Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pół miliarda na inwestycje – spółka PKP Intercity poinformowała o swoich planach w tym roku

inforail
15.01.2008 19:17
8 stycznia 2008 r., w nowym Centrum Obsługi Klienta przy ulicy Grójeckiej w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, na której spółka PKP Intercity poinformowała o swoich planach na bieżący rok. Oto zapis wystąpienia Prezesa PKP IC, Pana Czesława Warsewicza, oraz jego odpowiedzi na pytania dziennikarzy.
Czesław Warsewicz - Prezes PKP Intercity
Witam serdecznie Państwa ! Cieszę się, że możemy się spotkać w takim gronie po raz pierwszy w tym roku i po raz pierwszy jako spółka akcyjna. To jest historyczny moment. Od 2 stycznia formalnie, oficjalnie zostaliśmy wpisani do KRS –u jako spółka akcyjna. To zakończyło pierwszy etap drogi na giełdę, czyli przekształcenia spółki z o.o. w spółkę akcyjną.
Dzisiaj oddajemy do użytku nowoczesny COK, czyli Centrum Obsługi Klienta. Jest to piąty COK w Polsce, po Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Szczecinie i pierwszy poza dworcem kolejowym. Standard, który tutaj mamy i prezentujemy jest normą dla spółki. Zapewne większość z Państwa miała okazję być tu wcześniej. To był styl z poprzedniej epoki, nawiązujący bardziej do filmu „Miś”, niż do nowoczesnej kolei. Zmieniamy to. W 2008 r. spółka będzie rozwijać profesjonalną obsługę klienta. To jest szalenie ważne. Stawiamy na klienta, największą wartością jest pasażer. I tu po pierwsze rozwijać będziemy serwis konsumencki. W roku 2008 otworzymy ogólnopolską infolinię, gdzie będzie można uzyskać wszelką informację z każdego miejsca w Polsce. Rozbudowujemy naszą nową stronę internetową, która zainicjowała działalność od grudnia. Będziemy ją udoskonalać. To narzędzie chcemy bardziej rozwijać, aby móc docierać do wszystkich internautów. Po drugie chcemy rozbudowywać system sprzedaży elektronicznej. Chcemy wzbogacić naszą sprzedaż internetową o pociągi międzynarodowe, które będą w pierwszym półroczu tego roku dodane. Po trzecie będziemy rozbudowywać system informacji wizualnej. W praktyce zastosujemy chociażby ekrany plazmowe oraz infomaty, które tu już są, a będą również na Dworcu Centralnym w Warszawie i będą także na głównych dworcach kraju. Po czwarte, dla profesjonalnej obsługi pasażerów będą otwierane nowe centra obsługi klienta. Planujemy ich otworzyć 11. Wkrótce rozpoczną pracę COK –i w Gdańsku, Tarnowie, Rzeszowie, Krakowie, Przemyślu, Gliwicach, Opolu, Koninie, Bydgoszczy i Lesznie. Te chcemy wybudować i otworzyć. Te w Warszawie i Gdańsku zostały wybudowane praktycznie w ubiegłym roku. To jest jeden element, profesjonalna obsługa klienta, na którą bardzo mocno będziemy zwracać uwagę.
Podstawowym naszym corr biznesem jest rozkład jazdy, są pociągi, są wagony. Najważniejsze w 2008 r. będą inwestycje, inwestycje w tabor. W 2008 roku, chcemy na ten cel przeznaczyć 435 milionów, czyli bez mała pół miliarda złotych. To jest więcej niż w dotychczasowej historii spółki. W 2007 wydaliśmy na inwestycje około 200 milionów złotych. Zapowiadany plan inwestycyjny jest bardzo mocno zaawansowany, bardzo mocno go realizujemy. W 2008 zmodernizujemy 170 wagonów, rozstrzygniemy przetarg na nowe wagony. Na zakup wagonów chcemy przeznaczyć 50 milionów i 50 milionów na zakup lokomotyw.
