Podpoznańskie gminy będą inwestować w infrastrukturę dla PKM

inforail
29.06.2018 13:09

Prezentowane dziśprojekty czterech gmin, które dostaną dofinansowanie z Unii Europejskiej, sąniezwykle ważne w kontekście Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, ponieważstanowią z nią integralną całość – powiedział Marek Woźniak, MarszałekWojewództwa Wielkopolskiego.

W piątek (29 czerwca) województwo podpisało umowy zwłodarzami Kleszczewa, Stęszewa, Swarzędza i Buku. – Bo przecież bez węzłówprzesiadkowych, możliwości przesiadania się z kolei do innych środkówtransportu, ten system nie miałby sensu. To są integralne elementy i muszą być wspólniew całości konfigurowane.

Marszałek Marek Woźniak, w imieniu Instytucji ZarządzającejWielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020, podpisał wpiątek kolejne umowy o dofinansowanie w ramach Poddziałania 3.3.3 „Wspieraniestrategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOFPoznania” z Bogdanem Kemnitzem – Wójtem Gminy Kleszczewo, WłodzimierzemPinczakiem – Burmistrzem Gminy Stęszew, Marianem Szkudlarkiem – BurmistrzemMiasta i Gminy Swarzędz oraz Stanisławem Filipiakiem – Burmistrzem Miasta i Gminy Buk. W spotkaniuuczestniczył też Starosta Poznański Jan Grabkowski – Wiceprezes Zarządu StowarzyszeniaMetropolia Poznań.

Łączna kwota projektów wynosi blisko 94,5 mln złotych, w tymwysokość dofinansowania z WRPO 2014+ to ponad 58 mln złotych.

Wszystkie gminy realizują projekty, w których – jakpowiedział Marszałek Marek Woźniak – chodzi o to, abyśmy obniżali poziom emisjiCO2 i zmieniali model przemieszczania się mieszkańców z indywidualnegotransportu kołowego na transport zbiorowy, czyli właśnie kolej metropolitalną.

Pieniądze otrzymane z WRPO 2014+ pozwolą w gminachKleszczewo, Stęszew, Swarzędz i Buk zbudować zintegrowane węzły przesiadkowewraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz np. zainwestować w kupno autobusów czy budowę ścieżekrowerowych. Kleszczewo otrzymuje najwyższe z całej czwórki dofinansowanie,czyli pond 20 mln złotych (całkowita wartość projektu to prawie 28 mln zł). Wjego ramach wybuduje centra przesiadkowe w Kleszczewie i Tulcach wraz z budynkamipoczekalni, zadaszeniem peronów, parkingami i infrastrukturą towarzyszącą.Także Gmina Stęszew, która otrzyma ponad 14 mln złotych dofinansowania(całkowita wartość projektu to prawie 17,8 mln zł) wybuduje dwa węzły przesiadkowe – jeden przystacji kolejowej w Stęszewie, a drugi przy przystanku kolejowym w Strykowie.Inwestycja w obu miejscowościach obejmie także budowę parkingów P&R orazK&R, a w przyszłości parkingu B&R wyposażonego w wiatę rowerową.Podobnie wygląda projekt Swarzędza (dofinansowanie blisko 14 mln zł wobec ponad37 mln zł całkowitej wartości projektu), który będzie realizował II etapprojektu pn. „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie GminySwarzędz” – powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy w Paczkowie oraz zostanierozbudowana droga dojazdowa oraz przebudowana baza transportowa w Garbach wrazz drogą dojazdową do ZWP Swarzędz. Tym inwestycjom również towarzyszy budowaparkingów P&R i B&R, oświetlenia ulicznego, zakup autobusówniskoemisyjnych (niskopodłogowe, o napędzie hybrydowym). Dofinansowanie unijneszczególnie cenne jest dla projektów Miasta i Gminy Buk (ponad 9,5 mln złotych,przy całkowitej wartości ponad 11,6 mln złotych), który leży przy trasiemiędzynarodowej Warszawa–Berlin. Na tym terenie zostanie wybudowany węzełprzesiadkowy w Buku i będzie on stanowił miejsce integracji różnych środkówtransportu, oprócz parkingu P&R oraz B&R, ścieżek rowerowych powstanienp. miejsce postoju dla taksówek i zostaną przebudowane ulice Kolejowa iDworcowa.

Celem wszystkich projektów jest zwiększenie dostępnościkomunikacyjnej gmin i MOF Poznania.

– Staramy się robić wszystko, aby ten system transportuzbiorowego dobrze i jak najszybciej zafunkcjonował i to jest nasze wspólnezadanie – podsumował spotkanie Marszałek Marek Woźniak. –Ścisła współpracasamorządu województwa z Metropolią Poznań, ze wszystkimi jej członkami, którzy są skupieni w PowieciePoznańskim i poza nim, musi przynieść efekty. Tylko musimy wykazać się pewną cierpliwością,bo PKM to ogromny projekt i bardzo kosztowny, który będzie budowany przez wielelat. Najważniejsze jest to, że go zgodnie zaczęliśmy i mamy zamiarkonsekwentnie kontynuować – w miarę naszych możliwości finansowych. Azainteresowanie nim będzie coraz większe, bo jeśli udowodnimy, że jesteśmysprawni, dobrze zorganizowani i proponujemy wysokie standardy europejskie, tosą duże szanse, że większość ludzi zdecyduje się skorzystać z tej oferty ipozostawi swoje pojazdy w domu.

Dotychczas w ramach Poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategiiniskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania”Zarząd Województwa Wielkopolskiego wybrał projekty na łączną kwotędofinansowania ponad 493 mln zł.