Polacy najbardziej niezadowoleni z usług kolei
Jak wynika z najnowszych badań Eurobarometru, 66 procent pasażerów w UE jest zadowolonych z ruchu kolejowego w ich kraju. Największe zadowolenie z jakości podróży koleją przejawiają Irlandczycy, Łotysze i Litwini. Ich stopień akceptacji dla kolei jest bliski 90 proc. Najbardziej niezadowolonymi pasażerami korzystającymi z tego środka lokomocji są jednak Polacy. Ponad połowa badanych Polaków (52 proc.) zadeklarowała, że jest niezadowolona z usług przewoźników kolejowych. Wysoki brak akceptacji dla kolei zanotowano także w Niemczech (46 proc.), Francji (45), Szwecji (45) i Rumunii (43 proc.). Do podróżowania koleją Europejczyków chce namówić unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. 'Mniej niż jedna czwarta pasażerów w Unii Europejskiej co najmniej raz w miesiącu korzysta z pociągu. To nie wystarczy,’ powiedział Kallas. Badania ma pomóc ustalić, jakie działania należy teraz podjąć, by kolei stała się we wszystkich krajach UE realną alternatywą dla transportu drogowego. 'Z pewnością pomocny może okazać się ogólnoeuropejski system planowania podróży i rezerwacji biletów”, powiedział Kallas.
Komisja Europejska naciska, by w dłuższej perspektywie czasowej uruchomić ogólnoeuropejski system rezerwacji i sprzedaży biletów na przejazdy koleją. 'Rezerwacja biletu na pociąg z Barcelony do Brukseli czy z Berlina do Bratysławy powinna być tak prosta jak rezerwacja lotu’, stwierdził Kallas na początku maja.