2008 rok będzie kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju spółki, która mam nadzieje stanie się już spółką wielką. Scharakteryzuję pewne podstawowe parametry ekonomiczno –finansowo –przewozowe 2007 / 2008. Po pierwsze rozwój oferty, czyli rozwój połączeń, skomunikowań, co jest najważniejsze z punktu widzenia pasażera. W rozkładzie jazdy 2007 / 2008 są 22 połączenia więcej. Inwestycje. Na ten cel chcemy przeznaczyć ponad pół miliarda złotych. W roku 2007 to było około 200 milionów złotych. Pasażerowie. W 2006 przewieźliśmy 10 milionów 662 tysiące osób, w 2007 przewieźliśmy ponad 11 milionów 560 tysięcy, czyli więcej o 900 tysięcy osób. To co zapowiadaliśmy, ten cel został osiągnięty. W przeciągu dwóch lat zaufało nam o 2 miliony pasażerów więcej. To jest najlepsza rekomendacja naszej strategii, naszych działań. 2 miliony pasażerów przybyło w naszych pociągach.
Przychody. 2007 r. to też był pierwszy rok, kiedy przekroczyliśmy obrót miliarda złotych. W 2007 przychody ze sprzedaży spółki wyniosły około miliarda 55 milionów złotych, czyli dołączamy do grona największych spółek w Polsce. Zysk netto będzie może nie tak dynamiczny jak w roku 2006, dziesięciokrotnie wyższy niż w 2005, ale będzie praktycznie podwojona ta wielkość, bo osiągniemy grubo ponad 50 mln złotych zysku netto, zysku brutto będzie blisko 60 milionów złotych. Do porównywalnych wartości roku 2006 jest to praktycznie podwojenie.
Na koniec chciałbym wymienić najważniejsze wydarzenia, które czekają nas w 2008 roku. To po pierwsze rozstrzygniecie przetargu na zakup 30. nowych wagonów –pierwszy kwartał bieżącego roku, rozstrzygnięcie przetargu na 10 wielosystemowych lokomotyw –też pierwszy kwartał 2008 roku, zakończenie prac nad strategia korporacyjną spółki –pierwszy kwartał 2008 roku, ogłoszenie przetargu na zakup 20 składów zespolonych, planujemy przełom 3 i 4 kwartału, modernizacja 170 wagonów, otwarcie 11. COK –ów, a wybudowanie 9., przygotowanie przetargu i zakup nowych wagonów gastronomicznych – 4 kwartał i przygotowanie prospektu emisyjnego, to jest 3, 4 kwartał.
To tyle z mojej strony, dziękuję i proszę o pytania.
 
– Czy wzrosną ceny biletów ?
Tak jak zapowiadaliśmy, zrobimy wszystko, aby to nie nastąpiło, nie planujemy na dzień dzisiejszy żadnych zmian, jeśli nie będziemy zmuszeni, to nie podniesiemy cen biletów.
– Co może zmusić do podniesienia cen biletów ?
Nie przewidziany nie planowany wzrost kosztów, sytuacje nadzwyczajne, które trudno przewidzieć. Na dzień dzisiejszy takich prognoz nie ma. Jeśli nie będziemy zmuszeni, to nie podniesiemy cen biletów. Wszystkie nasze działania idą w tym kierunku aby szanować pasażera, doceniać go. W ostatnich latach zaufało nam o 2 miliony osób więcej, tego zaufania nie chcemy zawieść. Najdroższą rzeczą jest wożenie powietrza. My nie podnosiliśmy cen biletów od 2. lat. W tym czasie dynamika efektu ekonomicznego była imponująca i dużą. W tym czasie wzrosły koszty dostępu do infrastruktury, koszty usług zewnętrznych, koszty wynagrodzeń i tak dalej. Szukaliśmy wewnętrznych możliwości, aby bez negatywnych skutków cenowych dla podróżnego, dokonać tak reorganizacji, znalezienia wewnętrznych możliwości obniżenia kosztów, aby również ten efekt ekonomiczny i finansowy osiągnąć. To jest później podstawowym walorem atrakcyjności PKP Intercity na giełdzie dla inwestorów. Te dynamiki naszych efektów ekonomicznych chcemy podnosić. Dodam jeszcze, że nie dość że nie podnosiliśmy cen biletów przez 2 lata, gdzie inflacja była przynajmniej 5. procentowa, to wprowadziliśmy wiele dodatkowych ofert promocyjnych Można było podróżować taniej niż 2 –3 lata temu. Statystycznie na jednego podróżnego cena biletów obniżyła się. To jest pewna polityka, strategia działania spółki, która właśnie zakłada popularyzację swoich usług, podejście profesjonalne do pasażera, docenianie go, to żeby się czuł dobrze. Chociażby Centrum Obsługi Klienta, które powiedział bym zasługuje na miarę już nowoczesnej firmy. Firmy, która będzie na giełdzie, dla której największą wartością są pasażerowie, którzy codziennie podejmując decyzję o wyborze przewoźnika, mówią że ta oferta jest dobra, a będzie coraz lepsza. Jako firma usługowa, musimy się troszczyć o pasażera, jest to naszym obowiązkiem. To staramy się robić jak najlepiej umiemy, choć zawsze mogą się zdarzyć pewne wpadki, za które przepraszamy. Staramy się tak poprawiać nasza ofertę, aby było ich jak najmniej, a jak najwięcej zalet dla podróżnych.
