Połączeń z Warszawy do Grodna nie będzie?
W związku z brakiem możliwości dofinansowania przewozówkolejowych relacji Warszawa Zachodnia ? Grodno z budżetu państwa PrzewozyRegionalne zadeklarowały, że nie będą uruchamiać pociągów na tej trasie wramach nowego rozkładu jazdy 2015/2016, również na zasadach komercyjnych ?poinformował wiceminister MIR Paweł Olszewski. Jeżeli utrzymanie kursowaniatych pociągów jest istotne z uwagi na potrzeby transportowe lokalnejspołeczności, w świetle obowiązujących przepisów samorząd danego województwa mamożliwość zamawiania i dotowania tego rodzaju przewozów w granicach regionujako ustawowy organizator publicznego transportu zbiorowego w strefietransgranicznej – dodał.
MIR przypomina, że w ramach obecnie obowiązującego rozkładujazdy pociągów 2014/2015, Spółka ?Przewozy Regionalne? wykonuje międzynarodoweprzewozy pasażerskie w relacji Grodno ? Ełk ? Grodno i Grodno ? Małkinia ?Grodno. Przewozy te objęte są roczną umową o świadczenie usług publicznych aich organizatorem jest minister właściwy do spraw transportu. Z informacji przewoźnikawynika, że międzynarodowe przewozy pasażerskie do Grodna charakteryzują sięniską rentownością. W związku z tym, nierealne jest uzyskanie przychodów z tychpołączeń na zaplanowanym poziomie do końca 2015 r. co może skutkowaćprzekroczeniem limitu rekompensaty przyznanego z budżetu państwa w ramach ww.umowy. Pomimo rosnącego deficytu, Przewoźnik zadeklarował, że utrzymadotychczasową ofertę połączeń (dwie pary pociągów kursujących codziennie) dokońca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, tj. do 12 grudnia 2015 r., bezograniczenia częstotliwości kursowania pociągów.
Z przeprowadzonych przez Spółkę badań marketingowych w Ipółroczu 2015 r. wynika, że główną przyczyną spadku przychodów ze sprzedażybiletów jest zmniejszenie liczby podróżnych na trasach objętych ww. umową a wszczególności na odcinkach Małkinia ? Białystok i Kuźnica Białostocka ? Grodno.Na odcinku granicznym Kuźnica Białostocka ? Grodno występuje bardzo niskieobłożenie pociągów (tj. średnio 50 pasażerów w pociągu czyli średnia zajętośćmiejsc siedzących na poziomie 28%) a w miarę oddalania się od granicy państwaliczba podróżnych jeszcze bardziej maleje. Przykładowo, na odcinku KuźnicaBiałostocka ? Białystok liczba podróżnych wyniosła w badanym okresie średnio do32 osób, na odcinku Białystok ? Ełk średnio do 10 pasażerów a na odcinkuBiałystok ? Małkinia średnio do 8 osób.
Zmniejszenie liczby podróżnych korzystających z połączeńmiędzynarodowych do i z Grodna spowodowane jest m. in. modernizacją liniikolejowej nr 6 na odcinku Warszawa ? Białystok oraz silną konkurencją ze stronyprzewoźników autobusowych na odcinkach Grodno ? Kuźnica Białostocka i Grodno ?Białystok. Dla podróżnych autobus jest atrakcyjnym środkiem transportu przedewszystkim ze względu na cenę biletów i częstotliwość kursowania. Przykładowo, kursyautobusów z Grodna są realizowane przede wszystkim w godzinach wczesnoporannych, co umożliwia wizytę w Polsce i powrót na Białoruś tego samego dnia.
W związku z bardzo niską frekwencją podróżnych, utrzymywaniemiędzynarodowych połączeń kolejowych do Grodna, zwłaszcza na odcinkach Ełk ?Białystok i Małkinia ? Białystok, nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a wkonsekwencji nie służy racjonalnemu wydatkowaniu środków z budżetu państwa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach projektu oferty na rozkład jazdy pociągów2015/2016, Spółka ?Przewozy Regionalne? zaproponowała uruchomienie pociągów nazmienionej trasie Warszawa Zachodnia ? Grodno. Biorąc pod uwagę zapotrzebowanieSpółki na rekompensatę w wysokości 13,2 mln zł na ww. połączenie, MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju nie będzie dysponowało w roku 2016 wystarczającymlimitem rekompensaty na ten cel. W roku 2015 dofinansowanie pociągówkursujących w relacjach Grodno ? Ełk ? Grodno i Grodno ? Małkinia ? Grodno jestna poziomie 3,6 mln zł. Dlatego też, resort transportu nie widzi możliwościobjęcia umową o świadczenie usług publicznych na 2016 r. połączeń w ramachzaproponowanej przez Spółkę relacji. Ponadto podkreślam, że na linii kolejowejnr 6 kontynuowane będą roboty budowlane, które w latach 2016-2020 obejmąodcinek Sadowne ? Czyżew, a w latach 2018-2020 odcinek Czyżew ? Białystok. Tymsamym, z uwagi na ograniczoną przepustowość, realizacja przewozów na trasieWarszawa ? Białystok będzie utrudniona i zamawianie na tej linii nowychpołączeń nie jest w opinii resortu perspektywiczne. Dotowanie przewozów międzynarodowych przez ministra właściwego ds. transportu wramach umowy o świadczenie usług publicznych jest fakultatywne. Natomiast wsytuacji ograniczeń finansowych, priorytetem dla resortu transportu jestzapewnienie funkcjonowania i finansowania przewozów międzywojewódzkich.
„