Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podhale z koleją aglomeracyjną, alternatywa dla busów?

inforail
21.02.2017 10:39

Bezpośrednie połączenie kolejowe z Nowego Targu doZakopanego, integracja transportu kolejowego z innymi środkami komunikacji,rozbudowa infrastruktury wokół dworców i budowa parkingów typu zaparkuj i jedź? wszystko to w przyszłości ma szansę na realizację.

O perspektywach i możliwościach rozwoju transportukolejowego na Podhalu rozmawiał z samorządowcami powiatów nowotarskiego i tatrzańskiegomarszałek Jacek Krupa. Podczas spotkania marszałek podkreślił jak istotną rolęw strategii rozwoju województwa odgrywa zwiększenie roli transportupublicznego, w szczególności transportu kolejowego.

Zarówno w Strategii Rozwoju Transportu, jak i w działaniachZarządu Województwa wyraźnie widać, że stawiamy na kolej. Na przestrzeniostatnich trzech lat zwiększyliśmy o ponad 20% pracę przewozową w regionie -podkreślał gospodarz regionu.

Wśród czynników bezpośrednio wpływających na rozwój siecikolejowej marszałek wymienił: odpowiednią infrastrukturę – tory o określonychparametrach, nowoczesny tabor zapewniający komfort podróży pasażerów oraz środkina dofinansowanie przewozów.

Konieczne jest pełne zintegrowanie transportu kolejowego zinnymi środkami komunikacji, budowa atrakcyjnej infrastruktury wokółprzystanków i dworców kolejowych oraz parkingów np. typu „park and ride.Pasażer musi dostać usługę na wysokim poziomie, jeśli chodzi o cenę, czas dojazdui komfort. To musi być kompleksowo rozwiązane ? argumentował Jacek Krupa.

Biorąc pod uwagę liczbę zainteresowanych pasażerów ipotencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni staninfrastruktury rozważane jest utworzenie pierwszego odcinka kolei pomiędzyNowym Targiem a Zakopanem. Szacowana wysokość dopłat do przewozów to ok. 5 mlnzł rocznie (przy docelowych 15 połączeniach w każdą stronę). Zgodnie z wstępnymzałożeniem 2/3 kosztów pokrywałoby województwo, a pozostałą część zainteresowanesamorządy. Niezbędna będzie również modernizacja infrastruktury dworców iprzystanków, budowa zaplecza parkingowego oraz integracja systemówtransportowych gmin z siecią kolejową. W pierwszym etapie realizacjiprzedsięwzięcia marszałek Jacek Krupa zaproponował opracowanie przezWojewództwo projektu ramowego porozumienia, które po uzgodnieniach zostanieprzedstawione do podpisu samorządom zainteresowanym uruchomieniem połączenia naswoim terenie.

W spotkaniu uczestniczyli także radni województwa: BarbaraDziwisz, Stanisław Barnaś, Jan Piczura i Marek Wierzba.