– Jak będą finansowane inwestycje ?
Inwestycje będziemy finansować po pierwsze ze środków własnych, z kredytu EBI, który mamy podpisany na zakup lokomotyw i nowych wagonów. Planujemy również pozyskanie 200 milionów kredytu komercyjnego. Środki własne w ciągu roku możemy wygenerować w wysokości około 150 –160 milionów złotych.
– Jakie są najważniejsze dla Intercity połączenia międzynarodowe ?
Z połączeń międzynarodowych najważniejsze to bezpośrednie połączenie do Amsterdamu, Monachium i Bazylei oraz reaktywowane połączenie do Budapesztu.
– Czy Zarzad PKP Intercity będzie przygotowywał prospekt emisyjny ?
Prospekt emisyjny przygotowuje właściciel, większość prac, decydujący wysiłek spoczywa na Zarządzie, ponieważ to dotyczy spółki. Najważniejszym elementem prospektu emisyjnego jest oczywiście projekcja finansowa, jest transparentny plan inwestycyjny, struktura organizacyjna. Do tego procesu my, jako zarząd jesteśmy przygotowani. Kończymy opracowanie strategii korporacyjnej, transparentny plan inwestycyjny. Wyniki spółki o tym świadczą, rozwój naszej oferty, także te elementy wpływają pozytywnie na prospekt emisyjny.
– Ile akcji PKP Intercity trafi na giełdę ?
To jest decyzja właściciela, ministra przede wszystkim infrastruktury. W planach zapisanych, w strategii dla kolei do 2013 roku, jest powiedziane, że na giełdę trafić może do 49 procent akcji, ale to pytanie bym bardziej kierował do ministra.
– Co z pociągami Inter Regio ? Czy trafią one do PKP Intercity, czy będzie to osobna spółka ?
To też jest pytanie do właściciela. Uważamy, że przewozu międzywojewódzkie są elementem całej siatki połączeń dalekobieżnych. Należy nad tym się zastanowić, dokonać analiz. Chcemy być spółka wielką. O wielkości świadczy po pierwsze dynamiczny rozwój z roku na rok i podniesienie wartości, ale też podniesienie wartości udziału w rynku. Niewątpliwie przewozy międzywojewódzkie mają duży udział w rynku Analizujemy to z punktu widzenia efektu dla firmy, dla Intercity, dla przyszłych inwestorów. W tej materii jest przygotowywany biznesplan przez firmę Ernst &Young, który zakończy się w przeciągu miesiąca. W tej chwili jesteśmy w fazie wstępnej dotyczącej ocen i analiz, szans, zagrożeń, plusów i minusów. Na ten temat więcej będę mógł powiedzieć wkrótce.
– Kiedy zobaczymy nowe wagony barowe i restauracyjne ?
Taką informacje wkrótce poda WARS i nie chciałbym im odbierać chleba. Jako inwestor strategiczny z troską patrzymy na poczynania WARS – u. Ta usługa musi dorównać standardom, które mamy w Intercity, konkurencyjnej i nowoczesnej spółki na giełdzie i na rynku przewozów kolejowych w Europie.
Dziękuje za tak liczne przybycie. Na progu Nowego Roku życzę wiele zadowolenia, wielu dobrych informacji i sukcesów osobistych i zawodowych. Zapraszam do podróż y pociągami Intercity !