Podział Mazowsza może wpłynąć na ograniczenie połączeń kolejowych!

inforail
21.01.2020 15:45

Mazowsze straci napodziale. Osłabione Mazowsze bez metropolii warszawskiej będzie zmuszoneutrzymać m.in. 3/4 dróg oraz połowę szpitali i instytucji publicznych w ramachzaledwie 13 proc. dotychczasowych dochodów. Metropolia warszawska zapłacigigantyczne Janosikowe – poinformowali na wspólnej konferencji prasowejPrezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz Marszałek Adam Struzik.

Jak podano podział Mazowsza to ograniczenie lub likwidacja połączeńkolejowych. Głównym operatorem przewozów kolejowych na terenie Mazowsza jestspółka samorządu województwa – Koleje Mazowieckie. Najbardziej rentowne sąpołączenia realizowane na terenie aglomeracji warszawskiej. To tu z usług KoleiMazowieckich korzysta najwięcej pasażerów, a co za tym idzie generowane sąnajwyższe wpływy ze sprzedaży biletów. Zmiana granic administracyjnych będziewymagała podziału spółki na dwa odrębne podmioty.

Nowe województwo mazowieckie będzie realizowało połączeniana liniach deficytowych i wymagających największego dofinansowania. Jak wynikaz opracowania prof. Pawła Swianiewicza średnia rentowność Kolei Mazowieckich w obrębie warszawskim wyniosłaby99 proc., a w województwie regionalnym zaledwie – 38 proc. W praktyce oznaczaćbędzie konieczność likwidacji połączeń poza aglomeracją warszawską.

Kolejną kwestią jest spłata zobowiązań kredytowychzaciągniętych przez spółkę. Koleje Mazowieckie realizują obecnie bardzo dużeprojekty inwestycyjne związane z zakupem taboru, budową infrastruktury.Większość odbywa się przy udziale środków unijnych. Podział spółki możespowodować natychmiastowy obowiązek spłaty zaciągniętych zobowiązań, ale takżeutratę przyznanego dofinansowania.