Podpisano umowę partnerską na budowę linii kolejowej Zegrze – Przasnysz

inforail
23.11.2021 15:45
18 samorządowych partnerów podpisało umowę dotyczącą budowy 70 km torów na trasie Zegrze - Przasnysz, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi.

Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku - przekazał urząd marszałkowski.

Drugi etap naboru

Podpisana umowa partnerska to niezbędny dokument w ramach drugiego etapu naboru projektów do programu Kolej+. Samorządy z Mazowsza ubiegają się o wsparcie budowy połączenia kolejowego z Zegrza do Przasnysza. Teraz podpisany dokument trafi do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. "Decyzja o wyborze projektów do realizacji ma zapaść w najbliższym czasie" - napisał urząd marszałkowski.

Jak podkreśla cytowany w komunikacie marszałek Adam Struzik jest o co walczyć, bo stawka jest wysoka. "Zabiegamy o naprawdę duży projekt. I chodzi tu zarówno o jego wartość finansową, jak i społeczno-gospodarczy wpływ na tę część Mazowsza. Zrównoważony i dostępny transport to jeden z naszych priorytetów. Uruchomienie połączenia kolejowego między Warszawą a Przasnyszem to byłby przełom, i świetna wiadomość dla mieszkańców codziennie dojeżdżający do pracy, szkół czy inwestorów szukających nowych terenów pod swoją działalność" – podkreślił marszałek.

Serock liderem projektu

Lider projektu to miasto i gmina Serock. Pozostałymi samorządami uczestniczącymi w projekcie jako partnerzy są: gminy Pokrzywnica i Winnica, miasto Pułtusk, gminy: Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Przasnysz, miasto Maków Mazowiecki, miasto Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski, a także gminy Wieliszew, Nieporęt oraz samorząd województwa mazowieckiego.

"Projekt, który wspólnie chcemy realizować przede wszystkim łączy i to jest najwyższa wartość, którą dzięki niemu realizujemy już teraz. Całe przedsięwzięcie jest przykładem bezprecedensowej współpracy samorządów wszystkich szczebli, w tym wypadku z PKP PLK S.A. To niezwykle ważne szczególnie w tak niespokojnym czasie, że udaje nam się wdrażać ducha współpracy pomimo różnic w bieżących wyzwaniach, jakie towarzyszą nam w codziennej pracy" – powiedział burmistrz miasta i gminy Serock Artur Borkowski.

79 projektów

Projekt budowy linii Zegrze - Przasnysz po pozytywnej ocenie w pierwszym etapie naboru, dostał się do drugiego. Jest jednym z 79 zakwalifikowanych przedsięwzięć.

Na potrzeby drugiego etapu naboru powstało już Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na przygotowanie dokumentu blisko 679 tys. zł z budżetu województwa. W studium znalazły się m.in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe. Ponadto przy udziale mieszkańców opracowano trzy wstępne warianty przebiegu trasy kolejowej. "Trwają jeszcze ostatnie poprawki, m.in. co do proponowanych trasowań na odcinku Serocka i Pułtuska, związane z dostosowaniem do obwodnic miast" - przekazał mazowiecki samorząd.

Jak zaznaczył wicemarszałek Wiesław Raboszuk mieszkańcy Mazowsza są bardzo aktywni i interesują się tym projektem. "Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu" – dodał.

W ramach programu Kolej+ zostałyby sfinansowane koszty opracowania dokumentacji (Studium Projektowo-Techniczne) oraz koszt wykupu nieruchomości. Dla optymalnego wariantu to kwota 238 mln zł, co przy 15-proc. wkładzie własnym samorządów-partnerów projektu daje 35 mln zł. Podział między partnerów zostałby określony po przyjęciu projektu do realizacji.

Jak zaznaczył radny województwa mazowieckiego Konrad Wojnarowski, jest to ogromna inwestycja, która zapewni mieszkańcom północnego Mazowsza dostęp do kolei. "Wiele osób dojeżdża samochodami i autobusami z Przasnysza czy Pułtuska do pracy do Warszawy. Niestety, zabiera im to sporo czasu. Korki czy brak miejsc w autobusach to trudna codzienność. Kolej skróci czas, ale też poprawi komfort dojazdów" – podsumował.

Do 2028 roku

Podpisana w poniedziałek umowa określ zasady współpracy, współfinansowania i przekazywania informacji między liderem a partnerami projektu. Czas jej realizacji przypada na lata 2021-2028.

Projekt umowy został wcześniej skonsultowany z partnerami. Niezbędne były uchwały rad gmin i miast, deklarujące udział finansowy samorządów w przedsięwzięciu. Również zarząd województwa mazowieckiego podjął stosowną uchwałę w ubiegłym tygodniu.

"Ten projekt to rozwiązanie problemu wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatów legionowskiego, pułtuskiego, przasnyskiego i makowskiego. Mam nadzieję, że zyska uznanie PKP PLK" - zaznaczyła radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska.

"Za kilka dni, samorząd Serocka – lider projektu złoży dokumentację konkursową, w tym zawartą dziś Umowę o Partnerstwa i wówczas okaże się, czy projekt zyska wsparcie" - podsumował urząd marszałkowski.

Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane.(PAP)