Politechnika Śląska przygotuje koncepcję Kolei Metropolitalnej dla GZM
Eksperci zPolitechniki Śląskiej przygotują koncepcję Kolei Metropolitalnej dlaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokument, który ma dać wskazówki, jakoptymalnie zorganizować transport szynowy w Metropolii, powinien być gotowy wgrudniu br.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Od początku organizacji GZM jej przedstawiciele akcentowali,że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transportszynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Tamtejsisamorządowcy deklarują wolę odwrócenia tej tendencji, dlatego w czerwcuogłosili przetarg na opracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej.
Jak poinformowała we wtorek Kamila Rożnowska z biura prasowegoGZM, dzień wcześniej Metropolia rozstrzygnęła przetarg, do którego zgłosiły siędwie firmy. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Politechnika Śląska. Dokumentma zostać opracowany za ponad 233 tys. zł.
„Koncepcja odpowie nam na najważniejsze pytania dotycząceorganizacji transportu szynowego na terenie Metropolii, aby mógł on realniekonkurować z samochodami” – powiedział, cytowany przez Rożnowską, członekzarządu GZM odpowiedzialny m.in. za transport Grzegorz Kwitek.
Zasygnalizował, że po zawarciu umowy, co powinno stać się wprzyszłym tygodniu, eksperci z Politechniki Śląskiej będą mieli 19 tygodni naprzygotowanie opracowania. Powinno ono zatem być gotowe w grudniu br.
W koncepcji powinny zostać zawarte analizy dotyczące m.in.potoków pasażerów, potrzeb związanych z zakupami nowego taboru, a także tegoczy, a jeżeli tak, to w jakiej formule rozbudowywać trasy kolejowe na terenieMetropolii. Analiza różnych wariantów ma odpowiedzieć też na pytanie, czyrozbudowywać sieć kolei tradycyjnej, czy np. tworzyć infrastrukturęjednoszynową, tzw. monorail.
Przedstawiciele GZM wskazują, że koncepcja – dopuszczającróżne technologie i rozwiązania – będzie zakładała wieloletni horyzontprzedsięwzięcia; akcentują jednocześnie, że będzie ona dokumentem, na podstawiektórego w przyszłości konstruowane będą projekty szczegółowe.
Zgodnie z uwagami wstępnymi do opisu przedmiotu zamówienia,odbudowa znaczenia i pozycji transportu szynowego w regionie wymaga budowysystemu Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie to będzie miało jednak horyzontco najmniej dekady, a więc może być realizowane w perspektywie finansowej UE2021-2027.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamawiający wskazywali, że traktują opracowanie koncepcjijako czynnik przybliżający przygotowanie projektu, który zapewni stworzenieKolei Metropolitalnej. Zawarli przy tym wymogi zastosowania tzw. metodinżynierii systemów oraz przygotowywania dokumentu w czterech etapach; w każdymz nich z zastosowaniem procedur weryfikacji i walidacji proponowanychrozwiązań.
Pierwszy etap to opracowanie założeń, drugi to opracowaniewymagań systemowych dla koncepcji, kolejny to projekt wysokiego poziomu, aostatni to projekt szczegółowy.
„Zastosowanie podejścia systemowego pozwala oczekiwaćuwzględnienia wszystkich uwarunkowań i czynników oddziałujących na pasażerskitransport kolejowy w Metropolii. Ten atrybut narzędziowy powinien sprawić, że wprzygotowanym projekcie koncepcji Kolei Metropolitalnej nie zostanie pominiętyżaden istotny problem do rozwiązania” – pisali autorzy opisu przedmiotuzamówienia.
GZM utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego, któryprzejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowychorganizatorów – planowo od 2019 r. Od początku br. Metropolia zapewniła wspólnątaryfę i bezpłatne przejazdy dla dzieci do 16 lat. Obecnie pracuje nad biletemobejmującym możliwość przejazdów Kolejami Śląskimi. Docelowo kolejmetropolitalna ma stać się częścią spójnej sieci komunikacyjnej w GZM.
Zgodnie z tegoroczną uchwałą budżetową Metropolii, w tymroku jej dochody mają wynieść ok. 360 mln zł (w tym blisko 330 mln zł zzapewnionego ustawowo udziału w podatku PIT oraz 30 mln ze składekczłonkowskich). Szacowane w prognozie finansowej dochody GZM w 2020 r. to ok.380 mln zł (w tym ponad 340 mln zł z PIT).
„