osób na wózkach inwalidzkich poprzez przenośną rampę. W części niskopodłogowej znajduje się przestrzeń dla podróżujących na wózkach inwalidzkich i przystosowana dla nich toaleta oraz miejsce do przewożenia wózków dziecięcych oraz rowerów. Poziom hałasu jest zgodny z Techniczną Specyfikacją Interoperacyjności (TSI) Hałas. Dwuczłonowe Linki są napędzane przez dwa silniki spalinowe o mocy 390 kW każdy. Silniki są produkowane przez MTU i spełniają normę emisji spalin Euro III B. Dla jednostek napędowych MTU przewidziana jest przekładnia ZF. W dwuczłonie zbiorniki paliwa mieszczą 2 × 780 l. Pojazdy w wersji podstawowej przeznaczone są do jazdy z prędkością do 120 km/h, ale istnieje możliwość przystosowania do prędkości 140 km/h. Linki mogą pracować w trybie trakcji ukrotnionej (do trzech pojazdów). Pojazdy poruszają się na klasycznych wózkach napędowych typu 32MNb i tocznych w systemie Jakobsa typu 42ANb. Pierwszym stopniem usprężynowania wózków są sprężyny śrubowe z tłumikami hydraulicznymi, a drugim sprężyny pneumatyczne. Konstrukcja Linka spełnia wymagania normy wytrzymałościowej EN-12663 (kat. P II) i normy dla zderzeń EN-15227 (kat. C-1), przewidującej cztery scenariusze zdarzeń.
SPALINOWY DWUCZŁONOWY AUTOBUS SZYNOWY TYPU 212M O OZNACZENIU SA109
Pojazd typu 212Ma nr serii SA109 produkcji Kolejowych Zakładów Maszyn Kolzam S.A. to jednoprzestrzenny, częściowo niskopodłogowy autobus szynowy przeznaczony do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich na mniej obciążonych, głównie niezelektryfikowanych liniach. Województwo Zachodniopomorskie postanowiło zakupić jeden pojazd typu SA109 z przeznaczeniem do obsługi linii 402 w relacji Szczecin Główny – Kołobrzeg. Stosowną umowę podpisano w dniu 5.12.2002 r. Pojazd SA109-001 został odebrany od producenta 30 stycznia 2004 był pierwszym autobusem szynowym który pojawił się w Województwie Zachodniopomorskim.
Pojazd posiada po obu stronach członów po parze dwuskrzydłowych, odskokowo-przesuwnych drzwi o szerokości 1300 mm, znajdujących się w strefie niskiej podłogi. Pod każdymi drzwiami znajduje się jeden wysuwany stopień ułatwiający wsiadanie.
Do napędu jednostki wykorzystywane są dwa silniki wysokoprężne marki RABA typu D10 UTSLL o mocy 190kW każdy, umieszczone pod podłogą w systemie power-pack, co daje łączną moc pojazdu 380kW (513 KM). Każdy silnik dieslowski zintegrowany jest z hydromechaniczną (automatyczną), pięciobiegową skrzynią biegów marki VOITH typu DIWA 864.3. Przeniesienie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na zestaw kołowy jest realizowane za pośrednictwem przekładni osiowej nawrotnej marki Ganz-David-Brown.
Każdy człon 212M posiada po jednym jednoosiowym wózku napędowym i jednym jednoosiowym tocznym.
W celu wyeliminowania stale powtarzających się problemów z eksploatacja pojazdu władze województwa postanowiły wraz z naprawą rewizyjną IV poziomu wykonać modernizację pojazdu. W jej ramach wykonano min.:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– wymianę stałych siedzeń w przedziałach dla podróżnych na miękkie z siedziskami
o szerokości minimum 45 cm z podłokietnikami od strony korytarza środkowego i od strony ścian
bocznych oraz z profilowanymi zagłówkami,
– montaż rolet przeciwsłonecznych w kabinach maszynisty;
– wymianę wyświetlaczy czołowych (tablic kierunkowych) na nowe, wykonane w technice LED lub LCD
– wymianę elementów i wykonanie zabezpieczenia górnego sprzęgu międzywagonowego;
– modernizację przekładni osiowych (z mechanizmami zmiany kierunku jazdy;
– wymianę elementów oświetlenia czoła pojazdu, w tym osłon czołowych reflektorów na szczelne,
zamontowane na zawiasach, otwierane za pomocą klucza konduktorskiego, umożliwiające obsłudze
łatwy dostęp do ich wnętrza;
– zamontowano prostowniki buforowe;
– wykonano układ awaryjnego przeniesienie napięcia 24V DC między członami dla potrzeb jazdy awaryjnej;
– naprawę układu sterowania po kątem zmniejszenia awaryjności;
– wprowadzono do układu sterowania możliwości prowadzenia jazdy awaryjnej z prędkością maksymalną
przy pracującym lub wyłączonym dowolnym jednym z silników spalinowych;
– montaż klimatyzacji w kabinach maszynisty.