Półmetek prac na zamkniętym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej
Prace na zamkniętymodcinku linii Centralnej Magistrali Kolejowej Idzikowice-Knapówka przekroczyłypółmetek – poinformowały w środę PKP Polskie Linie Kolejowe. Przy wymianiem.in. sieci trakcyjnej, układaniu torów i rozjazdów pracuje 700 osób i 230maszyn.
Budowane są też trzy nowe nastawnie. Efektem wartych 162 mlnzł prac będą sprawniejsze podróże przez CMK.
Jak informuje PKP PLK, zamknięcie na miesiąc (od 10 lipca do10 sierpnia br.) Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinkuIdzikowice–Knapówka/Włoszczowa pozwoliło na trzykrotne przyspieszenie robót.Wykonawcy pracują całodobowo równocześnie na dwóch torach. Wykonano już 60procent zaplanowanych prac.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą na CMK pięćprojektów: modernizacja stacji: Olszamowice i Włoszczowa Północ, budowaposterunku w Pilichowicach oraz wymiana sieci trakcyjnej na szlakach:Idzikowice-Opoczno Południe oraz Opoczno Południe–Olszamowice” – informujespółka.
„Prace na Centralnej Magistrali Kolejowej postępujązgodnie z przyjętym harmonogramem. Wykonawcy zaangażowali bardzo duży potencjałokoło 700 osób, wykorzystują nawet 230 maszyn, w tym 17 pociągów sieciowych.Dzięki temu zaawansowanie prac osiągnęło 60 procent. Efektem realizowanychprojektów będzie sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów i szybszy przejazdprzez zmodernizowane stacje” – powiedział cytowany w komunikacie dyrektorRegionu Centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Majerczak.
Na stacji technicznej Olszamowice wymieniono już 15 z 17rozjazdów – elementów, na których następuje rozgałęzianie lub krzyżowanie siętorów. Wykonano ponad połowę prac torowych i związanych z montażem siecitrakcyjnej. Budowana jest nastawnia, która będzie wyposażona w komputerowe urządzeniasterowania ruchem. W torach ustawiono już semafory i rozpoczyna się montażkolejnych elementów urządzeń sterowania ruchem. Inwestycja na stacjiOlszamowice pozwoli na przejazd pociągów z prędkością 200 km/h, a w kolejnychlatach nawet 230 km/h.
W Pilichowicach planowo postępuje budowa posterunku znowoczesną infrastrukturą kolejową. Podzielił on szlak OpocznoPołudniowe-Olszamowice na dwa odcinki. Dzięki temu zwiększa się przepustowośćszlaku, a to umożliwi wykorzystanie linii przez większą liczbę pociągów.Posterunek będzie wyposażony w nowoczesne urządzenia, pozwalające naprowadzenie ruchu pociągów z prędkością 200 km/h.
W Pilichowicach trwa zabudowa czterech rozjazdówprzystosowanych do przejazdu pociągów z prędkością nawet do 230 km/h – podobniejak na stacji Olszamowice. Rozjazdy są montowane w trzech blokach itransportowane na specjalnych platformach z wychylnym pudłem. To skraca czasmontażu i gwarantuje zachowanie prawidłowych parametrów konstrukcyjnych. Naposterunku Pilichowice kończy się też budowa nowej nastawni oraz montażurządzeń. Zakończono wymianę słupów trakcyjnych i wywieszanie sieci trakcyjnej.
Modernizacja sieci trakcyjnej na 44-km odcinku międzyIdzikowicami a Opocznem i Olszamowicami wpłynie na sprawny i bezpieczny przejazdpociągów. Na szlaku Idzikowice–Opoczno Południe zakończono przebudowę i oddanodo eksploatacji sieć trakcyjną nad jednym torem. Równocześnie trwa demontażstarej sieci i słupów trakcyjnych przy drugim. Pracuje siedem specjalistycznychpociągów i maszyny do wywieszania sieci. Wykorzystywane są też palownice –urządzenia przygotowujące elementy słupów sieci trakcyjnej oraz ciężki sprzęt.Na 17-km odcinku Pilichowice–Olszamowice zakończono już przebudowę siecitrakcyjnej nad jednym torem. Prace przy modernizacji sieci wykonywane są zgodniez przyjętym harmonogramem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We Włoszczowej zabudowano już 15 z 26 rozjazdów. Trwaprzebudowa torów, urządzeń sterowania ruchem i sieci trakcyjnej. Powstaje nowanastawnia, która będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania. Pracezapewnią sprawny przejazd pociągów z prędkością 200 km/h i jak w poprzednichlokalizacjach, z możliwością zwiększenia prędkości do 230 km/h.
Wykonawca przygotowuje już teren do budowy drugiego peronuna stacji Włoszczowa Północ. Będzie też przejście podziemne, które połączy obaperony. Po zakończeniu prac mieszkańcy zyskają wygodniejszy dostęp do kolei.
Prace na Centralnej Magistrali Kolejowej rozpoczęły sięwiosną br. i zakończą się do końca roku. Część robót została wykonana bezograniczeń w ruchu pociągów. Również po 10 sierpnia wykonawcy będą kontynuowaćprace, bez wpływu na rozkład jazdy.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych na CMK zwiększąmożliwości linii dla ruchu pasażerskiego – umożliwią przejazd większej liczbypociągów i dostosują stacje do prędkości 200, a następnie 230 km/h.
Zapewnienie sprawnej i bezpiecznej jazdy przez CentralnąMagistralę Kolejową to gwarancja dobrych podróży nie tylko między głównymimiastami, Warszawą a Krakowem, Katowicami i Wrocławiem, ale też lepszepołączenia między regionami i mniejszymi ośrodkami kraju.
Inwestycje na CMK są częścią większego zadania „Modernizacjalinii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.
„